Hallå!

Jag pokulerar på en enkel konstruktion för akustisk dämpning som monteras på vägg (inte i alltså). Vad jag söker till den är en ljuddämpande isoleringsskiva (såna finns det ju gott om), men en som är liknande frigolit i styvhet, dvs den håller formen, kan i princip skruvas eller motsvarande upp på vägg utan stöd. Har fått för mig att sådana djur existerar, men gör de det verkligen? Jag vet hur man normalt kan konstruera såna här saker, men jag vill undvika ramkonstruktioner etc så långt det är möjligt.

mvh
/Måns
 
  • Gilla
Simmeman
  • Laddar…

Bästa svaret

R
Tack! Ser bra ut på bild iallafall.

Har sedan ett tag undrat vad siffror (typ) 30-38 i isoleringssammanhang betyder? Verkar vara gemensamt över olika märken. Kan inte hitta någon Knauf 38 någonstans, bara 37. Så vad är skillnaden måntro?

R RoAd skrev:
[länk]

Dessa har jag själv använt som just ljudabsorbenter. Har förvisso ram runt mina men det är mest för estetiken, de är styva nog för att montera utan.
 
R
MrSpudnut MrSpudnut skrev:
Tack! Ser bra ut på bild iallafall.

Har sedan ett tag undrat vad siffror (typ) 30-38 i isoleringssammanhang betyder? Verkar vara gemensamt över olika märken. Kan inte hitta någon Knauf 38 någonstans, bara 37. Så vad är skillnaden måntro?
Osäker, men det kan vara värmeledningsförmågan. Den borde du inte behöva bry dig om.

Det som är intressant i akustiksammanhang är luftflödesmotståndet. Jag har för mig att jag fick fram en siffra på ungefär 25000 Pa.s/m2 för dessa markskivor, men det är några år sedan så jag kan minnas fel.

Det värdet kan man sedan använda ihop med tjockleken för att räkna ut hur mycket dämpning man får vid olika frekvenser. Här har du en onlinekalkylator för det: http://www.acousticmodelling.com/multi.php

Matar du in 50mm och 25000 Pa.s/m2 så ser du att de kommer att dämpa mellanregister och diskant på ett bra sätt, men inte göra så mycket för basfrekvenser.
 
Yes, det är det, klurade ut detta nyss. Som du beskriver så kan jag strunta i detta, jag vill dämpa elaka surriga ekon och annat (basdämpning inget problem alltså). Frågan är mest om 37 istf 38 gör skivan ”sladdrigare” än den du använt?

R RoAd skrev:
Osäker, men det kan vara värmeledningsförmågan. Den borde du inte behöva bry dig om.

Det som är intressant i akustiksammanhang är luftflödesmotståndet. Jag har för mig att jag fick fram en siffra på ungefär 25000 Pa.s/m2 för dessa markskivor, men det är några år sedan så jag kan minnas fel.

Det värdet kan man sedan använda ihop med tjockleken för att räkna ut hur mycket dämpning man får vid olika frekvenser. Här har du en onlinekalkylator för det: [länk]

Matar du in 50mm och 25000 Pa.s/m2 så ser du att de kommer att dämpa mellanregister och diskant på ett bra sätt, men inte göra så mycket för basfrekvenser.
MrSpudnut MrSpudnut skrev:
Tack! Ser bra ut på bild iallafall.

Har sedan ett tag undrat vad siffror (typ) 30-38 i isoleringssammanhang betyder? Verkar vara gemensamt över olika märken. Kan inte hitta någon Knauf 38 någonstans, bara 37. Så vad är skillnaden måntro?
 
R
MrSpudnut MrSpudnut skrev:
Yes, det är det, klurade ut detta nyss. Som du beskriver så kan jag strunta i detta, jag vill dämpa elaka surriga ekon och annat (basdämpning inget problem alltså). Frågan är mest om 37 istf 38 gör skivan ”sladdrigare” än den du använt?
Om Knaufs finns i två olika modeller så ska jag erkänna att jag inte vet vilken av dem jag använt. Jag åkte till byggvaruhuset och plockade upp ett paket. Jag kollade aldrig om det stod 37 eller 38 på det.

Jag är ganska säker på att det inte spelar någon större roll. Alla markskivor jag sett har varit ungefär lika styva och de borde p.g.a. sin höga densitet ha ett högt luftflödesmotstånd allihop. Så ta du den modell du hittar och fundera inte mer på det är mitt råd.
 
Låter rimligt. Tack för bra feedback!

R RoAd skrev:
Om Knaufs finns i två olika modeller så ska jag erkänna att jag inte vet vilken av dem jag använt. Jag åkte till byggvaruhuset och plockade upp ett paket. Jag kollade aldrig om det stod 37 eller 38 på det.

Jag är ganska säker på att det inte spelar någon större roll. Alla markskivor jag sett har varit ungefär lika styva och de borde p.g.a. sin höga densitet ha ett högt luftflödesmotstånd allihop. Så ta du den modell du hittar och fundera inte mer på det är mitt råd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.