Jag håller på att bygga ett badrum och rörmokaren har precis varit här. Nu ska jag upp med alla skivor (konstruktionsplywood och gipsskivor) och måste då med så stor precisionen som möjligt borra håll i skivorna för rörgenomdragningen. Hur görs detta på bästa vis? Finns det några smarta knep, eller är det helt enkelt noggrannhet med tumstocken som gäller? Tacksam för alla tips.

• Badrum under konstruktion med synliga rörledningar och trästommar innan gipsskivor monteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hus tomte
Tumstock å hålsåg e nog d som funkar bäst när rören redan sitter där..

ja ska göra exakt samma sak i veckan

• Gilla
gryden
  • Laddar…
gryden gryden skrev:
Jag håller på att bygga ett badrum och rörmokaren har precis varit här. Nu ska jag upp med alla skivor (konstruktionsplywood och gipsskivor) och måste då med så stor precisionen som möjligt borra håll i skivorna för rörgenomdragningen. Hur görs detta på bästa vis? Finns det några smarta knep, eller är det helt enkelt noggrannhet med tumstocken som gäller? Tacksam för alla tips.
Tumstock och noggrannhet är bra. Ett alternativ är krysslaser som du siktar in på centrum av röret utan skiva, och sedan ställer dit skivan och sågar.

• Gilla
En apelsin och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Tumstock och noggrannhet är bra. Ett alternativ är krysslaser som du siktar in på centrum av röret utan skiva, och sedan ställer dit skivan och sågar.
Problemet är att jag inte kan ställa dit skivan då rören sticker ut så mycket. Men... väggen är öppen på baksidan, och rören är fästa med snäppfästen, så jag kanske kan lossa på snäppfästena, ställa dit skivan, och markera centrum bakifrån genom plåtskivan som fixturen är fäst i. Det borde vara relativt smidigt.

Bästa svaret

Jag hade tagit ut rören, satt dit skivorna, borrat med ett litet borr i centrum och sen kört hålsågen framifrån och sen stoppat dit rören.

• Gilla
Hus tomte och 1 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Jag ska göra det här om några veckor, och det här tipset kommer att förenkla så mycket för mig! Tack!

• Gilla
gryden
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
Jag ska göra det här om några veckor, och det här tipset kommer att förenkla så mycket för mig! Tack!
Detta forum är fantastiskt :heart:

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.