2 182 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Gängtapp för R-1/4" -- eller var kan man hitta M-gängade tryckluftsnipplar?
Hej!
Jag behöver ansluta en tryckluftsnippel till en tjock plexiglaslåda, och noterade att de flesta nipplar som säljs i vanliga handeln (BT, Jula, Swedol etc) har R 1/4" eller R 3/8"-gänga (NPT).
Dock har jag inte hitta någonstans där man kan köpa gängtappar för R 1/4".
Söker jag efter fel sak? Eller är det ovanligt i och med att gängan skall vara konisk?
Finns det andra smarta sätt att fästa en nippel i 8mm plexiglas? Min första tanke var att gänga hålet, men i andra hand använda en nippel med m-gänga så man kan ha en mutter på insidan. Är det vanligt?
Tacksam för pekare vart man enkelt kan köpa antingen gängtapp eller nippel.
Jag behöver ansluta en tryckluftsnippel till en tjock plexiglaslåda, och noterade att de flesta nipplar som säljs i vanliga handeln (BT, Jula, Swedol etc) har R 1/4" eller R 3/8"-gänga (NPT).
Dock har jag inte hitta någonstans där man kan köpa gängtappar för R 1/4".
Söker jag efter fel sak? Eller är det ovanligt i och med att gängan skall vara konisk?
Finns det andra smarta sätt att fästa en nippel i 8mm plexiglas? Min första tanke var att gänga hålet, men i andra hand använda en nippel med m-gänga så man kan ha en mutter på insidan. Är det vanligt?
Tacksam för pekare vart man enkelt kan köpa antingen gängtapp eller nippel.
Bästa svaret
Swedol har 1/4 rörgäng.
Konisk eller rak kvittar nog egentligen du får dra tappen lagom långt och ev gängtäta med lämpligt kladd.
Konisk eller rak kvittar nog egentligen du får dra tappen lagom långt och ev gängtäta med lämpligt kladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara