2 836 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Ska jag slänga ut den gamla pelletskonverterade oljepannan till förmån för LVVP?
Sida 1 av 2
Nu när pelletspriserna legat stabilt på 90 kr säcken och vi går mot vinter så börjar jag fundera på att ge upp pellets och gå över till värmepump. Pannan är dessutom en gammal oljepanna från 1973 så verkningsgraden är inte den bästa.
Huset är från 1929 med ca 100 kvadratmeter boyta fördelade på två plan. Timmer/plankstomme utan isolering och reveterad fasad. Braskamin i vardagsrummet på nedervåning. Gör åt mellan sju till åtta pall pellets per år så säg 7,5 pall med 52x16 kg pellets med ett energi innehåll på 4,8 kWh/kg och en verkningsgrad på i snitt 70%. Det ger en indikation på ett energibehov på ca 21 000 kWh.
Under 2023 har jag haft ett snittpris på 193 öre/kWh för elen (elhandel, elnät, skatt och moms). För enkelhetens skull räknar jag inte med de fasta avgifterna då de inte ökar vid byte av uppvärmning. Jag har dem idag och jag kommer ha kvar dem imorgon. En snabb kik visar att om jag binder priset på ett år landar jag på 168 öre/kWh.
Med årets pelletspriser landar uppvärmningen på 35100 kr per år. Hur räknar man med en LVVP? Kan man anta att den ger i snitt 2 kWh energi ut per inmatad kWh? Det skulle i så fall ge en energikostnad på 20265 kr, en sänkning med närmare 15000 kr.
Vad finns det annars för fallgropar man bör se upp med? Slutar jag elda blir jag av med den lilla tillskottsvärmen som blir i pannrummet i källaren. Är det dumt att sätta in modern LVVP i ett gammalt hus?
Huset är från 1929 med ca 100 kvadratmeter boyta fördelade på två plan. Timmer/plankstomme utan isolering och reveterad fasad. Braskamin i vardagsrummet på nedervåning. Gör åt mellan sju till åtta pall pellets per år så säg 7,5 pall med 52x16 kg pellets med ett energi innehåll på 4,8 kWh/kg och en verkningsgrad på i snitt 70%. Det ger en indikation på ett energibehov på ca 21 000 kWh.
Under 2023 har jag haft ett snittpris på 193 öre/kWh för elen (elhandel, elnät, skatt och moms). För enkelhetens skull räknar jag inte med de fasta avgifterna då de inte ökar vid byte av uppvärmning. Jag har dem idag och jag kommer ha kvar dem imorgon. En snabb kik visar att om jag binder priset på ett år landar jag på 168 öre/kWh.
Med årets pelletspriser landar uppvärmningen på 35100 kr per år. Hur räknar man med en LVVP? Kan man anta att den ger i snitt 2 kWh energi ut per inmatad kWh? Det skulle i så fall ge en energikostnad på 20265 kr, en sänkning med närmare 15000 kr.
Vad finns det annars för fallgropar man bör se upp med? Slutar jag elda blir jag av med den lilla tillskottsvärmen som blir i pannrummet i källaren. Är det dumt att sätta in modern LVVP i ett gammalt hus?
Som du skriver den naturliga ventilationen och värmen i pannrummet försvinner du kan bli tvungen att sätta in ET element,K Knattecrossfarsan skrev:Nu när pelletspriserna legat stabilt på 90 kr säcken och vi går mot vinter så börjar jag fundera på att ge upp pellets och gå över till värmepump. Pannan är dessutom en gammal oljepanna från 1973 så verkningsgraden är inte den bästa.
Kräver ditt hus ett högtempsystem, och eller har ett en rörsystem kan det bli svårt att få och hålla rätt temperatur.
