P xxxscrabblexxx skrev:
Mjahaja ironi kan vara svårt i text. En vägförening tar visserligen avgift från fastighetsägarna men brukar dessutom få visst ekonomiskt stöd av kommunen så då är ju "alla" med och betalar.
Stödet är för underhåll och för att alla får lov att köra på den, precis som de som bor vid vägförening betalar underhåll på alla kommunala gator. Kommunen betalar alltså föreningen för att andra invånare ska kunna begagna vägen. Snöröjningen betalar dock de som bor vid vägen.
 
Rkarlsson skrev:
I Sverige är det väl ändå rätt många fall.
Alla människor som blir skjutna i skogen, alla fredade djur.

Alla som jag känner med vapen (kände) har gjort sig skyldiga till lagbrott, skjutit när det inte varit fredat. Osv. osv.
Sådant som inte respekterar lag umgås jag såklart inte med. De har ju för fan vapen och skiter i reglerna :O
Klart att brott förekommer, men att skjuta en älg i april är knappast jämförbart med att skjuta ihjäl grannen på grund av snöskottning eller för den delen gängrelaterade skjutningar...ja om man inte är militant vegan då som anser att det är likställt
 
A
T Television_Set skrev:
Klart att brott förekommer, men att skjuta en älg i april är knappast jämförbart med att skjuta ihjäl grannen på grund av snöskottning eller för den delen gängrelaterade skjutningar...ja om man inte är militant vegan då som anser att det är likställt
Lite för ofta kan jag tycka för att vi ska ha så hårda lagar om vapen.
Jag skulle ta jägarexamen, men intresset föll på att sitta i ett torn och uggla eller ströva runt i skogen. Men det var kul att skjuta lerduvor iallafall.

Denna länk visar ju rent mordförsök. Eller så var han totalt blind :p Men jag har inte sett något fall om när de bråkar om snö det har du rätt i.
Filmen från kikarsiktet – här skjuts Olle på sin joggingtur | SVT Nyheter
 
P Pilis skrev:
Eftersom kommunerna utifrån nuvarande lagstiftning kan skriva in det i sina föreskrifter.

Ex,

Allmänna bestämmelser
1 § I denna föreskrift avses med:
- fastighetsinnehavare: den som äger fastigheten eller den som enligt
1 kap. 5 § fastighetstaxeringslagen (1979:1152) ska anses som fastig- hetsägare,
- allmän plats: ett område som enligt en detaljplan är avsett för ett gemensamt behov.
2 § Inom detaljplanelagt område, där kommunen är huvudman för allmänna platser, ansvarar en fastighetsinnehavare för
1. renhållning av gångbana eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken,
2. renhållning av gångbana på upp till tre meter utanför fastigheten då det rör sig om gågator och gångfartsområden,
Om det mellan gångbanan och fastigheten ligger en grönyta eller plan- tering på upp till 10 meters bredd ansvarar fastighetsinnehavaren ändå för gångbanans renhållning.
3 § I de fall gångbanan, eller andra utrymmen utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken, finns innanför
1. område 1 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 08.00 på vardagar och senast kl. 10.00 på lördagar och helgdagar,
2. område 2 (se bilaga) ska renhållning vara utförd senast kl. 09.00 på vardagar och senast kl. 11.00 på lördagar och helgdagar.
Vinterväghållning
4 § Fastighetsinnehavaren ska snarast
1. ta bort snö och is som är till olägenhet för gångtrafiken,
2. sanda gångbanan vid halka eller vidta andra motsvarande åtgärder,
3. snöröj a och sanda framför in- och utgångar till fastigheten.
I den mån kommunen använder gångbanan för uppläggning av snö och is bortfaller fastighetsinnehavarens ansvar för gångbanan.
1

5 § Fastighetsinnehavaren får inte
1. lägga upp snö och is från fastigheten på allmän plats.
2. lägga upp snö mot stolpar, brandposter, konstverk och tryckknapps-
lådor vid övergångsställen.
Snövallar vid övergångsställen tas bort eller öppnas upp av dem som orsakat vallen.
Barmarksrenhållning
6 § Fastighetsinnehavaren ska
1. snarast sopa upp och föra bort sand, orenlighet, ogräs och ned-
skräpande föremål från gångbanan,
2. renhålla på ett sätt som förhindrar uppkomsten av skador på
befintliga möbler, utrustning och offentlig konst, binda dammet som uppstår vid all sådan form av renhållning.
Ansvar, undantag
7 § Fastighetsinnehavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör sina skyldigheter enligt 2-6 §§ döms till böter enligt 14 § lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skylt- ning (gaturen-hållningslagen.
I 12 § gaturenhållningslagen finns även bestämmelser om före- lägganden och tvångsutförande på den ansvariges bekostnad.
Gatu- och samhällsmiljönämnden kan efter skriftlig ansökan medge undantag från fastighetsinnehavares skyldighet om det finns synnerliga skäl”


Dvs i kommuner med dessa regelverk så blir man fängslad i sitt hem utan möjlighet till att jobba utanför hemet samt semester, Alternativet är att man anställer en jourhavande renhållare som sköter detta, men personen måste telepatiskt veta när minsta olägenhet uppkommer alternativt övervaka vägarna 24/7.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Några böter finns det inte lagstöd för.

Kommunen kan förelägga fastighetsägaren att ordna med gatuhållningen om det inte sköts. Efterföljs inte föreläggandet så kan de lägga på ett vite om det inte utförs. Eller ordna med gatuhållningen på fastighetsägarens bekostnad.
Enligt inlägg #300 kan fastighetsägaren dömas till böter, utöver ev. förelägganden:

"
Ansvar, undantag
7 § Fastighetsinnehavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör sina skyldigheter enligt 2-6 §§ döms till böter enligt 14 § lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skylt- ning (gaturen-hållningslagen.
I 12 § gaturenhållningslagen finns även bestämmelser om före- lägganden och tvångsutförande på den ansvariges bekostnad.
"

Det är intressant att detta med att fastighetsägaren ska stå för snöröjningen för fotgängare endast avser gator där kommunen har huvudmannaskapet. Men på kommunal mark där kommunen har uppfört en gata där huvudmannaskapet blev enskilt och gatan lades i en gemenskapsanläggning (GA) och förvaltas av en samfällighetsförening så har fastighetsägarna inte det ansvaret. Då åligger det samfällighetsföreningen att vinterunderhålla anläggningen, vilket rimligtvis omfattar även trottoarer, även om trottoarerna i praktiken inte snöröjs.

Jag känner till villaområden som gränsar till varandra där det i ena kvarteret är kommunal huvudman och i det andra kvarteret är enskild huvudman (GA, samfällighetsförening). Liknande kvarter, olika regler för fastighetsägarna. De i GA:n får förstås betala för sig, så även om de slipper snöröja trottoaren så får de betala för att gatan ska snöröjas och underhållas överhuvudtaget. Rättvist? Nej. Men jag har svårt att se att det är villaägarna som bor i det kommunala huvudmannaskapet som är förfördelade.
 
M martin.sveg skrev:
Enligt inlägg #300 kan fastighetsägaren dömas till böter, utöver ev. förelägganden:

"
Ansvar, undantag
7 § Fastighetsinnehavare som uppsåtligen eller av oaktsamhet inte fullgör sina skyldigheter enligt 2-6 §§ döms till böter enligt 14 § lagen (1998:814) med särskilda bestämmelser om gaturenhållning och skylt- ning (gaturen-hållningslagen.
I 12 § gaturenhållningslagen finns även bestämmelser om före- lägganden och tvångsutförande på den ansvariges bekostnad.
"

Det är intressant att detta med att fastighetsägaren ska stå för snöröjningen för fotgängare endast avser gator där kommunen har huvudmannaskapet. Men på kommunal mark där kommunen har uppfört en gata där huvudmannaskapet blev enskilt och gatan lades i en gemenskapsanläggning (GA) och förvaltas av en samfällighetsförening så har fastighetsägarna inte det ansvaret. Då åligger det samfällighetsföreningen att vinterunderhålla anläggningen, vilket rimligtvis omfattar även trottoarer, även om trottoarerna i praktiken inte snöröjs.

Jag känner till villaområden som gränsar till varandra där det i ena kvarteret är kommunal huvudman och i det andra kvarteret är enskild huvudman (GA, samfällighetsförening). Liknande kvarter, olika regler för fastighetsägarna. De i GA:n får förstås betala för sig, så även om de slipper snöröja trottoaren så får de betala för att gatan ska snöröjas och underhållas överhuvudtaget. Rättvist? Nej. Men jag har svårt att se att det är villaägarna som bor i det kommunala huvudmannaskapet som är förfördelade.
Fruktansvärt otidsenligt med denna form av naturabeskattning. Naturabeskattning bör endast användas i väldigt speciella fall som t.ex. värnplikt.
 
  • Gilla
BerraBo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.