Byggahus.se
Belmlu
Hej,

Bygger ett plank där det nu blivit dags för två grindar och en port. Har hakgångjärn där jag tänkte använda mig av genomgående M10-bult. Har funderat på fransk träskruv eller någon av de mer moderna alternativ som finns med då det är rätt rejäla grindar och port samt att jag helst satsar på hållbarhet fick det bli genomgående istället. Med det valet blir det ju dock muttrar synliga på andra sidan med och då en sida som är helt "ren" från synlig metall i övrigt.

Har ni som läser något bra tips för att göra det så estetiskt tilltalande som möjligt? Genomgående bult är inte spikat till 100% än men har inte lyckats hitta något bättre alternativ själv. Så fritt fram att tipsa om alternativ med.

Skickar med bilder så det går att få en uppfattning om hur det ser ut i dagsläget. Tack på förhand!

• Del av trästaket med pågående installation av grindjärn mot tegelvägg och stenläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träplank och en öppen grind i trä framför en tegelhusfasad och stensatt uppfart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vagnsbult + kupolmutter med bricka kanske?

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
A
Sätta en täckbräda med borrade hål lika stora och djupa som muttrarna?

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…

Bästa svaret

Du kan ju gömma muttern bakom brädorna?

• Gilla
Belmlu
  • Laddar…
Belmlu
Tack för de snabba tipsen!

Får bli det sistnämnda; gömma bakom. Att jag inte tänkte på det själv när det är precis så jag gjort med nedersta raden för att dölja i fästning av stolpar i stolpskor

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.