Byggahus.se
A
Handyman 1 skrev:
Du förstår att det här är ett forum,för diverse diskussioner? man kan ju inte komma in med inställningen att 'jag är facit och gud allt jag säger är rätt" det måste du själv förstå det orimliga i om du tänker efter:) att få ge sin åsikt och tycka är själva meningen här (lmho)
Tycker nog du ska ta och kolla på de övriga trådarna och läsa denna text du skriver här...
Så kan vi nog snacka om den attityden, eller hur?...
Du vet att jag har rätt när du tänker efter...
 
Jag är hobbysågare. Sågar för ved till fritidshuset och hjälper min mor med lite ved i skogen.
Jag är absolut ingen expert och läser gärna om tipps. Speciellt om faror, filning, fällteknik,
hjälpmedel och hur utrustning ska underhållas är intressant.

Minns när jag sågade för första gången helt utan kunskap det var i mitt första fritidshus. Småträd och sly med en gammal partnersåg.
Tråkigt tungjobbat och inte en aningen om hur jag skulle göra...

Nu är jag äldre och efter åren som gått har jag lite mer erfarenhet samt skaffat bättre och bättre grejer samt skyddsutrustning.

Har lärt mig bland annat hur kul det är att såga med "bra" grejer.
Sedan har mer och mer erfarenhet kommit när man sågat och fått tips läst och titta på videor.

Ps. Kör idag med en 1:a generationens 550 och har en 242:a som "reservsåg" tycker det fungerar på min "nivå"

Då jag är intresserad så läser jag och lär mig gärna. Så kom gärna med tips.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
Jag är hobbysågare. Sågar för ved till fritidshuset och hjälper min mor med lite ved i skogen.
Jag är absolut ingen expert och läser gärna om tipps. Speciellt om faror, filning, fällteknik,
hjälpmedel och hur utrustning ska underhållas är intressant.

Minns när jag sågade för första gången helt utan kunskap det var i mitt första fritidshus. Småträd och sly med en gammal partnersåg.
Tråkigt tungjobbat och inte en aningen om hur jag skulle göra...

Nu är jag äldre och efter åren som gått har jag lite mer erfarenhet samt skaffat bättre och bättre grejer samt skyddsutrustning.

Har lärt mig bland annat hur kul det är att såga med "bra" grejer.
Sedan har mer och mer erfarenhet kommit när man sågat och fått tips läst och titta på videor.

Ps. Kör idag med en 1:a generationens 550 och har en 242:a som "reservsåg" tycker det fungerar på min "nivå"

Då jag är intresserad så läser jag och lär mig gärna. Så kom gärna med tips.
Du har sågar som en riktig huggare skulle ha. Förutom hva 346, 2152.
Men riktigt bra grejer..
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
A
H HSP skrev:
Jag är hobbysågare. Sågar för ved till fritidshuset och hjälper min mor med lite ved i skogen.
Jag är absolut ingen expert och läser gärna om tipps. Speciellt om faror, filning, fällteknik,
hjälpmedel och hur utrustning ska underhållas är intressant.

Minns när jag sågade för första gången helt utan kunskap det var i mitt första fritidshus. Småträd och sly med en gammal partnersåg.
Tråkigt tungjobbat och inte en aningen om hur jag skulle göra...

Nu är jag äldre och efter åren som gått har jag lite mer erfarenhet samt skaffat bättre och bättre grejer samt skyddsutrustning.

Har lärt mig bland annat hur kul det är att såga med "bra" grejer.
Sedan har mer och mer erfarenhet kommit när man sågat och fått tips läst och titta på videor.

Ps. Kör idag med en 1:a generationens 550 och har en 242:a som "reservsåg" tycker det fungerar på min "nivå"

Då jag är intresserad så läser jag och lär mig gärna. Så kom gärna med tips.
Du har 0.325 på båda sågarna gissar jag.
Hva 550 kan man välja på..
Är det en XPG eller xp?
Vilket bränsle kör du på?
Hva 242xp, XPG?
En äkta klassiker.
År 1981 kom Hva med 133sg en proffs såg.
Den tålde inte snö som sögs in i luftkanalerna, så man tillverkade 234sg.
Men den kändes för liten.
Då kom 238sg
En fin såg men även den för liten.
Då kom Hva 242G.
Några år senare kom Hva 242xp, XPG.
Annan koppling och oljepump...
Man kunde även välja cat på dessa..
Tillverkades fram till 2001.
Då kom Hva med nästa generation 300..
351, 346 var först ut.
År 1998.
Man tog sedan bort 351an och tillverkade 353g i stället.
Man trodde då att det var för att de låg så nära i kubiken..
Men nä, det var för att man senare skulle lansera Hva 346NE, new edition.
Den hade cylindern efter 351an.
346 är en kvistsåg för proffs.
353 är en fäll och kapsåg, det som skiljer är hur spolkanalerna i cylindern ser ut och ligger.
På Hva 346 så är de invändiga och på 353 så är de utvändiga.

Man tillverkade sista 346 år 2011.
2012 kom Hva med 560.
Och året därpå kom 550.
Båda dessa sågar har en helt annan såg kropp som är 4 cm längre än sin föregångare, liggande cylinder och friskluftsmotor.
Man har även autotune, automatisk förgasarinställning.
Det är en dator som får ström från spolen som sedan kör ett för programmerat program där en efter luftmängd och bränslet kan kalibrera rätt på L och H munstyckena.
Man kan dock inte manuellt ställa på dessa..

Man valde också annat Tändstift.
Och att montera låsta svärd muttrar.
Man kan alltså inte tappa dessa när man monterar eller av kåpan.

