Byggahus.se
denna diskussion är meningslös, relationen kommer aldrig hålla.
 
  • Gilla
jb72 och 9 till
  • Laddar…
Herregud du kan inte vara rolig att leva med vilket säkert din sambo kommer märka och då är du ensam i DITT hus och kan göra precis som du vill.

Om man använder argument som "det är mitt hus och jag sätter reglerna" ja då ska man inte ha någon sambo boende hos sig.

Stackars kvinna...
 
  • Gilla
  • Wow
jb72 och 25 till
  • Laddar…
"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

Jag håller med många tidigare talare, man kan aldrig argumentera mot känslor med fakta. Believe me, I have tried! Förlorar varje gång, eller ja, jag förlorar ju inte eftersom jag har rätt. Men det blir jävligt dålig stämning! :D

Släpp in kalla luften, kryp närmare din sambo och tänk på annat! ;)
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Vi har mekanisk frånluft via värmeväxlare som sedan skickar värmen ner i berget. Hos oss sugs nog uteluften snarare in genom det öppna fönstret då frånluften skapar undertryck i huset.
Så kanske inte så mycket dyrare för oss att vädra på natten. Det är rätt skönt med svalt sovrum men kallt somrumsgolv är inget att stå efter. Därav tjock matta...
 
P prunila skrev:
Håller helt och hållet med din fru. Jag sover alltid med öppet fönster oavsett årstid och har alltid gjort. Vilket även mina föräldrar som bor i hus gör. Att få in frisk luft genom ett fönster är något annat än att få in den genom ventilationen. Och sen precis som din sambo säger så är det bättre att sova med sval och frisk luft i rummet för sömnens skull. Tycker det är värt varenda krona för att sova bättre.
Tycker det är viktigt att du håller i dina föräldrars tradition.

Håller med om att få in luft genom ett fönster är något annat än att få in den genom taskig eller obefintlig ventilation. Om du däremot har några källor på att ett öppet fönster har hälsomässiga fördelar jämte ett korrekt injusterat ventilationssystem där önskad rumstemperatur regleras med hjälp av tilluftstemperatur och golv/radiatorvärmen tar jag gärna del av dom.
 
  • Gilla
Hudor och 2 till
  • Laddar…
Det hela låter enormt småsnålt. Din sambo har helt rätt å om du bråkar hade jag rått sambon att leta efter en mindre småsnål gubbe.
 
  • Gilla
jb72 och 4 till
  • Laddar…
”Hus som jag köpt....” hon känner sig nog som hyresgäst fortfarande. Du är helt ute o cyklar i detta fallet när du bara ser till kostnad! Livet och ett lyckat förhållande handlar ju om bra mycket viktigare saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
jb72 och 3 till
  • Laddar…
Hej
Bor i villa med ett Svab-system en fläkt som ventilerar huset 24/7, så den hittar alltid luft oavsett. Vi har sovrumsfönster öppet året om - enklaste vägen för att förse huset / sovrummet först med frisk luft. På sommaren har vi t.o.m. en fläkt i fönstret som suger in sval nattluft.
Pto snålhet- när ungarna flyttade stängde vi alla insläpp, varpå systemet sög in luft från alla öppningar i grunden Resultat 1400 bekerell radon, men det är en annan historia.

nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Ja det är mitt hus och jag som sätter reglerna
Det låter inte som en hållbar samborelation i mina öron... mer något som en förälder kan kläcka ur sig till sina barn i ett svagt ögonblick.
 
  • Gilla
pruzze och 7 till
  • Laddar…
Vänta några år tills din sambo är i klimakteriet. Då kommer hon att vilja sova med öppet fönster och ac:n på 10 grader ena minuten för att i nästa sekund vilja ha bastuvärme i sovrummet, raggsockor och dubbla duntäcken.

Men vill du bevisa att du har rätt och hon fel får du väl börja mäta temperaturen i sovrummet, mäta strömförbrukning och föra statistik över ert välbefinnande samt eventuella följdsjukdomar under ett år för att en gång för alla visa att det är både dumt och dyrt att sova med öppet fönster.

Eller så byter du ut sambon mot en som vill sova med stängt fönster i ditt hus.
 
  • Gilla
Gunnar Bendreus och 6 till
  • Laddar…
Jag får en lite dålig känsla. Hur är det relevant här att det är du som betalat för huset (trots att ni precis flyttat ihop i ny bostad)?
Jag får en känsla av att du försöker köra över henne med att det är du som bidragit med pengarna, är den utbildade och "vet bäst" och därmed bestämmer. Jag hade blivit tokig om jag i mitt hem inte fick bada badkar eller elda i öppna spisen för att spara pengar (eller be om godkännande att få göra dem), när det är just de som sakerna som ger vardagen guldkant.

Sover för övrigt själv med stängt fönster men öppet mot resten av huset, men blev sugen på att testa att sova med öppet.
 
  • Gilla
pruzze och 10 till
  • Laddar…
S
nizzehult nizzehult skrev:
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.
givet att FTX aggregatet är i gott skick och ventilation är injusterad så funkar minimaster om inte huset är för stort. Du kan själv uppskatta hur mycket luft du värmer och hur mycket temperaturen måste öka. Du kan ju räkna veckovis på skattade medelvärden och lägga ihop. Är det över 17–18 grader har du knappast nån besparing. På års medel verkar dina siffror rimliga och din uträkning kan väl ha kommit i närheten. Observera att detta är ingen exakt vetenskap, det är svårt att ha koll på alla parametrar om man inte bor i ett labb.
På samma sätt kan du ju uppskatta hur mycket inomhusluft som går upp i brasan och om den värmer mer än vad som behövs för att kompensera intaget av förbränningsluft.
En kasett eller kamin med utelluftsintag tar ingen uppvärmd luft.

plocka fram tefyma eller nåt annat tabellverk så räknar du gamla lätt fram detta, och du kan leka lite med siffrorna.
Mvh
 
Jag tror nog att det här löser sig naturligt och att du snart har DITT hus för dig själv.

/husägare som båda använder badkar och sover med öppet fönster utan att räkna kronorna.
 
  • Gilla
pruzze och 9 till
  • Laddar…
Varför argumentera emot!
Skapa förutsättning för att kunna göra det genom att t.ex byta fönstret i sovrummet till ett med vädringsfönster med myggnät.
Jag har sovit med mer eller mindre (beroende på årstid) öppet fönster sedan jag var barn. = 60 + år både i lägenhet i markplan och i hus, på nedre våningen
i olika områden i landet.
Visst, elräkningen blir lite högre men jag tycker att min egen välmåga (sann eller falsk) i sig betyder mer än de kronor som räkningen ökar.
Fryser du så - skaffa ett täcke som värmer bättre och om du är rädd för nattliga besök - skaffa larm.

Detsamma, dvs kompromiss, gäller ju även den öppna spisen.
Det finns kassetter med glaslucka som både ger mysighetsfaktor och nekar kråkorna lite extra värme.
 
Så svårt många har att läsa i trådstarten att fönstret i sovrummet inte är öppningsbart.
Öppna en dörr i ett annat rum för att kyla ut hela huset känns fel. Rikta in er på en lösning istället.
Mina funderingar är om det går att byta rum som sovrum till ett med öppningsbart fönster då det rummet ni nu har inte har detta.
Finns det möjlighet att sätta in ett mindre fönster på annan vägg som då är öppningsbart.
Att försöka övertyga ekonomiskt innan det finns tydliga belägg för en kostnad är nog svårt men kan självklart funka om det syns att typ utlandssemestern inte har utrymme i år då elkostnaden är mycket högre än det ni trodde när ni flyttade in.
 
  • Gilla
MariaT75 och 1 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
Det här argumentet att "det är nyttigt med frisk luft" känns som en floskel. Om det nu är så, varför har man då 2020 inte kvar mekanisk ventilation med självdrag i nybyggda hus? Det finns en miljömässig och energimässig vinst med att filtrera luften och återvinna värmen och bygger och konstruerar man då fina anläggningar för att dessa ska få utföra denna uppgift så raserar man hela idén om man i stället har ett fönster eller en dörr permanent öppen.

Det är lika dumt som en bil som har ACC och sen öppnar man fönstren för att man tror att det ska bli svalare...eller vrider på MIN för att man tror att det då snabbare blir kallare (gäller bilar med klimatanläggning). Låt tekniken och automatiken jobba, det är därför den sitter där!

Sen, om man nu jämför med bilar: varje droppe bensin som det har kostat att accelerera bilen till den hastighet man nu färdas i försvinner till ingen nytta när man bromsar. En välplanerad körning där man då måste bromsa så lite som möjligt är det absolut mest ekonomiska (men kanske inte bra i längden för bromsarna).
Samma ska gäller uppvärmning. Varje grad av temperaturhöjning av luften i huset har kostat i watt på nåt sätt och släpper man ut den utan att ha försökt tillvarata denna energi så har man per definition eldat för kråkorna. Att man sen måste byta ut förbrukad luft mot ny fräsch som då har en längre temperatur är en annan sak men den luft man släpper ut bör vara så kall som möjligt - om man tänker på ekonomi alltså.

Ja det är mitt hus och jag som sätter reglerna och kunde jag övertygas om att ett litet tillflöde av uteluft inte punkterar hela uppvärmningsbudgeten så lägger jag ner diskussionen. Flera här säger så. Det här är sen inte avgörande i vår relation utan bara en intressant diskussion, hon skulle inte dra om jag spikade igen dörren!

Tycker du ska lägga ner diskussionen om du vill ha sambon kvar.
Röker eller snusar du? lägg av med det istället så spar du in några kr där och har sambon kvar.
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.