O
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skadegörelse lär det inte vara då det kräver uppsåt. Det lär saknas här.

Olaga intrång lär falla av samma skäl.
OK, vad ska man tolka det som om det inte är uppsåtligt? Behöver hyra in en saneringsfirma , varför blir jag drabbad av det?

harry73
O OneBuilder skrev:
vad jag vet så är tomten min, friköpt. Hur kollar jag upp det du skriver och om det så, har de verkligen rätt att stampa in , marker och kanske gräva upp ca 20 meter stengång som jag förra året lade?
I och med att ledningen ligger på din mark och du har ett avtal med ledningsägaren, har de rätt att ha din servisledning på din mark.

Det finns någon som kommer att gräva i gatan och som vill undvika att gräva sönder andra ledningar. Därför märker man ut ledningar, så de kommer inte gräva upp din stengång bara för att det finns en grön linje där, men någon har frågat ledningskollen att markera alla ledningar i ett visst område
För övrigt kan grön också betyda tele (om du fortfarande har koppartelefoni eller adsl

harry73
O OneBuilder skrev:
Behöver hyra in en saneringsfirma
Du ska inte ta bort markeringen innan de har grävt. Det är skadegörelse och kan drabba dig själv

• Gilla
OneBuilder
  • Laddar…
harry73
O OneBuilder skrev:
Jag har en hel gång av Sten och slangar som har blivit färgade
Visa gärna bild på det

Claes Sörmland
O OneBuilder skrev:
OK, vad ska man tolka det som om det inte är uppsåtligt? Behöver hyra in en saneringsfirma , varför blir jag drabbad av det?
Nej, det finns inget uppsåt för skadegörelse hur besvärande du än tycker det är med färgmarkeringarna. Du blir drabbad för att det är praktiskt och en del av hur samhället är organiserat.

• Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
När en entreprenör ska utföra ett arbete under mark anmäler man detta på Ledningskollen.
Ett grävområde markeras på en kartbild i LK, ibland är Entr lite yvig i sin markering.
Detta för att försäkra sig om att inga skador ska ske.
När ledningsägaren för över dwg-filen från LK till sitt eget kartprogram får man ett exakt område att markera.
Har varit med om att markägare säger ”Här behöver du inte markera, för det ska inte grävas här!”
Egentligen gör utsättaren fel om den INTE markerar.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
O
Tack för svaren! För att sammanfatta det jag har förstått av er text så verkar det vara normalt att för mig okända bolag får gå in i min mark utan att meddela mig först och markera med färg på min privata mark.

Måste säga att det är något som jag aldrig hört talas om tidigare och det känns lite obehagligt att det är fritt fram för vissa att kliva över min staket, spraya runt på min mark samt oron att de får gräva när de vill.

brukar de återställa? Vad händer om färgen inte försvinner, nu har det gått en månad och färgen är lika skarp.

ni skriver också om något avtal, jag har inget sådant hur får jag reda på om det finns ett?

Jag antar att du har el/vatten i ditt hus...

Hur tror du att det kommer dit?

Vem ägar slangarna/kablarna?

Exakt var blir de dina och inte leverantörens?

Enklast är nog att gå ut i tomtgräns och kapa alla ledningar och rör då försvinner nog anledningarna för att göra markeringar...

Gjorde du inte en ledningskoll innan du la ut stenen? Hur säkerställde du att du inte skadade ledningarna?

/ATW

Om du har el till huset så har du ett avtal med elnätsbolaget. Samma med fiber, vatten osv.

Bästa svaret

Claes Sörmland
O OneBuilder skrev:
brukar de återställa? Vad händer om färgen inte försvinner, nu har det gått en månad och färgen är lika skarp.
Det har jag aldrig varit med om, de lämnar vad jag har sett alltid färgmarkeringarna där. Här ute på landet lämnar de också träpinnar med färgmarkeringar att ruttna bort. Det är akrylfärg så den tar lilla tid att få bort och solblekas. T-röd hjälper för att mjuka upp den.

O OneBuilder skrev:
ni skriver också om något avtal, jag har inget sådant hur får jag reda på om det finns ett?
I ditt avtal med elleverantören, telefonleveratören och eventuell fiberleverantör brukar vara infört omfattande rättigheter att lägga kabel och underhålla den på din mark.

Om du går till din elleverantörs hemsida och laddar ned avtalet så kommer du nog blir förvånad vilka rättigheter de har. Det blev jag för några år sedan när jag läste det. Men om man tänker efter så är det rätt praktiskt, hur skulle det annars organiseras? En överlämningspunkt vid fastighetsgränsen och sen tar ditt ansvar som fastighetsägare vid därifrån? Som VA. Men så har man inte löst det juridiskt.

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.