73 935 läst ·
484 svar
74k läst
484 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Medlem
· Västra Götaland
· 73 inlägg
Med tanke på att Malmö har 170 kommunikatörer, bland annat en som hanterar badplatser, så vore det inte orimligt att man satsade lite pengar på snöröjningen också.
Det gör man, man håller alla huvudstråk öppna. Men inte fasen ska de skotta gratis åt villaägarna. Sen är 170 kommunikatörer en jäkla massa om det är så, samtidigt så skriker folk över att man inte fått information.F Fields of Anfield Road skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 73 inlägg
Men villaägarna ska skotta och sköta kommunens mark gratis?
Inget fel på att skotta trottoaren utanför huset men att det skall vara med husägaren ansvar är helt sjukt.
Inget fel på att skotta trottoaren utanför huset men att det skall vara med husägaren ansvar är helt sjukt.
Bästa svaret
Är mer förvånad över att det ska skottas överhuvdtaget. Det är ju på trottoaren som snön plogas upp när de plogar vägarna.T Television_Set skrev:
Man får helt enkelt gå på kanten av bagen precis som man gör när det inte finns någon trottoar.
Sant. Men jag kan lova dig att de som lämnar anbud har lite mer täckning för sina maskiner än tio snödagar på ett år. Därmed är ditt försök till kalkyl helt uppåt väggarna.T Television_Set skrev:
En rimlig kalkyl är omkring en tusenlapp per timma för maskinen plus någon tiotusing för jourersättningen. Då är vi istället på omkring 800 000 per snödag, plus jourersättning om 1 000 000. Det låter såklart jättemycket, men å andra sidan kan vi räkna om det till ungefär en kommunikatör per snödag. Det är inte lika mycket.
Men, man kan tycka vad man vill, men lagen är som den är
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...14-med-sarskilda-bestammelser-om_sfs-1998-814
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...14-med-sarskilda-bestammelser-om_sfs-1998-814
Det du räknar på är den omfattning vi har idag, men om alla trottoarer ska snöröjas inom skälig tid så ökar antalet maskiner mångdubbelt, och det kan du inte ens i fantasin få ihop att det skulle finnas täckning för resten av åretP PatrikJo skrev:Sant. Men jag kan lova dig att de som lämnar anbud har lite mer täckning för sina maskiner än tio snödagar på ett år. Därmed är ditt försök till kalkyl helt uppåt väggarna.
En rimlig kalkyl är omkring en tusenlapp per timma för maskinen plus någon tiotusing för jourersättningen. Då är vi istället på omkring 800 000 per snödag, plus jourersättning om 1 000 000. Det låter såklart jättemycket, men å andra sidan kan vi räkna om det till ungefär en kommunikatör per snödag. Det är inte lika mycket.
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Ökar antalet maskiner mångdubbelt från ditt eget exempel med 100 maskiner?T Television_Set skrev:
Om jag går vidare på mitt räkneexempel baserat på dina siffror så skulle vi kunna uppskatta kostnaden till 10 miljoner per år för att röja trottoarer i Malmö. Då får jag det till ca 30 kronor per invånare och år. Jag vet inte hur förhållandet invånare/skattebetalare ser ut i Malmö, hälften kanske? 60 kronor per skattebetalare och år.
Var försvarar jag höga skatter? Det gör jag inte, jag anser däremot att skotta villaägares trottoarer inte är något skattepengar ska användas till. Som jag skrev tidigare, alternativet hade varit att införliva trottoaren i tomtytan och lagt det framtida underhållsansvaret på villaägaren. Typ ”Varje villaägare är skyldig att anordna och underhålla en hårdgjord gångbana till en bredd om minst en meter”.Fotografen skrev:
Vill du ha snöröjt så kan du köpa tjänsten redan idag, men tvinga inte på mig skattefinansierad snöröjning!
Hobbyelektriker
· E
· 15 415 inlägg
Jag tycker man kan läsa mellan raderna, men jag har tydligen fel.
Vi är helt överrens om att skattepengar inte ska skotta villaägares trottoarer, men nu är det kommunens trottoarer vi talar om. Utanför tomtgräns. Allmän mark. Vemsomhelst har tillträde. Då skottar skattsedeln, med det system vi har.
(Sen kan vi diskutera systemet, med det är en annan tråd...)
Vi är helt överrens om att skattepengar inte ska skotta villaägares trottoarer, men nu är det kommunens trottoarer vi talar om. Utanför tomtgräns. Allmän mark. Vemsomhelst har tillträde. Då skottar skattsedeln, med det system vi har.
(Sen kan vi diskutera systemet, med det är en annan tråd...)