Beror ju även var i landet du bor
Renoverare
· Kalmar
· 3 023 inlägg
Har bekanta som bytt och nu installerat pellets igen dock så var deras pump nog i klenaste laget men är nog svårt att få framledningstemeratur att matcha en panna så lite kallare lär det nog bli
Fastigheten ligger i höjd med Göteborg, dock i inlandet och växtzon 4 (hittar ingen vettig klimatzonsindelning).
Idag ligger framledningstemperaturen på modesta 40 grader på vintern och det räcker till. Helt manuell shunt så när temperaturen växlar med soliga höstdagar och kalla nätter tenderar det till att bli för varmt på dagarna om man inte springer ner och ställer om.
Hur mycket mindre energi förbrukar en LVVP mot en gammal pelletslösning som min, i runda slängar?
Idag ligger framledningstemperaturen på modesta 40 grader på vintern och det räcker till. Helt manuell shunt så när temperaturen växlar med soliga höstdagar och kalla nätter tenderar det till att bli för varmt på dagarna om man inte springer ner och ställer om.
Hur mycket mindre energi förbrukar en LVVP mot en gammal pelletslösning som min, i runda slängar?
Renoverare
· västra götaland
· 770 inlägg
jag har en fastighet 3 mil norr om Gbg med LVVP (från 2006 med 9Kw angiven ut) matar mot en accumulatortank (som är en förutsättning om du inte kan gå emot pannan om du skall använda den vidare) och nu drar den ca 20kWh på ett dygn... ca 1,5kW/H,,,, när det går nedåt på termometern dubblas förbrukningen och vid ca -14 räcker den inte till, då får jag stödelda..
håller 45C i tanken och shuntar ut automatiskt,,,
håller 45C i tanken och shuntar ut automatiskt,,,
Med en bra LVVP uppskattar jag lite förenklat att du kan komma ner till ca 7000 kWh/år el för värme och varmvatten. Sedan tillkommer hushålls-el som för en familj brukar antas vara 5000 kWh/år. Total elförbrukning alltså då runt 12000 kWh/år.K Knattecrossfarsan skrev:
Vart får du varmvattnet ifrån om du installerar en llvp? Annars måste du köpa en varmvattenberedare också! Så har vi gjort i vårt hus. Kör med 2 llvp och en stor varmvattenberedare. Sammanlagt gör vi av med ca 12000 kWh om året värme/varmvatten/hushålls ström. Hus 1936. 90 kvm 1 1/2 plans i Skåne på landet.
Behåll pellets för reserv och för spetsvärme vid behov. du får ändå bara skit och ingenting för grejerna.
några kranar att öppna och stänga eller lägg en slant på att koppla ihop det så det funkar automatiskt
några kranar att öppna och stänga eller lägg en slant på att koppla ihop det så det funkar automatiskt
Hur är det med de olika tillverkarna? Är det någon som är bättre än de andra och någon man ska undvika?
Ska sätta mig och ta in offerter men när man kollar upp installationsfirmorna i området och ser deras omdömen blir man lite uppgiven. Om någon sitter på ett tips om en duglig och serviceminded installationsfirma i Sjuhäradsbygden så tar jag tacksamt emot detta.
Ska sätta mig och ta in offerter men när man kollar upp installationsfirmorna i området och ser deras omdömen blir man lite uppgiven. Om någon sitter på ett tips om en duglig och serviceminded installationsfirma i Sjuhäradsbygden så tar jag tacksamt emot detta.
Om du väljer en modell som har hela värmepumpen i utedelen och bara anslutningar för vatten mot innedelen så kan du installera den själv om du inte hittar någon välrenommerad installatör som det går att lita på.
Jag ögnade igenom två installationsanvisningar från Nibe och CTC. Allt man behöver veta finns väl beskrivet. Det finns även en massa filmer på nätet som kortfattat visar hur installationen går till.
Jag ögnade igenom två installationsanvisningar från Nibe och CTC. Allt man behöver veta finns väl beskrivet. Det finns även en massa filmer på nätet som kortfattat visar hur installationen går till.
Redigerat: