Byggahus.se
F
TorpAnders TorpAnders skrev:
Nja, inte alltid.
Jag kör mycket Oregon och en del HQV
och tycker nog att det händer titt som tätt att kedjorna inte är optimala ur kartongen.
Senast nu i vintras fick jag en som var rent bedrövlig.
Kan vara så, min erfarenhet i ämnet är begränsad. Eftersom jag är så förbannat usel på att fila kedjor och bara sågar lite för att det är skoj så lämnar jag bort två tre kedjor till min far eller nån annan bekant som kan fila. Har 3 eller fyra friska kedjor i lådan. Men på de senaste 8 åren har jag nog köpt hela 3 nya kedjor, två av dessa var Oregon. Jag kan inte såga att jag har upplevt nån skillnad på nån av de nya och inte märkbar skillnad när dom är nyfilade heller jämfört med ny kedja.
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
371 xp favoriten på grovstocka;)
vad kör du för svärdslängd?

har en 2186 som ska igång snart
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
vad kör du för svärdslängd?

har en 2186 som ska igång snart
28" sitter på som standard, men ner till 15" händer då och då för att den ska få gå lite oftare.
Annars är favoriten 18" på en PS 550, mer än god för det mesta som ska ner.
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
55:an klar Renoverad Husqvarna motorsåg modell 55 på en pall, nya delar och ren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kedjefilning kvarstår dock.
Blev byte av
startkåpan, startsnöret, tändstift, vevaxeltätningar, avgaspackning, cyl.fot.packning. Vibrationsdämpare, bensinslang, bränslefilter, ringdrev, samt nya dekaler. +En rejäl rengöring och sotning...

Allt arbete gjorde jag själv så sågen har kostat enbart delar samt egen tid. Och jag lärde mig mycket på köpet...

Skulle ha bytt oljeslangen men den tar jag vid annat tillfälle....
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Har själv konstaterat att det skiljer lite på fabriksslipning på olika fabrikat på kedjor.
Har testat Hva X-cut och Oregon Speedcut.
Verkar som Oregons kedja har lägre ryttare och ger grövre spån.

Blev en fjärde såg som jag fick av en bekant då den inte användes mer det var en HVA 41 från 1991.
Ny bränsleslang, filter och membran i förgasaren sen gick den fint.
så mina sågar är 550xpg, 242xpg, 55 samt 41.
55:an och 41:an är "plastigare" och kanske mer "hobby" sågar.
 
A
H HSP skrev:
Har själv konstaterat att det skiljer lite på fabriksslipning på olika fabrikat på kedjor.
Har testat Hva X-cut och Oregon Speedcut.
Verkar som Oregons kedja har lägre ryttare och ger grövre spån.

Blev en fjärde såg som jag fick av en bekant då den inte användes mer det var en HVA 41 från 1991.
Ny bränsleslang, filter och membran i förgasaren sen gick den fint.
så mina sågar är 550xpg, 242xpg, 55 samt 41.
55:an och 41:an är "plastigare" och kanske mer "hobby" sågar.
Hva 55 är en farmarsåg..
Samma grejer i den som en jonsered 2054.
förutom vevhuset..
2054 var en proffs såg så din 55a kan du plåga rejält. (y)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Slipa kedjan
 
Nu har jag testat 55:an. En arbetsdag med trädfällning ideellt åt en förening. Blev en hel del tall. Körde med 15" svärd och x-cut kedja.

Hur som helst så är jag nöjd med den sågen också...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Har nu fyra fullt fungerande sågar.
Är bara en "hobbysågare". Jag som med säkerhet skulle klara mig med en såg... Men det är väl bara bra att ha flera...
Mina sågar är...
550xpg 2013
55 2004
242xpg mins ej år.
41 1991. 41sågen ligger i privata "slit och arbetsbilen" den känns riktigt "billig". Men det var nog en hobbysåg när den var ny..
Jag har nog "snöat in" på ett fabrikat....

En 346xpg skulle vara kul att göra iordning så snubblar jag över en sådan så kanske jag slår till och har fem sågar.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
Två kedjor jag gillar är hva x-cut och oregon speed cut...
 
Här har jag sågat ner en gamal tallstubbe en decimeter under markytan med 41sågen.
Det var ca 16år sedan trädet fälldes. Kärnan var som trädet var fällt samma dag...

Sågade snitt in från sidan och högg med klyvyxa... 13" 1.5 h25 kedja.
Ca 10 filningar blev det. Svärdet var slitet från början och kedjan är nu slut...
Jag filade direkt jag träffat något olämpligt eller när spånen blev små.
Upptäckte att såga längsmed ett träd går sämre, antar att man ska ha annan slipning vid "klyvning" Motorsåg vid en nedsågad gammal tallstubbe en decimeter under marknivå, med synliga rotben och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har börjat återfylla på denna bild hålet runt stubben var ca 10cm djupare... Handtagets bakkant är vid slutet av ett rotben. Så ni ser storleken på stubben under jord...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Klyvkedjor lägger jag 10 grader på utan ryttare, då biter det ;)
 
TorpAnders TorpAnders skrev:
Klyvkedjor lägger jag 10 grader på utan ryttare, då biter det ;)
Är det något du skulle rekommendera med aktuell såg och sågutrustning med kedja där typ varannan tand är en skärlänk? Till de som skaffar dylika klena sågar, sannolikt helt utan någon som helst utbildning på motorsåg?
 
A
klyv kedjor är en annan sak än kap kedjor.
vid klyvning vill man ha vasst men även minska motståndet för motorn för att minska risken för spikning, värmenypning..

Vid kapning så vill man ha vasst men behöver inte oroa sig för värmenyp vid normal körning, ved välta är annan sak..
 
Jodå jag vet detta mycket väl. Kontexten av en mycket klen hobbysåg är varför jag reagerar.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.