Man lanserade och revboost för första gången.
Det är ett litet trim för kedjehastigheten.
Det man gjorde var att minska vikten på trumman och skapade hål i dess form.
Sedan så hade man tagit fram en ny typ av kedja.. Xcut dessa är mycket mycket vassare än en vanlig såg kedja men också så har de annan ryttare så de kan kasta lite mer rejält.

Det är nu som filningen kommer in i bilden.
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Följer tråden med intresse och försöker ta till mig av kunskapen :D
Ska vilket år som helst ställa upp logosolen jag köpt och då gäller det att ha vassa kedjor ;)
 
A
T Taxture skrev:
Följer tråden med intresse och försöker ta till mig av kunskapen :D
Ska vilket år som helst ställa upp logosolen jag köpt och då gäller det att ha vassa kedjor ;)
Logosolverk ska ha och märk väl detta..
Då det är en klyvkedja.
10 graders vinkel på tänderna.
Och då är det ännu viktigare att man filar bort tungan nere i skärlänken..
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Båda har 0.325 tycker det är bra då jag kan använda samma skärutrustning på båda om det skulle krisa.

550 XPG år 2013 (har hört att jag kan byta toppkåpan mot någon nyare då min tydligen saknar något extra hål, det var tydligen något värmeproblem som först åtgärdades med varvstopp sedan med en annan kåpa)... inget jag kollat på förutom att kåpan har bytt artikelnummer....
Den har dock fått nya påfyllningslock med "vippan"
gillar svärdmuttrarna på 550:n
550 sågen köpte jag begagnad 2016 då var den i nära nyskick, med orginal 0.325 13" svärd. nu börjar den silvergråa färgen bli mer mörk av slitage.
riktigt nöjd med den sågen.

Bränsle akrylat.

242 XPG cat. men "konverterad" med vanlig ljuddämpare till utan cat. av tidigare ägare eller så är det fel dekaler på sågen
tror den är från 1999 mins ej säkert.
också "kulsäker" och pålitlig. inköpt på polisens auktion över beslagtaget gods skitig och ful samt en kedja som de sågat genom en vägg eller något full av gipsdamm... efter demontering och rengöring blev den fin.

Handtagsvärme är min favorit om man sågar när det är blött eller kallt.

Vad är hva 45 och 55 för sågar?
(intresset att gå igenom en såg vaknade upp efter denna tråd)

Gillar att gå igenom maskiner sist var det en gilson 51097 jordfräs som fick en total demontering, rengöring och utbyte av slitna/skadade delar. går som en dröm idag...

mina tidigare sågar har varit
okänd svart/gul partner.
jonsered 2140turbo
238sg
ingen av dessa tre sågar har jag kvar
 
Maskintok skrev:
Sitt inte och tala om för yrkesmän med detta i ryggmärgen att saker som man efter si och så många år inte spelar någon roll för då framstår du som idiot hos många mer än mig.
Nej, det behövs inte eftersom du klarar det så bra. Du har väl skrivit minst 20 gånger bara i den här tråden att allt du skriver är rätt och allt annat är fel. Hur var det med ödmjukheten?
 
Maskintok, jag läser dina inlägg med stort intresse, imponerad av din kunskap i ämnet. Du får mig att tänka på en gammal reparatör från Småland, Andre, är det nån du har stött på?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, det behövs inte eftersom du klarar det så bra. Du har väl skrivit minst 20 gånger bara i den här tråden att allt du skriver är rätt och allt annat är fel. Hur var det med ödmjukheten?
rätt kul att ett gäng amatörer talar om för yrkesfolk att de har fel...gör ni det när rörmokaren eller elektrikern kommer också?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Det handlar inte om rätt eller fel, utan om attityden och att hela tiden försöka mästra andra genom att berätta hur otroligt duktig och erfaren man är.
Jag har inte påstått att maskintoken har fel, men det blir lite löjligt när man försvarar sina teorier om hur en kedja ska såga med att man kan träffa en tändsticksask när man fäller ett träd. Det funkar kanske i ett forum som handlar om trädfällning, inte skötsel av en villaträdgård.
 
A
useless useless skrev:
Nej, det behövs inte eftersom du klarar det så bra. Du har väl skrivit minst 20 gånger bara i den här tråden att allt du skriver är rätt och allt annat är fel. Hur var det med ödmjukheten?
Hur är det själv med din inför yrkesmän?
Eller du kanske ska lära mig att skruva också? :thinking:;)
 
skoge skoge skrev:
rätt kul att ett gäng amatörer talar om för yrkesfolk att de har fel...gör ni det när rörmokaren eller elektrikern kommer också?
Det finns gott om inlägg som sågar proffs inom de områdena, absolut.
 
A
skoge skoge skrev:
rätt kul att ett gäng amatörer talar om för yrkesfolk att de har fel...gör ni det när rörmokaren eller elektrikern kommer också?
Jajemän det gör de..
Det är ju därför de håller på nu..
Och kallar sig för besserwisser...
Jo jo.. Det är inget jag skulle skryta med iallafall.. Proffs, yrkesman.. Det är lite annat det.. Som motor mekaniker t,ex..
 
A
useless useless skrev:
Det handlar inte om rätt eller fel, utan om attityden och att hela tiden försöka mästra andra genom att berätta hur otroligt duktig och erfaren man är.
Jag har inte påstått att maskintoken har fel, men det blir lite löjligt när man försvarar sina teorier om hur en kedja ska såga med att man kan träffa en tändsticksask när man fäller ett träd. Det funkar kanske i ett forum som handlar om trädfällning, inte skötsel av en villaträdgård.
Jaså det tycker du...
Som attityden och och den ödmjukheten om att det kanske hänger ihop eller hur?

En kedja som inte följer din minsta rörelse utan ger en annan vinkel eller inte beter sig rätt gör att man inte träffar målet, men det visste du ju redan eller hur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.