Byggahus.se
Jag skulle säga nej, utan tvekan. Att ha andras grejer nergrävda på sin tomt är ett elände, en osäkerhet.
Skulle du eller framtida husägare skada ledningen kan ni bli skyldiga att ersätta den.
Problemet blir större när ni har parkering och uppfart just där, bilar är tunga.
Om ni säger nej drabbar det inte grannarna, det är ju bara stadsnätsfolket som får tänka lite till för att hitta en placering där kommunen själva har ansvar för vad som händer med ledningen.
Jag kan berätta att bredbandsfiber inte alltid läggs på de djup de säger att de ska vara, inte ens av stadsnäten. I mitt bostadsområde ligger de ibland alldeles under jordytan, trots att det inte är så det ska vara.
Gör livet lättare för alla i området genom att medverka till en dragning som stadsnät och kommun själva ansvarar för fram till tomtgränserna. Det är bäst för alla parter.
Lycka till!


J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd![/QUOTE

Ledsen för Att jag läst noll av alla svar så det kan bli en upprepning. Jag är ganska säker på att det är du som ansvarar för ledningen på din tomt. Så skulle det hända något på din del av ledningen så är det du som får pröjsa reparationen. Tex om ett träd skulle falla och riva upp rötterna (dåligt exempel kanske men du förstår säkert).
 
Be dem lägga det 90 djupt i ett 110 rör så har du hela tomten söndergrävd istället (y)

Eller så vibbrar de ner det på 40 så syns det inte efter ett par dagar och inga sättningar.

Och vad jag förstår så var det längs vägen fast på din tomt, vad får man bygga några meter ifrån en 70-väg? Förutom ett staket som redan sitter där.

Om man nu ska vara snäll mot sina grannar och ledningsägaren får nedslag ifrån trafikverket.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
J jras skrev:
Ja du har rätt, det är ju främst entrepenören jag är snäll mot. Grannarna betalar vad jag förstår en fast kostnad. Men det kan ju vara så att om jag säger nej, så kan kanske kommunen backa och peka på mig, då blir grannarna sura på mig..
Så kan det definitivt bli.
Här fick de inte tag på rysk husägare, som aldrig varit här. Därför fick ett hus med 5 lägenheter inte fiber. Detta var mitt i byn. Tänk hur det hade varit om de kom från andra hållet och dina grannar så nej och så fick du ingen fiber.
 
P
Man måste ju verkligen tycka om att få sin trädgård och uppfart sönderkörd och uppgrävd av maskiner, riskera alla sina egna ledningar och rör längs vägen samt ha ansvar för andras ledningar på sin tomt i 50 år, för att vara snäll mot en entreprenör som uppenbarligen bara vill ta genvägar när de faktiskt ändå kan gräva i gatan.

Och man måste ju vara rätt desperat efter de små slantar de erbjuder om man ska dra ner brallorna och vända upp skitan för nåt sånt.
 
harry73
De mest rimliga är att de gräver i vägen och återställer asfalten, även om det är det dyra alternativet.
Fiber är en samhällsfunktion och bör (enligt mig) förläggas på ytor som ägs av allmänheten och inte privata tomter.
Först när det är helt orimligt att förlägga ledningen i vägområdet, kan det bli frågan om tomtmark (och då ska man ställa upp på något sätt.

Jag vet inte hur omöjligt förläggning i vägen är hos TS, men om fibern ska förläggas på hans tomt, är det viktigare att få bra avtalsvillkor än att få bra ersättning.
Jag tror att jag skulle tillåta det utan ersättning, men med bra krav att de ska lägga om fibern på deras bekostnad, när fibern behöver flyttas. Och ordentliga rör så att de inte behöver gräva upp när de behöver fler ledningar och att de är ansvarig om fibern skadas pga dig när fibern ligger på fel plats eller djup.
Dessutom ordentlig återställning av trädgården och infarten.
 
  • Gilla
KristinaRT och 3 till
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Nej. Inte alls. Men hade han sagt nej, så hade resten av husen 8st längre ner på vägen blivit utan fiber. Så för grannsämjans skull så gjorde han det.
OK tack!
 
Hej
Klart att du skall säga ja, men kräv att få ta del av, och kontrollera den dokumentation entreprenören lämnar till sin beställare (stadsnätet) så vet du ATT den finns. Då vet i alla fall du var kabeln ligger och de skulle missas av andra.

Då kan även förbereda skiftet av vatten/avloppsledningar genom att lägga ner rör i samma schakt (kanske behöver breddas, men det kostar ju inget), eller lägga tomrör för el till trädgården, tom kanalisering för ny elkabel eller vad du vill. Ofta enklare att få konkreta saker än mer ersättning.
 
Nu stadsnäts-killarna varit här och snackat, de var trevliga (och jag också :)). Efter en stunds diskussion kröp det fram att anledningen till att de vill gräva på min tomt är att trafikverkets handläggningstid för grävtillstånd är "lång", i värsta fall 6 månader och grannarna vill ha fiber så snabbt som möjligt. Att trycka ett rör från ett vägdike i närheten till grannens tomt (och undvika min tomt) är alltså sannolikt görbart och inte speciellt fördyrande (var de ärliga att nämna), MEN de behöver tillstånd från trafikverket.

