9 081 läst ·
35 svar
9k läst
35 svar
Miss av håltagning för dosa
Allt är möjligt!CHR574 skrev:
Skämt åsido, vet inte om detta skulle vara görligt men kanske det går att "våldföra" sig på befintlig dosa så pass att den kommer ur vägen och sedan ta ett "nytt" hål i den inre skivan för en rotdosa? Sen lite pyssel med att flytta /skarva rör/slang men det kanske går?
Det låter helt omöjligt att först limma fast en skiva och sen lyckas träffa exakt rätt med en dosfräs utan hole in one? Det är inte många millimeters marginal. Normalt sett sätter man ju upp skivan utan att fixera med hole in one, fräser ut hålet, tar bort skivan och hole in one. Upprepa för varje apparat. Sen ska ju allting förhoppningsvis passa. Detta hade jag aldrig vågat mig på utan Stålmannens röntgensyn.
Utan att på något sätt få bort skivan/täcka över den med en helt ny verkar det omöjligt att lösa detta.
Jag hade nog fräst ut för en rot-dosa bredvid/under denna dosan och sen satt typ något USB-laddningsuttag där samt vad det nu skulle vara i den befintliga dosan. sen på med en tvåfacksram.
Svårt att se exakt hur mycket spelrum det finns nedåt och sidledes.
/S
Utan att på något sätt få bort skivan/täcka över den med en helt ny verkar det omöjligt att lösa detta.
Jag hade nog fräst ut för en rot-dosa bredvid/under denna dosan och sen satt typ något USB-laddningsuttag där samt vad det nu skulle vara i den befintliga dosan. sen på med en tvåfacksram.
/S
Produkter som diskuteras: "hole in one"
Hole-in-One
Hole In One underlättar arbetet med att montera plattor och paneler över el- och VVS-dosor genom sitt patenterade magnetsöksystem. Systemet är designat för att göra det enklare att hitta och montera dolda el- och VVS-dosor, och är särskilt
Läs mer
Verktygstokig
· Sörmland
· 306 inlägg
Och ändå var det så snickaren gjorde i vårt badrum när han monterade konstruktionsplyfan.S steve5432 skrev:Det låter helt omöjligt att först limma fast en skiva och sen lyckas träffa exakt rätt med en dosfräs utan hole in one? Det är inte många millimeters marginal. Normalt sett sätter man ju upp skivan utan att fixera med hole in one, fräser ut hålet, tar bort skivan och hole in one. Upprepa för varje apparat. Sen ska ju allting förhoppningsvis passa. Detta hade jag aldrig vågat mig på utan Stålmannens röntgensyn.
/S
Använde ingen form av HIO, endast mätning. Och rätt blev det.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
med tanke på linjerna runt hålet så antar jag att man mätt sig fram var hålet ska vara.........det krånglar lätt till sig då om det man mäter emot inte är ivåg.S steve5432 skrev:Det låter helt omöjligt att först limma fast en skiva och sen lyckas träffa exakt rätt med en dosfräs utan hole in one? Det är inte många millimeters marginal. Normalt sett sätter man ju upp skivan utan att fixera med hole in one, fräser ut hålet, tar bort skivan och hole in one. Upprepa för varje apparat. Sen ska ju allting förhoppningsvis passa. Detta hade jag aldrig vågat mig på utan Stålmannens röntgensyn.
/S
Som Martin skrev, tapetskydd har jag också funderat på.
Skulle man inte kunna bända bort dosan och stoppa in en sån som man låser bakifrån?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-kopplingsdosa-2000039685
Skulle man inte kunna bända bort dosan och stoppa in en sån som man låser bakifrån?
https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/eldosor/apparatdosa-kopplingsdosa-2000039685
Det var precis så jag tänkte när jag skrev:CHR574 skrev:
Alfredo skrev:
Är är det bilden som luras? Men det ser ut att vara en för grund dosa om det är det så måste du byta den oavsett.
Får du en dosa med rätt djup så borde du få en kant som du kan bygga upp något mot inne i skivan, skum, spackel etc och sedan kunna gfå till en fin yta mot skivan
Får du en dosa med rätt djup så borde du få en kant som du kan bygga upp något mot inne i skivan, skum, spackel etc och sedan kunna gfå till en fin yta mot skivan
Dosan är ca 40mm och skivan strax över 10.schnyggve skrev:
Det har suttit ett eluttag där förut så det ska vara ok.
Är lite inne på att försöka ha sönder dosan och ersätta den med en ROT dosa. Kan vara knepigt men "kul" kvälls aktivitet.
Bästa svaret
Enkelt.CHR574 skrev:
Ta sönder befintlig dosa och plocka ut delarna.
Köp en rotdosa/senildosa och sätt dit. Problem löst.
Jag gjorde samma misstag för några veckor sedan och detta var det enklaste och billigaste.
Det går absolut att såga hål utan hole in one, vet man tex bara på ett ungefär var dosan sitter så borrar man först ett litet hål med en träborr och sen sågar man med sticksåg/gipssåg i alla riktningar tills man nått innerkanten på dosan. Därifrån är det lätt att såga ut ett hål.S steve5432 skrev:Det låter helt omöjligt att först limma fast en skiva och sen lyckas träffa exakt rätt med en dosfräs utan hole in one? Det är inte många millimeters marginal. Normalt sett sätter man ju upp skivan utan att fixera med hole in one, fräser ut hålet, tar bort skivan och hole in one. Upprepa för varje apparat. Sen ska ju allting förhoppningsvis passa. Detta hade jag aldrig vågat mig på utan Stålmannens röntgensyn.
/S
Redigerat: