65 229 läst · 482 svar
65k läst
482 svar
Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar
Kommunen borde även röja trottoarerna. Prata med politikerna. Låt det bli en valfråga. Politikerna är till för folket och inte tvärtom.
Jag tycker inte det skulle vara kul att påtala för grannar om vad de ska göra. Nej, på politikerna istället. Du betalar deras löner.
Jag tycker inte det skulle vara kul att påtala för grannar om vad de ska göra. Nej, på politikerna istället. Du betalar deras löner.
Om det kan leda till ett brott som faller in under allmänt åtal kan åklagaren driva det själv. Om åklagaren har ”alla hästar i stallet” kan denne se detta som ett ”artbrott” med stort intresse för allmänheten.H Huruvida skrev:I grunden är det ett kommunalt beslut enligt lag med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (LGS). Tillsyn har kommunen enligt 12 § LGS:
Kommunen får besluta om de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall för att denna lag eller föreskrifter meddelade med stöd av lagen skall efterlevas. I ett beslut om föreläggande eller förbud får vite sättas ut.
Blir ett föreläggande eller förbud inte åtlytt får kommunen låta vidta åtgärder på den ansvariges bekostnad.
Kommunen får bestämma att dess beslut skall gälla omedelbart även om det överklagas.
Enligt 14 § LGS finns också bestämmelser om straff (böter) om fastighetsägare agerar med uppstå eller oaktsamhet. Om någon gjorts sig skyldig enligt 14 § LGS kan de bli ersättningsskyldiga för kommunens konstnader enligt 15 § LGS. Skadar sig någon kan 3 kap. 8 § brottsbalken ev. bli aktuellt - vållande till kroppsskada. Tidigare kunde polismyndigheten utfärda böter då renhållningsansvaret föll under allmänna ordningsstadgan men så fungerar det inte längre.
Så i praktiken kanske inte kn gör något men möjligheten har de. Vad jag förstår så tror jag därmed inte en polisanmälan fungerar.
Brottsbalken säger:
12 § Vållande till kroppsskada eller sjukdom får, om brottet inte är grovt, åtalas av åklagare endast om målsäganden anger brottet till åtal och åtal är påkallat ur allmän synpunkt.
Feltänk från början. Hur kan man ens komma på tanken att tvinga enskilda kommuninvånare att sköta de gemensamma uppgifterna? Självklart skall kommunen skotta trottoarerna! Nästa logiska steg är annars att välja ut några kommuninvånare till att sopa stadens torg…
Exakt! Det tog 21 inlägg innan någon konstaterade det uppenbara. Har själv trottoar som jag ska sköta, det är ju väldigt lätt när/om man är bortrest 2 veckor över Jul...J Jo9999 skrev:
Skottar naturligtvis när jag är hemma, men annars får man förlita sig på snälla grannar.. idiotiskt system! Dessutom har jag en granne som är bra över 90 med hörntomt (lång trottoar), den åker jag också på att skotta då jag inte vill riskera att han får en hjärtattack (under protest, han VILL skotta själv =) )
Absolut. Håller med fullt ut. Självservice kallas det som politikerna håller på med.J Jo9999 skrev:
Bakgrunden är 1868 års ordningsstadga. Då var det nog ett rimligt tänk att fastighetsägarna fick hålla ordning utan för sin fastighet - fanns ju t.ex. inte så mycket maskiner som kunde köra runt och skotta. Nu tycker jag att det är ett något förlegat tänk men visst, det finns det vissa fördelar men jag tycker inte dessa överväger nackdelarna. Villaägarna har drivit att den här möjligheten ska tas bort och frågan har varit uppe för diskussion i riksdagen om jag minns rätt.J Jo9999 skrev:
Så är det/ska det vara i överallt. Det finns rättsfall (NJA 1955 s. 524, RÅ 1962 I 51) där det klargörs att fastighetsägaren inte kan förväntas skotta bort vallar som blivit upplogade eller hacka sig igenom dessa. Tror många kommuner har förtydligat det i besluten om vad som gäller för fastighetsägaren.Gamlingen skrev:
En granne kollade upp detta juridiskt och der går inte att åberopa paragraf 14 annat än för privat mark. Kommunen kan inte juridiskt överlåta hela ansvaret för kommunal mark utan avtal. I princip innebär det att fastighetsägarna har skyldighet att röja, men det finns inget som bestämmer när det skall vara röjt.H Huruvida skrev:I grunden är det ett kommunalt beslut enligt lag med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (LGS). Tillsyn har kommunen enligt 12 § LGS:
Kommunen får besluta om de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall för att denna lag eller föreskrifter meddelade med stöd av lagen skall efterlevas. I ett beslut om föreläggande eller förbud får vite sättas ut.
Blir ett föreläggande eller förbud inte åtlytt får kommunen låta vidta åtgärder på den ansvariges bekostnad.
Kommunen får bestämma att dess beslut skall gälla omedelbart även om det överklagas.
Enligt 14 § LGS finns också bestämmelser om straff (böter) om fastighetsägare agerar med uppstå eller oaktsamhet. Om någon gjorts sig skyldig enligt 14 § LGS kan de bli ersättningsskyldiga för kommunens konstnader enligt 15 § LGS. Skadar sig någon kan 3 kap. 8 § brottsbalken ev. bli aktuellt - vållande till kroppsskada. Tidigare kunde polismyndigheten utfärda böter då renhållningsansvaret föll under allmänna ordningsstadgan men så fungerar det inte längre.
Så i praktiken kanske inte kn gör något men möjligheten har de. Vad jag förstår så tror jag därmed inte en polisanmälan fungerar.
Om man kommunen överlåter ansvaret på den enskilde, så kan den enskilde stänga av trottoaren. Dvs sätta upp samma skyltar som kommunen sätter upp dvs "Sandas och snöröjes ej". Och sedan några oranga band.
Intressant! Jag djupdök själv inte i frågan.C c_olsson skrev:
Sanktionsmöjligheter finns ju dock i 12 § LGS genom föreläggande och vite.C c_olsson skrev: