Y
Tack LSA,
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
batteriet måste ingå i strömkretsen.
Vet att totalbelastningen på lösa batteriet skall beaktas - förstår men ser det inte som del i den fasta installationen - mitt fokus har varit dra kablar på ett snyggt, säkert o regelmässigt sätt. Då känns fast installation med korrekta VPrör/dosor/säkringar/areor bättre än ha "lagliga" lösa ofta klena sladdar o ev några mindre batterier.
Fler frågor uppstod;

1/ Då är det ok uppdelat på 2 batterier - bara en kabel/säkring på 10A till varje batteri?
2/ Ev ha färre prylar så ett batteri/ en krets 10A räcker? Blir nog det nu.
3 /Vet inte om det finns lämplig prisvärd UPS med stickpropp o 12V utgång - men om det finns kan jag då koppla den själv? eller är det samma - bara en 10A krets får anslutas till en UPS ?
4/ Annan följdfråga; Det finns bra kylda o säkrare 12V trafos än det skräp som följer med olika prylar idag, har planerat ersätta dem.
Dessa trafos har ofta två eller fler +/- skruvanslutningar kan jag då ansluta en 10A krets till varje plint? Vet ju inte om uttagen har skilda kretsar i trafon!

Ja, medeltidens skråväsende försvann för att det hämmade samhällsutvecklingen - nu styrs "gamla världen" av oligarkstyrd "demokrati" med lobbyister, monopol o karteller...försöker anpassa mig.

Bästa svaret

Y YTONGlimmaren skrev:
Tack LSA,

Vet att totalbelastningen på lösa batteriet skall beaktas - förstår men ser det inte som del i den fasta installationen
Men det gör lagstiftaren. Och det är det enda jag svarat på. Du ville veta om det var lagligt. Och svaret är nej. Det är det inte.

Vad du gör med den kunskapen är upp till dig, men att försöka övertyga mig eller någon annan om att lagen inte säger vad den gör, det blir inte särskilt konstruktivt. Och inte särskilt intressant.

Att du, jag och många andra högaktningsfullt skiter i lagen i det här fallet. Det är en annan sak. Det skadar aldrig att åtminstone veta vilka lagar man bryter mot.

Y YTONGlimmaren skrev:
- mitt fokus har varit dra kablar på ett snyggt, säkert o regelmässigt sätt. Då känns fast installation med korrekta VPrör/dosor/säkringar/areor bättre än ha "lagliga" lösa ofta klena sladdar o ev några mindre batterier.
Och gott så. Du är inte den förste som struntar i den här regeln, och lär inte vara den siste heller.

Förvirringen uppstår antagligen till stor del genom att de tillfällen där 12V-system är vanligast, bil, husvagn, båt, så får man installera själv utan några hinder. Detta eftersom dessa inte faller under samma lagstiftning.

Så många ser inte rimligheten i att det är OK på båten med 150A säkringar på vissa kretsar, men inte i sommarstugan.

Nu finns det fällor att falla i även i båten (1500A kortslutningsström är t ex inte att leka med, och det blir lätt för långa ledningar för att säkringen skall lösa korrekt. Tänk ankarlanterna i masttoppen), men det är ju som sagt inte rocket-science.

Y YTONGlimmaren skrev:
Fler frågor uppstod;
1/ Då är det ok uppdelat på 2 batterier - bara en kabel/säkring på 10A till varje batteri?
Antagligen ja. Vi har som sagt inga domar, och lär inte få några heller. De enda fallen som utreds är de när det skett någon skada, och då har andra lagrum precedens.

Y YTONGlimmaren skrev:
2/ Ev ha färre prylar så ett batteri/ en krets 10A räcker? Blir nog det nu.
Ja. Det är ju tydligt att det är lagstiftarens intention. Dvs att den maximala effektutvecklingen i kretsen skall begränsas. Det kan man bla göra genom att minska "huvudsäkringen" till 10A

Y YTONGlimmaren skrev:
3 /Vet inte om det finns lämplig prisvärd UPS med stickpropp o 12V utgång - men om det finns kan jag då koppla den själv? eller är det samma - bara en 10A krets får anslutas till en UPS ?
Det hänger på om du gör en fast installation eller inte. Är det en fast installation så "nej" då måste den begränsas. Om det är en apparat eller något annat så "ja" då får du koppla den själv.

Och det finns gott om UPSer med 48V (eftersom det är telekomstandarden) och gott om utrustning inom telekom/datakom som tar 48V= som matningsspänning, men 12V är mera ovanliga. Iaf vad jag vet.

Y YTONGlimmaren skrev:
4/ Annan följdfråga; Det finns bra kylda o säkrare 12V trafos än det skräp som följer med olika prylar idag, har planerat ersätta dem.
Dessa trafos har ofta två eller fler +/- skruvanslutningar kan jag då ansluta en 10A krets till varje plint? Vet ju inte om uttagen har skilda kretsar i trafon!
Är dessa en del i den fasta installationen? Det låter inte så på din beskrivning. Då är det fritt fram att byta dem. Om du ersätter en trafo som redan ingår i den fasta installationen så är det också antagligen OK att byta dem (kan falla under det allmäna undantaget); men regelverket är lite otydligt.

Y YTONGlimmaren skrev:
Ja, medeltidens skråväsende försvann för att det hämmade samhällsutvecklingen - nu styrs "gamla världen" av oligarkstyrd "demokrati" med lobbyister, monopol o karteller...försöker anpassa mig.
Vi har som sagt 100 trådar här om nuvarande ellagstiftning, vad som är fel, hur det skulle kunna rättas, hur det ser ut i andra länder, hur ESV misslyckades när de för något år sedan uppdaterade lagstiftningen osv. osv. osv.

Kort kan vi säga att dagen svenska lagstiftning är ett gammalt lapptäcke, med en hel del huvudlösa konsekvenser och regler. Och lämna det där.

Och det låter inte alls som du försöker anpassa dig. Tvärtom så gör du som nästan alla andra här på forumet och sätter dig över lagen! :) Du är i gott sällskap. ;)

Som Bo alltid påpekar, det viktiga är att det blir säkert och rätt. Allt annat är sekundärt. Så om det är något du vill dryfta kring utlösningskriterier osv. så är det mycket mera intressant att diskutera. Snarare än om det är lagligt eller inte.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Som Bo alltid påpekar, det viktiga är att det blir säkert och rätt. Allt annat är sekundärt. Så om det är något du vill dryfta kring utlösningskriterier osv. så är det mycket mera intressant att diskutera. Snarare än om det är lagligt eller inte.
Intressant filosofi, är den applicerbar på hela lagboken?

Jag vet att jag kan köra buss med släp men har inte rätt behörighet.

Jag skulle kunna bevisa mina kunskaper och köra upp men detta kostar pengar och inget blir säkrare av detta så jag redan bemästrar den konsten.

Likadant kan jag flyga helikopter och flygplan, busenkelt att lära sig i datorn.

• Gilla
maguns
  • Laddar…
Y
Ja. Det är ju tydligt att det är lagstiftarens intention. Dvs att den maximala effektutvecklingen i kretsen skall begränsas. Det kan man bla göra genom att minska "huvudsäkringen" till 10A
Tack, LSA - lösningen blir jag låter bli att lägga en LED/PIR-strålkastare på "UPS" batteriet så räcker en kabe/en strömkrets på 10A som jag sedan fördelar på ett par strömkretsar o sätter mindre säkringar på.
Så har jag anpassat mig den här gången - det är ju en väldigt synlig inkoppling om nåt skulle hända även av andra orsker ;)

= Fått svar på min fråga även om jag inte gillar svaret...
Tackar övriga för alla svar o tips.

E El-Löken66 skrev:
Intressant filosofi, är den applicerbar på hela lagboken?
Nej. Som alltid (när folk argumenterar med "halmdockor") så är svaret "Det beror på". Det är fö nästan alltid svaret på dylika frågor. Även när vi pratar om lagstiftning och rättstillämpning.

Vi har många sorters lag i en massa olika "böcker". Vissa av dessa håller 99.99% av befolkningen med om skall vara lag, man skall rätta sig efter dem, och den som inte gör det skall straffas. (Vi brukar kalla den delen av lagen "brottsbalk").

Sedan finns det andra lagrum som snarare are honoured in the breach. Stora delar av upphovsrättslagstiftningen t ex för att inte nämna delar av trafiklagstiftningen (hastighetsbegränsningar ses ju ofta snarare som rekommendation än regel, tycka vad man vill om det).

Och vidare så är det välkänt att man skall ha lag som följer det allmänna rättsmedvetandet; annars så brister respekten för lagen och det spiller över på andra områden.

Det är i vilket fall intressant att notera att samtliga lagstiftningar du nämner att du vill bryta mot inte lider av el-lagstiftningsproblemet. Det är nämligen så att du måste bevisa kompetens för att få köra buss (med eller utan släp), eller flyga vad-det-vara-må.

Men el, det är så farligt att där måste din chef (nåja, egenkontrollprogram och allt det där) bevisa sin kompetens. Du kan komma rätt från gatan vad lagen bekommer.

Detta är naturligtvis en huvudlös konstruktion, som många av oss tolkar som att lagstiftaren själv inte har alla hästar hemma. Det är enklare att åsidosätta sådan lagstiftning. (Och ja, jag har arbetat som elektriker.)

MEN, för att svara på den fråga du faktiskt ställde. Är det viktigast att det blir rätt och säkert snarare än att lagen följs in i minsta detalj, och om den filosofin kan tillämpas på större delen av lagboken så är svaret naturligtvis generellt "JA".

Det är faktiskt därför vi har lag. För att den skall leda till goda konsekvenser. Inte tvärtom. Om kartan och terrängen inte stämmer överens, så är det kartan som skall ändras.

• Gilla
jbr och 6 till
  • Laddar…
E
Nej. Som alltid (när folk argumenterar med "halmdockor") så är svaret "Det beror på". Det är fö nästan alltid svaret på dylika frågor. Även när vi pratar om lagstiftning och rättstillämpning.

Vi har många sorters lag i en massa olika "böcker". Vissa av dessa håller 99.99% av befolkningen med om skall vara lag, man skall rätta sig efter dem, och den som inte gör det skall straffas. (Vi brukar kalla den delen av lagen "brottsbalk").

Sedan finns det andra lagrum som snarare are honoured in the breach. Stora delar av upphovsrättslagstiftningen t ex för att inte nämna delar av trafiklagstiftningen (hastighetsbegränsningar ses ju ofta snarare som rekommendation än regel, tycka vad man vill om det).

Och vidare så är det välkänt att man skall ha lag som följer det allmänna rättsmedvetandet; annars så brister respekten för lagen och det spiller över på andra områden.

Det är i vilket fall intressant att notera att samtliga lagstiftningar du nämner att du vill bryta mot inte lider av el-lagstiftningsproblemet. Det är nämligen så att du måste bevisa kompetens för att få köra buss (med eller utan släp), eller flyga vad-det-vara-må.

Men el, det är så farligt att där måste din chef (nåja, egenkontrollprogram och allt det där) bevisa sin kompetens. Du kan komma rätt från gatan vad lagen bekommer.

Detta är naturligtvis en huvudlös konstruktion, som många av oss tolkar som att lagstiftaren själv inte har alla hästar hemma. Det är enklare att åsidosätta sådan lagstiftning. (Och ja, jag har arbetat som elektriker.)

MEN, för att svara på den fråga du faktiskt ställde. Är det viktigast att det blir rätt och säkert snarare än att lagen följs in i minsta detalj, och om den filosofin kan tillämpas på större delen av lagboken så är svaret naturligtvis generellt "JA".

Det är faktiskt därför vi har lag. För att den skall leda till goda konsekvenser. Inte tvärtom. Om kartan och terrängen inte stämmer överens, så är det kartan som skall ändras.
Så då tolkar jag detta som att ifall behörigheten vore personlig hade inga hempulerier förekommit av Stefan? :rofl:

Nej, jag tror inte jag ställde någon fråga ifall det var viktigast ifall något var lagligt eller korrekt utfört. Utan snarare hur man vet att något är korrekt utfört utan någon kvalitésäkring.

Nu är jag inte särskilt bekymrad vad det gäller hempulerier efter elcentralen då dessa alltid förekommit och elmaterielet blir bara bättre och bättre. Undantag är gamla grejor eller när man börjar lyfta på centralkåpan och skruva. Då gäller det att arbetet är bra utfört, ja.

Lagar har vi haft i dryga 4000 år men ellagen är däremot ett ganska nytt påfund.
I mina ögon en antikvitet men idag är friheten både större och mindre så föreskrifter pekar mot standarder. Lite läsning i ämnet. https://www.elsakerhetsverket.se/gl...FjABegQIBhAF&usg=AOvVaw3k6xmX2tNEzUWCxJNU_5SM

E El-Löken66 skrev:
Så då tolkar jag detta som att ifall behörigheten vore personlig hade inga hempulerier förekommit av Stefan? :rofl:

Nej, jag tror inte jag ställde någon fråga ifall det var viktigast ifall något var lagligt eller korrekt utfört. Utan snarare hur man vet att något är korrekt utfört utan någon kvalitésäkring.

Nu är jag inte särskilt bekymrad vad det gäller hempulerier efter elcentralen då dessa alltid förekommit och elmaterielet blir bara bättre och bättre. Undantag är gamla grejor eller när man börjar lyfta på centralkåpan och skruva. Då gäller det att arbetet är bra utfört, ja.

Lagar har vi haft i dryga 4000 år men ellagen är däremot ett ganska nytt påfund.
I mina ögon en antikvitet men idag är friheten både större och mindre så föreskrifter pekar mot standarder. Lite läsning i ämnet. [länk]
Det där är en diskussion vi haft något tusental gånger här på forumet. Det slutar alltid i någon form av hempulslicens.
För att använda ditt exempel: Jag kan, på fritiden, lära mig både flyga helikopter och flygplan själv och lagligt. Åtminstone de mindre varianterna. Jag får däremot inte exempelvis certifiera mig för passagerarfärja utan en del praktik, och det kan jag tycka är helt ok.
Däremot för att koppla ett eluttag hemma krävs det i princip att jag gått tre år på eltekniskt gymnasium samt en hel del praktik. Inte ens då är det lagligt att koppla uttaget, utan jag måste ändå betala min arbetsgivare (som måste vara en elfirma) för att jag ska få koppla. Däri ligger det absurda i dagens lagstiftning.
Med en rimlig certifiering (ungefär lika avancerad som ett flygcert) skulle en stor del av hempulet försvinna. Inte allt, vi kommer alltid ha kan-själv-gubbarna som gör som de vill. Men mitt och Lars hempul skulle försvinna.

E
P PatrikJo skrev:
Det där är en diskussion vi haft något tusental gånger här på forumet. Det slutar alltid i någon form av hempulslicens.
För att använda ditt exempel: Jag kan, på fritiden, lära mig både flyga helikopter och flygplan själv och lagligt. Åtminstone de mindre varianterna. Jag får däremot inte exempelvis certifiera mig för passagerarfärja utan en del praktik, och det kan jag tycka är helt ok.
Däremot för att koppla ett eluttag hemma krävs det i princip att jag gått tre år på eltekniskt gymnasium samt en hel del praktik. Inte ens då är det lagligt att koppla uttaget, utan jag måste ändå betala min arbetsgivare (som måste vara en elfirma) för att jag ska få koppla. Däri ligger det absurda i dagens lagstiftning.
Med en rimlig certifiering (ungefär lika avancerad som ett flygcert) skulle en stor del av hempulet försvinna. Inte allt, vi kommer alltid ha kan-själv-gubbarna som gör som de vill. Men mitt och Lars hempul skulle försvinna.
Inlägget är bra men lagstiftaren tillåter att du kopplar eluttag, skruvar proppar och glödlampor.

Du kan även installera precis hur mycket du vill i ett hus, så länge det aldrig Spänningssätts. Om det bara är övningen du vill åt.

E El-Löken66 skrev:
Inlägget är bra men lagstiftaren tillåter att du kopplar eluttag, skruvar proppar och glödlampor.

Du kan även installera precis hur mycket du vill i ett hus, så länge det aldrig Spänningssätts. Om det bara är övningen du vill åt.
Och du får misstolka inlägg med flit så mycket du bara vill, om du vill öva på det.

E
P PatrikJo skrev:
Och du får misstolka inlägg med flit så mycket du bara vill, om du vill öva på det.
Vet inte vad du menar, det finns ingen hempularlicens ju, så vi kan inte argumentera som att det fanns.
Min fråga till Stefan var ganska enkel, är det någon som vrider och vänder så är det ni.

Men jag väntade mig heller inget svar och jag är inte sur på er för att ni hempular el så länge det görs säkert.

E El-Löken66 skrev:
Nej, jag tror inte jag ställde någon fråga ifall det var viktigast ifall något var lagligt eller korrekt utfört.
Du citerade "Som Bo alltid påpekar, det viktiga är att det blir säkert och rätt. Allt annat är sekundärt. ... Snarare än om det är lagligt eller inte."

med kommentaren "Intressant filosofi, är den applicerbar på hela lagboken?"

Det tolkar jag som just en frågeställning kring huruvida det är viktigare med lagen än att det blir korrekt utfört.

E El-Löken66 skrev:
Vet i
Min fråga till Stefan var ganska enkel, är det någon som vrider och vänder så är det ni.

Men jag väntade mig heller inget svar...
Du har ju fått svar?

Nej, man kan inte tillämpa resonemanget på hela lagboken. Men man kan tillämpa det på en del av den i vissa situationer. Det görs dagligen och stundligen av oss alla. Att vi struntar i gällande lagstiftning vill säga.

