Luftventilen är inte längre en squire-form, och jag försökte använda elementnyckel, men den fungerar inte. Finns det några andra saker som kan användas för att vrida luftventilen, kanske en tång?
En sliten luftventil på en radiator med rundad avslitning som inte matchar vanliga elementnycklar.

En ny elementnyckel men ibland fungerar också spetsig plattång, om inte skruven satt sig alltför mycket.
23457746-origpic-9c8a78.jpg

Nuan Nuan skrev:
Luftventilen är inte längre en squire-form, och jag försökte använda elementnyckel, men den fungerar inte. Finns det några andra saker som kan användas för att vrida luftventilen, kanske en tång?
[bild]
Du kan ha fel storlek på elementnyckeln.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Dom där kan sitta utav helsike. I värsta fall får man byta hela delen.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Som sagt, det finns flera olika storlekar på de där.......

Tack för förslaget, jag har provat elementnyckeln till de andra elementen och det fungerar. bara detta element kan jag inte använda den elementnyckeln, eftersom den glider in i ventilen när den vrids. Storleken på luftklaffen är densamma för alla, cirka 4,5 mm bred. Jag ska prova plattången.

Staffans2000
I värsta fall kan du såga av kragen runt fyrkanten, så kommer du åt mycket lättare.

Staffan

• Gilla
Bokjohan och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Det kan lik förbaskat vara fel storlek på nyckeln. När rörkrökaren monterade elementen tog plötsligt den ena storleken slut. Som tur var hade han den andra dimensionen i sin bil och slapp då köra till grossisten.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det kan lik förbaskat vara fel storlek på nyckeln. När rörkrökaren monterade elementen tog plötsligt den ena storleken slut. Som tur var hade han den andra dimensionen i sin bil och slapp då köra till grossisten.
När dom där elementen monterades hade troligen rörmokaren både ett eget lager och välfylld bil.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Om den är omöjlig att få upp får du lufta bakvägen, stäng ventilen och lossa försiktigt på kopplingen mot elementet samtidigt som du håller kärl och trasa under.

Vad är det för storlek yttermått? Yttermått på luftskruven? Nästan säker på att 06r ska passa.

Storlek på nyckeln kan vara missvisande. Det finns lyftnyckel med flera dimensioner. Inte alls säkert att du har genomgående samma dimension på radiatorerna.

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
C
Silver78 Silver78 skrev:
Storlek på nyckeln kan vara missvisande. Det finns lyftnyckel med flera dimensioner.
Skriver under på detta. Två av storlekarna ligger väldigt nära varandra, och den ena är rätt svår att få tag på.

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Jag har en salig blandning med element och en del ganska gamla och jag har två multinycklar med fyra på en och två på den andre. Likt förbenat har jag ett element som är nånstans mittimellan men det går precis om jag pressar nyckeln emot kraftigt. Så jag har inte grottat nå mer i det där.........Synd bara att just det elelementet är det som sitter högst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.