nizzehult
Har hamnat i en intressant diskussion med min nya sambo. Vi har tillsammans flyttat till ett hus (som jag köpt) som är byggt på 80-talet och som ursprungligen hade Bachos Minimaster ("takvärme") som uppvärmningslösning. För den som inte känner till denna så är det alltså ett slags FTX-aggregat med eluppvärmda värmeslingor som sen distribuerar ut den uppvärmda luften i taket till alla rum. Uppvärmningsdelen är dock avstängd sedan länge och uppvärmningen sker idag med vattenburna element via en jordvärmepump som installerades för ca 15 år sen. Värmedelen i fläkten är alltså avstängd (genom att termostaten står på noll) och aggregatet används numera enbart för ventilation.
Min poäng här är att jag anser att huset har utomordentlig ventilation, troligen bättre än många andra hus i ungefär samma ålder (eller äldre).

Hon är uppväxt och har bott i hyreshus i hela sitt liv och har för vana att sova med öppet fönster året om. Hon säger att "alla" gör så - även dom som bor i villa - och att alla undersökningar har visat att det är hälsosamt och nyttigt att göra så. Gör ni det?
Jag köper att det är bra att ha svalt i sovrummet men tycker att temperaturen då ska regleras via termostaten på elementet i detta rum och inte via ett fönster för det är bokstavligt talat att elda för kråkorna. Jamen då får man ju inte in någon frisk luft och det behövs i ett sovrum säger hon. Det kommer via ventilationen säger jag men det tycker hon inte räcker och beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott. Till saken hör också att sovrummets enda fönster inte är öppningsbart utan man måste glänta på en stor balkongdörr för att få in extra luft där. När jag försöker berätta att det är dumt och kostsamt att göra på detta sätt, speciellt under årets kalla period så tycker hon att jag är "snål och bara tänker på pengar".

Jag är tekniker, har läst Energi och förstår hur sånt fungerar och att satsa på energibesparande åtgärder med isolerglas, värmeåtervinning och annat men sen låta fönstret vara öppet är hål i huvudet anser jag. Även om det bara är lite grann. Jag skulle därför vilja visa i siffror hur mycket det kostar att sova med öppet fönster året om (vi bor i Norrland). Hon som har bott i hyreshus hela sitt liv har aldrig behövt tänka på detta (hon badar också 3-4 ggr i veckan, samma sak där) men det gäller för mig att kunna bevisa på ett sakligt sätt att befintlig ventilation duger och att hennes metod är förkastlig. Ökar uppvärmningskostnaden med säg 3-4000,- per år pga detta så skulle jag vilja visa det. Låter det relevant? Tidigare ägarna förbrukade ca 22000 kWh - inkl hushållsel men vi har själva bott där för kort tid för att ha nån statistik att bygga på.

OT: Vi har en liknande diskussion gällande den öppna spisen. Hon tycker det är mysigt och trevligt att se elden. Jag håller med men en braskassett skulle vara en bättre lösning för att elda i en öppen spis är definitivt att elda för kråkorna...men detta är en annan och mindre diskussion, vi håller på att bli riktigt osams gällande att sova med öppet fönster eller inte. Är det 20 grader och sommar har jag inget emot det (förutom myggen) men under årets kalla period är det inte OK tycker jag. Sen finns också en viss säkerhetsrisk med detta men vi bor så till att detta knappast behöver beaktas.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Älska
  • Wow
  • Arg
Asbesträdd och 34 till
  • Laddar…
Jag håller med dig, men det är svårt att lära vissa hundar sitta... Starta en omröstning här på forumet och visa sambon sen :)

• Gilla
erkka och 17 till
  • Laddar…
Krokben
Typiskt av någon som inte betalat för uppvärmningen att påstå en sådan sak.
Ofta vill dem som har haft badkar i hyresrätt ha det när dem flyttar till villa, helt plötsligt är det inte så kul att göra av med 200-400 liter varmvatten per dag.
För att svara på din fråga: Nej
När det är varmt ute korsdragar jag gärna för att byta ut luften för att friska på den lite inför sängdags. När värmen är på är det typ förbud att öppna fönstren hos oss!

