Byggahus.se
A Astridsson skrev:
Jag är med på att det är dåligt att stänga in fukt i väggen men vad ska man göra om det ser ut så där, ingen papp och man vill isolera väggen. Jag har samma ärende, ska göra om ett litet garage till gästhus.
Det beror på... hur mkt fukt som syllen blir utsatt för. Det är individuellt för varje hus och varje sträcka av väggen.
1) Hur mkt markfukt som tränger upp från plattan (och in i syllen som sedan ventilerar bort den genom sina sidor mot luft).
2) Ev ansamlingar av vatten som rinner mot syllen. (Antingen inifrån garaget, eller från ytterväggen vid t ex slagregn.)
3) Om ytterväggen är byggd så att inget regnvatten/snö tränger in och rinner ner på syllen.

Om inte förutsättningarna är sådana att syllen besparas från vatten/fukt från alla olika håll så är det mest en tidsfråga innan syllen ruttnar upp om den blir instängd.

Det bästa är om det går att lyfta syllen och få ditt syllpapp.
Sedan att möjliggöra ventilation/avdunstning av fukt till inomhusluften genom att inte använda täta skikt, dit även måla gipsskivorna med plastfärg hör.
 
  • Gilla
Astridsson
  • Laddar…
Jag har gjort som ungefär som Pacman nu i höst.
Monterade en Dalton motorport från Skånska byggvaror för ca 15 år sedan. Fungerar UA fortfarande. Betalde då 5k för port och motor. Håller med Pacman, kan köpa ny om någon reservdel saknas i framtiden.
Har svagt sluttande tak. Satte masonit för att skapa 3 cm luftspalt från sida till sida. Sedan 160mm isolering mellan balkarna och gipsskivor, ingen plast.
Väggarna är (utifrån) panel, isolering 70mm, plast, isolering 45, OSB, Gips. Ingen luftspalt alltså.
Dragit slang och EL i väggarna, många uttag, 5 LED lysrör i taket.
Har dragit in fjärrvärme. En radiator håller mekarvänliga 15 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.