Och ja, om det fanns en rimligt sätt att få en personlig begränsad behörighet som till skillnad från idag var anpassad efter elsäkerhet och inte skråväsendets bevarande, så skulle jag inte hemmapula. Jag skulle ta en sådan behörighet. Det är inte så svårt.

• Gilla
YTONGlimmaren
  • Laddar…
Y YTONGlimmaren skrev:
Har bla överakningskameror med Router/NAS inspelning, Infernolarm, strålkastare m PIRsensor och en del LED inomhus som jag vill skall fungera vid strömavbrott. Alla kablar överdimensionerade max 1-3% spänningsfall, dragna i separata VP-rör till hörn där jag har nätverk etc.
Idag matas de med resp trafo 12V 2/3/8/1/4 A som medföljde köpen
Frågan är hur jag bäst kopplar in ett UPS batteri, typ AGM 12V c:a 80-100Ah (ev med T6 skruvanslutning)?
- Planerar ställa batteriet i en battlåda på vinden avstånd 1 meter (ingen frysrisk)
- Planerar ansluta till +polens (ev T6) med skruv - flera kabelskor med RK 6 mm2 kabel med varsina flatsäkringar max 10A.
- Planerar till varje strömkälla dra +/- kablarna i resp VPrör (var o en mindre än 10A) ned till elhörnet, o där via brytare och en lägre säkring till VPröret till strömkällan.

Allt snyggt fast o klamrat, men blybatterier kan ge stora kortslutningströmmar o skulle därför kunna anses vara en starkströmsinkoppling.
Frågan är om jag kan göra det själv utan elbehörighet men med en ingenjörs kunskap...
Tar gärna emot säkerhetstips för installationen!

Planerar att låta min CTEK (finns) laddare 25A stå för energiförsörjningen (fram till solel finns).
CTEK har väl sina godkännanden för användning i villa med kabelklämma? eller är 25A/300VA för kraftigt? måste laddaren oxo vara max 10A? för att inte behörighet skall krävas att sätta klämmorna på polerna.
- Förslag på bättre lösning!
Hej,

Detta är intressant, har nyligen själv installerat reservkraft för ett larmsystem. Jag räknade på det innan enligt nedanstående:

Du uppger totala strömförbrukningen till 6-8 A, vi räknar på 8 A för att vara på säkra sidan. Effektmässigt blir det då 12,5 V x 8 A = 100 W. Detta är alltså effekten på dina prylar. För att kunna avge den effekten under 12 timmar så behöver batteriet ha en minsta energimängd på 100 W x 12 h = 1200 Wh eller 1,2 kWh. När det gäller blybatterier räknar man på en DoD-faktor (Depth of Discharge) i cyklisk drift på max 50 %, dvs batteriet ska inte urladdas mer än max halva energimängden innan det ska laddas på nytt. Ditt batteri på 100 Ah innehåller en energimängd på 1200 Wh totalt, vilket betyder att om du driver din utrustning med batteriet under 12 timmar har du DoD på 100 %. Batteriet är djupurladdat, helt tomt med andra ord och sker detta flera gånger så har du sannolikt förstört batteriet. AGM-batterier är visserligen bättre och tåligare än vätskebatterier, men det är fortfarande ett blybatteri med dess tillkortakommanden. Det finns bättre batteriteknologier idag exempelvis litium av alla dess typer, vissa av dessa har DoD på 100 %.

E
Du har ju fått svar?

Nej, man kan inte tillämpa resonemanget på hela lagboken. Men man kan tillämpa det på en del av den i vissa situationer. Det görs dagligen och stundligen av oss alla. Att vi struntar i gällande lagstiftning vill säga.

Och ja, om det fanns en rimligt sätt att få en personlig begränsad behörighet som till skillnad från idag var anpassad efter elsäkerhet och inte skråväsendets bevarande, så skulle jag inte hemmapula. Jag skulle ta en sådan behörighet. Det är inte så svårt.
Ja, de lagar som är dumt skrivna kan vi se förbi. Det är givetvis så att det förekommit felaktiga skrivelser eller att omständigheterna gjort att texten med tiden behövt ändrats. Vet man att detta är ett faktum kan man ju lika bra förekomma.

E El-Löken66 skrev:
Ja, de lagar som är dumt skrivna kan vi se förbi. Det är givetvis så att det förekommit felaktiga skrivelser eller att omständigheterna gjort att texten med tiden behövt ändrats. Vet man att detta är ett faktum kan man ju lika bra förekomma.
Ja dåså. Då håller du ju med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.