Jag har egentligen två frågor här, vore otroligt tacksam om någon ville hjälpa en glad amatör. Bifogar bilder för enkelhetens skull.

Fråga 1

Jag har fyra inkommande rör till min bostadsrättslägenhet (bild 1). Två verkar vara för varmvatten och två för kallvatten (antar att de två mellersta rören är återmatning till resten av lägenheten). Det nedersta röret har en kran (ballofix?) för avstängning av kallvatten. Men för varmvatten finns ingen kran, däremot sitter det en skruv på det översta röret (bild 2). Är detta en motsvarighet till kranen som jag tror? Vågar inte skruva på den innan jag vet vad den gör. Bostadsrättsföreningen jag bor i hade en person här som luftade elementen vid ett tillfälle (trots att vi brukar göra detta själva) och denne person sa att det inte finns avstängning för varmvatten i lägenheterna, utan att man får stänga av för hela huset borta i en föreningslokal (detta låter för dumt för att vara sant).

Fråga 2

Jag har tre rör som går upp till en vanlig kran (på/av till tvättmaskin) samt en blandare för varm/kall vatten vid diskho (bild 3). Nu ska jag sätta in en bänkskiva med en vanlig diskho och en ny blandare. Då tänker jag att jag ska kapa rören under bänkhöjd och sätta dit någon typ av stopp som helt enkelt bara permanent stänger av vattnet tills dess att jag har jobbat klart med bänkskivan (vill kunna använda vatten i resten av lägenheten medan jag skruvar fast stommar/bänkskiva osv.). När jag är klar och ska koppla in nya blandaren byter jag ut stoppventil (vad kan det jag behöver kallas exakt?) till anslutningsslangar upp till nya blandare. Låter detta som en bra idé?

Skulle visserligen kunna anlita rörmokare men tycker det är lite kul att lära mig hur man gör själv.

• Vattenrör med avstängningskran och skruv monterade på vägg, frågeställning om funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett rör med möjlig avstängningsmekanism för varmvatten i en bostad.
    Skapa konto
  • Vattenledningsrör och kranar under diskbänk, kopplade till tvättmaskinskran och diskho.
    Skapa konto

Bästa svaret

Krilleman
Visst har du en avstängning till ditt varmvatten!

Den är tillverkad av FMM och saknar vred. När den var ny såg den ut såhär med blått vred:
FM-Mattsson-22822011.jpg

Nytt vred bör då antagligen vara denna om du är intresserad av att köpa ett:
https://www.vvsobygg.se/7391887227714.html

Den undre avstängningen är från Vatette.

Båda stänger man av genom att vrida vredet 90grader.

På din andra fråga så är svaret att det självklart går att plugga tillfälligt. Men du får ett utförligare svar om du visar forumet hur det ser ut under din diskbänk idag!

Det ser ut att vara 12mm förkromade kopparrör. Bekräfta!

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
*Otroligt bra svar från Krilleman*
Tack för snabbt svar!!

Vet inte om denna bild under diskbänken är tillräckligt bra. Man ser rören i alla fall. Mycket riktigt visar skjutmåttet 12 mm. Det ser ut som koppar då det är lite krom avskavt där de går in i lägenheten (där man ser de fyra rören).

• Suddig bild under diskbänk visar rörinstallationer, inklusive kromade och kopparfärgade rör samt avloppsrör.
    Skapa konto
Krilleman
Ska du ha kvar tvättmaskinsavstängningen eller blir den på blandaren i ett senare skede?

Ska du ha kvar tvättmaskinsavstängningen eller blir den på blandaren i ett senare skede?
Försöker göra det så billigt som möjligt så funderade på att ta bort den nuvarande kranen och sätta en balofix, eller annan lämplig kran, åtkomlig under bänkskivan. Alternativet är väl att ha den på blandaren om det inte blir dubbelt så dyrt (inte kollat vad som finns ännu)..

Krilleman
Köp en blandare med avstängning så blir det bra efter konstens alla regler.
En FMM med avstängning kostar straxt över 1000:- eller ca 400-500 begagnad. Sikta på liknande, undvik budget inom VVS.

Snåla in på annat!

Byt T-röret till en vinkel. Då får du automatiskt bort T-röret och rördragningen upp till tvättmaskinen. (Ser ut att vara 15-gänga på tryckmuttern, går det att utläsa någon text?)
RSK: 6443412
https://www.vvsobygg.se/fmm-vinkelkoppling-g15.html

Köp två ballofixer 12x10 Vatette.
RSK: 8546961
https://www.vvsobygg.se/kulventil-utv-15xg15.html

Glöm inte stödhylsorna 12x1!
RSK: 1865957
https://www.vvsobygg.se/ezze-stodhylsor-for-cu-ror-44133.html

Locka dina nya kulventiler under byggtiden med två lock.
RSK: 4464814
https://www.vvsobygg.se/lock-med-packning-dn10-kikboxkranar-och-tillbehor.html

Klart och en ny blandare passar rakt i ballofixerna om du sätter dom på lagom höjd under bänkskivan. Ca 25cm i ovankant ballofixer under bänkskivans färdiga höjd är "universal".

Dessutom måste du ha en rörklamma direkt under ballofixen, enklast möjliga:
RSK: 3811692
https://www.vvsobygg.se/faluplast-kromad-enkelklamma-8916.html

• Gilla
mortirolo
  • Laddar…
Köp en blandare med avstängning så blir det bra efter konstens alla regler.
En FMM med avstängning kostar straxt över 1000:- eller ca 400-500 begagnad. Sikta på liknande, undvik budget inom VVS.

Snåla in på annat!

Byt T-röret till en vinkel. Då får du automatiskt bort T-röret och rördragningen upp till tvättmaskinen. (Ser ut att vara 15-gänga på tryckmuttern, går det att utläsa någon text?)
RSK: 6443412
[länk]

Köp två ballofixer 12x10 Vatette.
RSK: 8546961
[länk]

Glöm inte stödhylsorna 12x1!
RSK: 1865957
[länk]

Locka dina nya kulventiler under byggtiden med två lock.
RSK: 4464814
[länk]

Klart och en ny blandare passar rakt i ballofixerna om du sätter dom på lagom höjd under bänkskivan. Ca 25cm i ovankant ballofixer under bänkskivans färdiga höjd är "universal".

Dessutom måste du ha en rörklamma direkt under ballofixen, enklast möjliga:
RSK: 3811692
[länk]
Jag gör som du säger, låter som att du har bra koll :) Tusen tack för hjälpen.
Vad gäller T-röret så tycker jag att det står "FMM KON R1/2x12" vid muttern på vänstra delen av T-et (se bild nedan). Kan inte se något vi de andra muttrarna. Säger den texten dig något?

Hur är det med böjbara anslutningsslangar? Det borde jag behöva också, eller följer dessa med när man köper blandare?

• Närgranskat T-rör med text "FMM KON R1/2x12" på muttern, del av rörinstallation.
    Skapa konto
Krilleman
1/2" på muttern, då bör vinkeln ovan passa.

Slangarna sitter fast på blandaren, byt inte dom.

1/2" på muttern, då bör vinkeln ovan passa.

Slangarna sitter fast på blandaren, byt inte dom.
Följdfråga, varmvattnet som går upp till blandaren (mellersta röret som inte sitter till T-kopplingen) lär jag behöva kapa och sätta dit något för att kunna gänga dit locket? Det var det du menade att jag behövde två ballofixer till kanske (ursäkta om jag är lite trög denna fredagskväll).

Ritade snabbt så som jag förstått det:

• VVS-installation under diskbänk med markeringar och anteckningar om rörkopplingar och ballofixer.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
Precis! Glöm inte stödhylsan när du drar ballofixerna.

Jag har en begagnad FMM (suttit i mitt eget kök innan renovering nu i höst) med hög pip och kan skicka med passande helt nya ballisar monterade. Skicka ett PM vid intresse!

Bild kommer...

• Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Precis! Glöm inte stödhylsan när du drar ballofixerna.

Jag har en begagnad FMM (suttit i mitt eget kök innan renovering nu i höst) med hög pip och kan skicka med passande helt nya ballisar monterade. Skicka ett PM vid intresse!

Bild kommer...
Visst, skicka gärna bild så kan jag kolla! Kommer ej åt din profil så verkar inte kunna skicka pm.

Krilleman
Den här har jag liggandes men helt nya ballofixer!

• Kromad kran med böjd pip och anslutningsslangar med ballofixventiler på en handduk.
    Skapa konto
Den här har jag liggandes men helt nya ballofixer!
Är det en FMM 9000E? Vad säljer du du den för? Inga synliga skador/repor? Vad är det för "kåpa" i plast(?) som sitter i nederkant precis under tvättmaskinsavstängningen?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.