2 779 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Elda pellets i Keddy?
Jag har ett stort hus i flera våningsplan och har direktverkande el. Har då kört med två luft/luft värmepumpar samt stödeldar i en Keddy kassett.
Nu är ena pumpen på upphällning och vi har nog mer eller mindre bestämt att vi ska köpa en pelletskamin som ersättare.
Vi jobbar ganska mycket här hemma och vill ha en enkel lösning som inte är el. Dock är det svårt att få till det med stödeldning och är man hemma sent så blir det inte lång stund vi kan stöd elda. Samt att där eldstaden är placerad är vi sällan.
Jag har sett att det finns pelletsinsattser till kaminer, typ denna https://www.brycus.se/qaito-30-spis...OEg-aYzRQbP8N6FrZQ981m_E78nw1vNAaArm_EALw_wcB
Eller denna https://www.e-ville.com/sv/3045765-...ck&utm_term=LumoX+pelletsinsats+/+pelletskorg
Någon som har någon åsikt!
Marcus
Nu är ena pumpen på upphällning och vi har nog mer eller mindre bestämt att vi ska köpa en pelletskamin som ersättare.
Vi jobbar ganska mycket här hemma och vill ha en enkel lösning som inte är el. Dock är det svårt att få till det med stödeldning och är man hemma sent så blir det inte lång stund vi kan stöd elda. Samt att där eldstaden är placerad är vi sällan.
Jag har sett att det finns pelletsinsattser till kaminer, typ denna https://www.brycus.se/qaito-30-spis...OEg-aYzRQbP8N6FrZQ981m_E78nw1vNAaArm_EALw_wcB
Eller denna https://www.e-ville.com/sv/3045765-...ck&utm_term=LumoX+pelletsinsats+/+pelletskorg
Någon som har någon åsikt!
Marcus
Bästa svaret
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Grejen med en pellets kamin är att den sköter sig själv sas .
Man behöver inte vakta kaminen för nästa vedinlägg , dvs vänta på rätt glöd .
En pelletskorg till en braskamin är inte "den sköter sig själv"
När pellets brunnit klart så måste en ny brasa startas .
Man behöver inte vakta kaminen för nästa vedinlägg , dvs vänta på rätt glöd .
En pelletskorg till en braskamin är inte "den sköter sig själv"
När pellets brunnit klart så måste en ny brasa startas .
Japp det är så jag misstänkte! Det blir att elda på det hederliga sättet och spara pengar på inte köpa en pelletskorg!Tomture61 skrev:
Tack för hjälpen!
Marcus
Klicka här för att svara