Byggahus.se

Vägrar snöröja halkbekämpa trottoar

1. M
    Medlem · 185 inlägg
    Där vi bor nu måste villaägarna sköta trottoarerna på kommunens mark.

Självklart valde vi tomt utan trottoar.

Kollade med kommunen vad som gäller, för flera villaägare sköter inte. Och barnen får i mörkret gå på bilvägen för att komma till skolan, för trottoaren är som en isgata och inte skottas.

Kommunen sa att de inte gör något. De rekommenderade mig att ringa på och påtala. Men som ny i området känns det inte bra.
    De sa också att jag kan polisanmäla de som inte sköter trottoarerna. Vet någon om man kan polisanmäla anonymt eller måste man ange sitt namn. Eller vet npgon något annat?

Har kommunen kanske har fel, måste de kanske själva påtala detta för de som inte sköter?
    Eller att kommunen går in och nöd-fixar det tillfälligt och skickar räkning till villaägare?

Redigerat 16 jan 07:18
  2. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 123 inlägg
    Är det inte kommunal mark?

3. M
    Medlem · 185 inlägg
    Jo, det är kommunal mark. I många kommuner måste villaägaren snöröja och sanda själva "sin del" av trottoaren om den ligger 4,5 meter från tomtgränsen eller kortare.

4. H
    Medlem · 278 inlägg

Huruvida

Medlem
    I grunden är det ett kommunalt beslut enligt lag med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skyltning (LGS). Tillsyn har kommunen enligt 12 § LGS:

Kommunen får besluta om de förelägganden och förbud som behövs i ett enskilt fall för att denna lag eller föreskrifter meddelade med stöd av lagen skall efterlevas. I ett beslut om föreläggande eller förbud får vite sättas ut.

Blir ett föreläggande eller förbud inte åtlytt får kommunen låta vidta åtgärder på den ansvariges bekostnad.

Kommunen får bestämma att dess beslut skall gälla omedelbart även om det överklagas.

Enligt 14 § LGS finns också bestämmelser om straff (böter) om fastighetsägare agerar med uppstå eller oaktsamhet. Om någon gjorts sig skyldig enligt 14 § LGS kan de bli ersättningsskyldiga för kommunens konstnader enligt 15 § LGS. Skadar sig någon kan 3 kap. 8 § brottsbalken ev. bli aktuellt - vållande till kroppsskada. Tidigare kunde polismyndigheten utfärda böter då renhållningsansvaret föll under allmänna ordningsstadgan men så fungerar det inte längre.
    Så i praktiken kanske inte kn gör något men möjligheten har de. Vad jag förstår så tror jag därmed inte en polisanmälan fungerar.

5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 6 871 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Du har tre alternativ:

1. Acceptera att vissa fastighetsägare inte förstår sina lagliga skyldigheter och låta det vara.

2. Informera fastighetsägaren och hoppas att han tar tag i det. Lapp i brevlådan är väl den svenska lösningen? (Är ägarna bortresta eller äldre/orörliga lär inget hända i alla fall.)

3. Kräva att kommunen följer sin lagliga tillsynsskyldighet och om de vägrar begär ett skriftligt beslut på det. Överklaga deras beslut om de lägger ned tillsynen utan åtfgärd. JO-anmäl om de inte följer lagen och öppnar ett tillsynsärende.

Jag fruktar att nr 3 kommer att leda ingenstans men att du kanske får formellt rätt någonstans till 2024.

Polisen har som sagt inte med detta att göra.

Redigerat 16 jan 16:25
  6. K
    Medlem · 697 inlägg

Keld

Medlem
    Här måste vi skotta, fast det inte finns någon trottoar, men ingen i området gör det. Jag skottar o sandar för sopor o post..

• Laddar…
  7. norrbottenssnickaren
    Hobbyelektriker · 2 123 inlägg
    jag förstår. Det jag reagerar på är att kommunen inte vill ta tag i ärendet. Skitskumt.

8. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Kan vara okunskap, att man pratat med fel person, t ex någon på gaturenhållningsenheten. Det ska nog till byggnadsnämnden för tillsyn. Men TS vet ju vem han har pratat med och kan säkert klargöra.

9. M
    Medlem · 185 inlägg
    Nej, kommunen svarade via mail. Så de gör inget åt det skriver de.

En granne och jag delade i helgen ut lappar i form av utskrifter från kommunens hemsida där det klart och tydligt står att de med trottoar utanför måste skotta och sanda på trottoaren.

Vi ringde på och pratade. De flesta skämdes och lovade att fixa. Några visste inte om det och blev nästan chockade. Men någon blev irriterad och smällde igen dörren. Får se om det blir bättre.

Mkt att ha koll på när man köper ett hus. Ens livs största affär skall man göra på typ några timmar ibland om det är budgivning, känns som ett sådär bra upplägg. Få hinner kolla upp allt. Vet att i Danmark har även köparen en egen mäklare, verkar vettigare.

10. H
    Verktygstokig · Värmland · 1 065 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Kan nog va så att folk kanske inte vet om det.
    Så bra att de får info.
    För många tänker att detta är inte min tomt

11. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Lustigt det där. Under hela min uppväxt hörde jag att kommunen skötte renhållningen och klippningen av allmänna ytor så illa. Sen höll jag i försäljningen efter föräldrarnas bortgång. Det visade sig att det var inte kommunens mark, den var samfälld för villaägarna. Typ ingen visste om det och det fanns inga föreningar eller så. Men numera syns ju allt så bra i den digitala registerkartan hos Lantmäteriet. Men vägarna och vinterväghållningen på den samfällda marken skötte kommunen i den här kommunen, även trottoarer.

Vid mitt nuvarande boende så förstår nog inte ens en majoritet av de boende vad den där vägföreningen är för något. De är några som vill ha pengar för att sköta vägarna typ. Som en serviceorganisation man kan klaga på.

12. M
    Medlem · Västmanland · 429 inlägg

mattoys

Medlem
    Säger inte emot, men kommunen kan alltså bestämma att någon annan har ansvar för underhåll av deras mark.
    Varför gör man inte samma sak med gräsplättar som angränsar till någon annans mark, dvs att man är tvungen att klippa gräset.

13. Claes Sörmland

Claes Sörmland

Medlem
    Det kan de göra enligt samma lagrum men hur vanligt det är vet jag inte.

14. Gamlingen
    Medlem · 4 inlägg

Gamlingen

Medlem
    Här är det så att OM kommunen använder trottoaren som upplag så behöver vi inte skotta, annars är det tomtägarens skyldighet, betyder igentligen att vi skottar för vår egen skull och så posten kan delas ut så mycket som behövs.

15. A
    Medlem · 2 inlägg

AndersMN

Medlem
    Direktkontakt med politiker i Byggnadsnämnden och en blänkare i lokaltidningen om att kommunen inte sköter sig är inte sällan snabbare och effektivare än överklagan och Jo-anmälan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.