B blåstugan skrev:
Blir ju väldigt dyrt så är ju inte aktuellt, men teoretiskt, vad skulle dom säga om ett ett källar plan?
Eller kanske två?
Lite knepigt att lyfta hela huset medan det görs, men tredubbling av ytan utan att grannar påverkas och utseendet skule inte påverkas.
tyvärr förbjuder detaljplanen källare.

globaljuggler globaljuggler skrev:
"Grann fastighet" betyder strikt talat en vacker fastighet. Det skulle vara kul om någon prövade det rättsligt att få bygglov nära tomtgräns baserat på att grannens tomt inte var särskilt vacker :)
Vore kanske något att ta upp i sitt yttrande till nämnden

• Gilla
globaljuggler
  • Laddar…
Uppdatering: pratade med bygglovshandläggaren igår och det är mkt riktigt sadeltaket på tillbyggnaden som de främst hänger upp sig på. Hon ville inte lova något men om jag gjorde om ritningarna med platt tak trodde hon att de skulle kunna acceptera om jag fixade ett tillgängligt förråd minst 5kvm. Jag tog upp ett rättsfall från boverkets hemsida där inredning av carport bara behövde bygglov ”fasadändring” om man höll sig inom samma volym. Enl henne skulle det underlätta för mig sannolikt. Så lutar åt att göra en sådan ansökan istället.

En sak som hon skrev i ett Mail efteråt var att även om jag valt att göra utbyggnaden som attefallstillbyggnad gällde anpassningskravet så även då skulle de kunna anmärka på ev sadeltak.. Är det verkligen så!? Märkligt att det inte stått någonstans och då har jag läst mkt om attefallstillbyggnader. Attefallstillbyggnad är vår plan C.... ;)

• Gilla
Misterkokos
  • Laddar…
Hemmakatten
Med tomter/fastigheter på endast 400 kvm (det är extremt små tomter) och att det är i detaljplanen definierat som ett sammanhållet grupphusområde, så skulle jag tro att kommunen inte kommer att godkänna ett vinkelhus. Det kommer att avvika för mycket från de andra husen och dessutom skymma den lilla utsikt som kan finnas på dessa pyttetomter.

Vad gäller rätt att bygga Attefallshus kan man kanske tro att den rätten alltid gäller. Det gör den inte. Kommunen har sannolikt undantaget dessa små fastigheter från rätt att bygga Attefallshus (det kan kommunen göra).

Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Med tomter/fastigheter på endast 400 kvm (det är extremt små tomter) och att det är i detaljplanen definierat som ett sammanhållet grupphusområde, så skulle jag tro att kommunen inte kommer att godkänna ett vinkelhus. Det kommer att avvika för mycket från de andra husen och dessutom skymma den lilla utsikt som kan finnas på dessa pyttetomter.

Vad gäller rätt att bygga Attefallshus kan man kanske tro att den rätten alltid gäller. Det gör den inte. Kommunen har sannolikt undantaget dessa små fastigheter från rätt att bygga Attefallshus (det kan kommunen göra).
Jo att tomterna är små är vi medvetna om :)
Men om kommunen inskränker rätten till attefallsåtgärder måste de väll skriva det i detaljplan eller liknande?
Verkade inte på bygglovshandläggare som att man inte fick göra attefallstillbyggnader utan mer som att kommunen hade rätt att bestämma utseendet även på attefallsåtgärder och det var en nyhet för mig, tänkte om någon hade erfarenhet eller sett något rättsfall angående det?

Bästa svaret

R
N nyss ny husägare skrev:
Verkade inte på bygglovshandläggare som att man inte fick göra attefallstillbyggnader utan mer som att kommunen hade rätt att bestämma utseendet även på attefallsåtgärder och det var en nyhet för mig
Boverket har information om det, det är väl främst krav på utformning som de hänvisar till:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/krav/

"För de bygglovsbefriade åtgärder som kräver anmälan gäller följande krav:
  • lokalisering (PBL 2 kap. 3 §)
  • placering och utformning (PBL 2 kap. 6 §)
  • omgivningspåverkan (PBL 2 kap. 9 §)
  • miljökvalitetsnormer (PBL 2 kap. 10 §)
  • samordning med annan lagstiftning (PBL 2 kap. 11 §)
  • utformningskrav (PBL 8 kap. 1-3,6-7 §§, PBF 3 kap. 1-6, 23 §§)
  • tekniska egenskapskrav (PBL 8 kap. 4-7 §§, PBF 3 kap. 7-23 §§)
  • krav på tomter och allmänna platser (PBL 8 kap. 9-12 §§)
  • förbud mot förvanskning (PBL 8 kap. 13 §)
  • krav på underhåll (PBL 8 kap. 14 §)
  • varsamhetskravet (PBL 8 kap. 17 §)
  • överensstämmelse med detaljplan och områdesbestämmelser (PBL 10 kap. 2§)"

Redigerat:
R rolflidvall skrev:
Boverket har information om det, det är väl främst krav på utformning som de hänvisar till:
[länk]

"För de bygglovsbefriade åtgärder som kräver anmälan gäller följande krav:
  • lokalisering (PBL 2 kap. 3 §)
  • placering och utformning (PBL 2 kap. 6 §)
  • omgivningspåverkan (PBL 2 kap. 9 §)
  • miljökvalitetsnormer (PBL 2 kap. 10 §)
  • samordning med annan lagstiftning (PBL 2 kap. 11 §)
  • utformningskrav (PBL 8 kap. 1-3,6-7 §§, PBF 3 kap. 1-6, 23 §§)
  • tekniska egenskapskrav (PBL 8 kap. 4-7 §§, PBF 3 kap. 7-23 §§)
  • krav på tomter och allmänna platser (PBL 8 kap. 9-12 §§)
  • förbud mot förvanskning (PBL 8 kap. 13 §)
  • krav på underhåll (PBL 8 kap. 14 §)
  • varsamhetskravet (PBL 8 kap. 17 §)
  • överensstämmelse med detaljplan och områdesbestämmelser (PBL 10 kap. 2§)"
Tack för sjukt bra svar! Det är detta jag inte lyckats googla fram själv...

• Gilla
rolflidvall
  • Laddar…
Hemmakatten
Jo, det ska stå i detaljplanen eller andra länkade dokument om Attefallshus/byggnader inte tillåts eller om det finns begränsningar.

Tack för sjukt bra svar! Det är detta jag inte lyckats googla fram själv...
Tänk på att det är vanlig bygglovsansökan och behandling även på Attefallshus och tillägg om det är närmare grannen än 4,5m.

Undantaget med bygganmälan för Attefallsåtgärder gäller endast om alla grundkriterier är uppfyllda.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
En sak som hon skrev i ett Mail efteråt var att även om jag valt att göra utbyggnaden som attefallstillbyggnad gällde anpassningskravet så även då skulle de kunna anmärka på ev sadeltak.. Är det verkligen så!? Märkligt att det inte stått någonstans och då har jag läst mkt om attefallstillbyggnader. Attefallstillbyggnad är vår plan C....
Det finns generella krav på det som byggs, bl.a. att det ska vara lämpligt utformat i förhållande till platsen och omgivningen (som @rolflidvall nämnde)
Man kan typ få nej på att måla en villa randig i turkost och lila även om detaljplanen inte säger något om fasadfärg. Och ramarna kan vara snävare om de omgivande husen har många gemensamma drag i färg/stil/form/placering/etc.

Är det pga. anpassningskravet som de vill neka bygglovet? Inte för att det strider mot detaljplanen, vilket det lät som i de tidigare inläggen? Där kan jag tänka mig att man kan hämta ganska starkt stöd för att hålla snäva ramar om man definierat något som att det ska vara grupphusbebyggelse = likformigt.

R Räknenisse skrev:
Det finns generella krav på det som byggs, bl.a. att det ska vara lämpligt utformat i förhållande till platsen och omgivningen (som @rolflidvall nämnde)
Man kan typ få nej på att måla en villa randig i turkost och lila även om detaljplanen inte säger något om fasadfärg. Och ramarna kan vara snävare om de omgivande husen har många gemensamma drag i färg/stil/form/placering/etc.

Är det pga. anpassningskravet som de vill neka bygglovet? Inte för att det strider mot detaljplanen, vilket det lät som i de tidigare inläggen? Där kan jag tänka mig att man kan hämta ganska starkt stöd för att hålla snäva ramar om man definierat något som att det ska vara grupphusbebyggelse = likformigt.
Ja det är pga anpassningskravet. Detaljplanen följer vi. Vi får se om det går bättre med platt tak, nya ritningar inskickade igår. Håller tummarna!

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Uppdatering för eventuella intresserade: bygglov beviljat för samma tillbyggnad som ovan fast med platt tak! Nu firar vi här hemma, alla 3 grabbarna kommer att få egna rum:)

• Gilla
Lillekitte och 8 till
  • Laddar…
Arkitektritning av en villa i entréplan med måttangivelser, inklusive sovrum, kök och vardagsrum samt integrerad carport.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektoniska ritningar av en enplansvilla i två vinklar med skalenlig måttangivelse.
Skapa konto
Ritningar som visar en enplansvilla från fyra olika håll: öster, väster, norr och söder. Detaljer och material specificeras.
Skapa konto

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Grattis! Synd bara att första ritningen inte gick igenom, hade ju blivit snyggare...

Om någon i liknande sits googlar fram tråden i framtiden blev denna planerade ombyggnad alltså godkänd som fasadändring.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.