Så även om jag förstår att man vill ha fiber snabbt så är väl en rimlig kompromiss att de får vänta några månader till och att jag slipper ha ett 50-årigt markavtal på nacken som endast för nackdelar med sig. Ungefär så formulerade jag det :)
Vi får se hur det går.

Vill bara tacka för alla bra inlägg! Detta forum är grymt! (argumentet "men skulle ni inte kunna trycka ett rör därifrån och dit" gjorde susen (för tillfället iallafall), stort tack till den som föreslog lösningen med att trycka rör under marken! :))
 
Redigerat:
  • Gilla
KristinaRT och 13 till
  • Laddar…
T totte_79 skrev:
Hej! Jag driver eget inom gräv och har själv lagt en del fiber.
Om det är enda sättet för grannarna att få fiber så skulle jag kanske gå med på det. Avtalet med kommunen innebär i princip att ni förlorar rätten över den del av tomten där fibern ligger. Den ligger inte i någon särskilt bra kabelskyddsslang ska jag tillägga. En välriktad spade kapar den utan problem. Den ska grävas ner ca 40cm men brukar ligga på Max 15. Om ni eller någon annan av misstag gräver av den så åker ni på att betala lagning, ca 5000kr. Ska ni i framtiden bygga Attefallare där ledningen går så kommer ni få bekosta omdragning etc. Det är helt enkelt inte värt det. Säg nej.
Man blir inte ersättningsskyldig om fibern ligger för grunt
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
nikasp
Hos svärmor i Julita har de dragit fibern "i" asfalten. Det enda som syns är igenlimmade smala spår överallt. Kanske inte den mest seriösa dragning jag sett. Hos oss är det gröna 50 mm fiberrör och inte bara duct. Men... jag skulle tänka mig noga för. Du låser ju dig/din mark för väldigt lång tid framöver. Tänk och du skulle vilja använda den till något och så kan du inte bygga ovanpå eller får man det?
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
nikasp
J jras skrev:
Nu stadsnäts-killarna varit här och snackat, de var trevliga (och jag också :)). Efter en stunds diskussion kröp det fram att anledningen till att de vill gräva på min tomt är att trafikverkets handläggningstid för grävtillstånd är "lång", i värsta fall 6 månader och grannarna vill ha fiber så snabbt som möjligt. Att trycka ett rör från ett vägdike i närheten till grannens tomt (och undvika min tomt) är alltså sannolikt görbart och inte speciellt fördyrande (var de ärliga att nämna), MEN de behöver tillstånd från trafikverket.

Så även om jag förstår att man vill ha fiber snabbt så är väl en rimlig kompromiss att de får vänta några månader till och att jag slipper ha ett 50-årigt markavtal på nacken som endast för nackdelar med sig. Ungefär så formulerade jag det :)
Vi får se hur det går.

Vill bara tacka för alla bra inlägg! Detta forum är grymt! (argumentet "men skulle ni inte kunna trycka ett rör därifrån och dit" gjorde susen (för tillfället iallafall), stort tack till den som föreslog lösningen med att trycka rör under marken! :))
Håller med. jag skulle inte ta på mig en sådan negativ sak bara för att någon vill forcera fiberanslutning. De kan nog överleva ett tag. För oss tog det ett år för från beställning till vi var inkopplade. Otroligt lång tid innan de asfalterade igen 2 kvm vid brevlådan sen.
 
  • Gilla
jras
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
De mest rimliga är att de gräver i vägen och återställer asfalten, även om det är det dyra alternativet.
Fiber är en samhällsfunktion och bör (enligt mig) förläggas på ytor som ägs av allmänheten och inte privata tomter.
Först när det är helt orimligt att förlägga ledningen i vägområdet, kan det bli frågan om tomtmark (och då ska man ställa upp på något sätt.

Jag vet inte hur omöjligt förläggning i vägen är hos TS, men om fibern ska förläggas på hans tomt, är det viktigare att få bra avtalsvillkor än att få bra ersättning.
Jag tror att jag skulle tillåta det utan ersättning, men med bra krav att de ska lägga om fibern på deras bekostnad, när fibern behöver flyttas. Och ordentliga rör så att de inte behöver gräva upp när de behöver fler ledningar och att de är ansvarig om fibern skadas pga dig när fibern ligger på fel plats eller djup.
Dessutom ordentlig återställning av trädgården och infarten.
Om vi markägare skulle resonera så, då blev det inte mycket fiber indraget på landsbygden. Vi har också alla centraler och fiberbrunnar på vår mark.
Alla måste väl ställa upp, om man nu vill ha fiber.
Jag tycker ni tänker egoistiskt och smålökar.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Småsnålt ska det vara.
 
nikasp
U Utasja skrev:
Småsnålt ska det vara.
Tror det är lite skillnad på landet och stan. Våra 900 kvm tomt vill jag inte låsa eller blockera delar av helt i onödan när det finns annan mark att ta av.
 
  • Gilla
CCPusher
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.