• Gilla
Spoz och 17 till
  • Laddar…
”Happy wife = Happy life”
(Även tillämpligt på sambo, skulle jag säga)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
hogdalen och 169 till
  • Laddar…
Jag förstår tanken om konstnaden och hur dumt det är då ventilationen precis som du säger är tillräcklig, ändå sover jag och min sambo med öppet fönster året om, dock stänger vi dörren in till sovrummet på dagarna och jag kan inte påstå att jag märkt nån markant ökning av uppvärmningskostnaden för oss. Har iofs inte grottat ner mig i det nämvärt, men jag har rätt mkt småländska gener i mig så hade det dragit iväg för mkt hade jag reagerat :crysmile:;)

• Gilla
Sigge1960 och 44 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
”Happy wife = Happy life”
Så sant som det är sagt, en del fighter är bara inte värda att ta

• Gilla
hogdalen och 35 till
  • Laddar…
harry73
Vi sover alltid med fönster på glänt.

• Gilla
Swecharlz och 25 till
  • Laddar…
Är väl bara att vrida ner elementet och dra igen dörren lite, jag sover ofta med fönstret öppet även när det är ganska kallt ute.
Gillar inte att sova när det är varmt och instängt.

• Gilla
  • Älska
/nenne och 32 till
  • Laddar…
nizzehult nizzehult skrev:
beviset för detta skulle vara att hon säger sig sova dåligt utan extra lufttillskott.
Man blir väl tröttare av dålig luft?

• Gilla
  • Haha
Alko och 18 till
  • Laddar…
..jag skulle betala 3-4000kr extra per år för att rädda relationen alla dagar i veckan.. Om det var för någon jag vill leva med. ;)

• Gilla
  • Älska
hogdalen och 85 till
  • Laddar…
Vi har öppet året om

• Gilla
sawallen och 13 till
  • Laddar…
Räkna på ökad infiltration. Vet ej vad som är rimligt att anta för flöde. Sen räknar du antalet timmar ni sover med öppet fönster, under uppvärmningssäsong. Höfta med något dT som ligger lite under årsmedeltemp för orten.

Sen när ni sover med öppet fönster så antar jag att du stänger igen termostaten till radiatorn?

• Gilla
/nenne och 1 till
  • Laddar…
Jag är lite kluven i frågan. Just angående att öppna fönster vintertid så håller jag absolut med. Dock brukar jag gå med på det korta stunder om man stänger alla dörrar till aktuellt rum. Där har hon fel helt enkelt.

Att däremot elda i en öppen spis eller ta ett bad efter jobbet tycker jag absolut att man ska unna sig. Det är fruktansvärt mycket som är "elda för kråkorna", men det innebär inte att det är värt att göra det. Det är väl inte konstigare än att införskaffa infravärmare till ett uterum/altan, duscha, tvätta händerna i behaglig temperatur o.s.v.

• Gilla
  • Älska
northernlight65 och 23 till
  • Laddar…
Sover i princip alltid med fönster öppet. Bor i nybyggt hus och tror (?) att vi har bra ventilation. Men jag somnar mycket lättare när jag har riktigt kall luft i rummet. Och det tycker jag inte man kan få på annat sätt än att ha öppet fönster. Så förstår din sambo till 100% och för mig är det lätt värt några hundralappar i månaden. Så ekonomiska argument skulle ej bita på mig. Att sova bra och framförallt somna snabbt är värt väldigt mycket

• Gilla
  • Älska
Sigge1960 och 38 till
  • Laddar…
Ett öppet fönster eller dörr påverkar och förstör ventilationsflödena i hela huset när man har mekanisk ventilation. Andra rum blir istället dåligt ventilerade. Hyr en luftflödesmätare hos t.ex. Soliduct och mät upp alla flöden i huset och se om de eventuellt kan ökas på. Kan t.ex. ha blivit problem om man har stängt av cirkulationsfläkten i det gamla luftvärmeaggregatet. Nya FTX är också mer effektiva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.