Jag har nyligen införskaffat cirkelsågen Makita DHS900z och Makitas 1000 mm-skena. Det är ett glapp på 1-2 mm mellan sågens spår i bottenplattan och det upphöjda spåret i skenan (se bifogad bild), vilket innebär att sågen inte är helt låst i sidled.
Fråga: Är det normalt med ett sådant glapp eller är bottenplattan på sågen felkonstruerad?
Fråga: Är det normalt med ett sådant glapp eller är bottenplattan på sågen felkonstruerad?
Bästa svaret
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Har du inte något ställe på sågen du kan justera?
Det har jag på min från ett annat märke.
Det har jag på min från ett annat märke.
Följdfråga: Jag har två skenor där jag inte kan få perfekt trimning av glapp på båda skenorna samtidigt. Antingen får en glapp (relativt litet) eller så blir den andra för tight. När det gäller vridskruven så handlar det om 1/4-1/8 varv.
Är det värt att utforska spåret att byta ut skenor tills jag hittar två som matchar?
Är det värt att utforska spåret att byta ut skenor tills jag hittar två som matchar?
Har också besvär med att min Makita 1000 mm + 1500 mm bara kan skarvas vettigt i det ena av de två möjliga sätten att skruva ihop dem. Blev till slut trött på inexakta snitt och skaffade en tremetersskena när DUAB hade någon kampanj - så nu är jag nöjd
Använder dem mest med SP6000 som ju har justerbara anhåll i bottenplattan, så upplever inget glapp mellan såg och skena iaf.
Nej nej, problemet är att jag har två skenor som diffar mellan varandra i på bredd på styrprofilen. Båda fungerar utmärkt med sågen, MEN kopplar jag ihop skenorna så måste jag välja om sågen ska sitta för tight över ena skenan eller lös över den andra. Så det handlar framförallt om två skenor som inte är tillräckligt lika varandra.Rickard.ag skrev:
Men jag ska nog försöka åka förbi K-rauta där jag köpte dem och se om jag kan skifta runt skenorna tills jag har två som matchar tillräckligt bra.
För alla er som går i tankar att köpa Makitas skenor till en Festool-såg (och faktiskt kanske också till en Makita-såg) kan jag meddela följande:
Jag behövde en 3-metersskena och kände mig lite för snål för att köpa en sådan för att komplettera min Festool 1400-skena. Köpte därför två Makita-skenor på 1500 och skarvjärn till dessa.
Döm om min förvåning när sågen glappar ordentligt på Makita-skenorna, men sitter som gjuten på Festool-skenan. Mätte med skjutmått och Makita-skenorna var ett par tiondelar smalare gällande den räls där sågen styr. Det hade ju inte varit hela världen om jag bara haft de två Makita-skenorna, men kombinationen med befintlig Festool-skena funkade inte. Vill inte behöva ställa om sågen beroende på vilken skena som används.
Beställde därför en till Makita-skena för att få tre likadana. MEN - den Makita-skenan var ett par tiondelar smalare än de andra Makita-skenorna, så problemet kvarstod.
Löste det med att köpa tre Makita-skenor till och försiktigt öppna förpackningarna och mäta upp. Hittade tillslut tre av sex skenor som hade ungefär samma mått, så att sågen kan ställas in för en skena och passa alla. Så får jag lämna tillbaka tre stycken, då det är öppet köp.
Kan vara värt att veta för alla er som går i samma tankar!
Jag behövde en 3-metersskena och kände mig lite för snål för att köpa en sådan för att komplettera min Festool 1400-skena. Köpte därför två Makita-skenor på 1500 och skarvjärn till dessa.
Döm om min förvåning när sågen glappar ordentligt på Makita-skenorna, men sitter som gjuten på Festool-skenan. Mätte med skjutmått och Makita-skenorna var ett par tiondelar smalare gällande den räls där sågen styr. Det hade ju inte varit hela världen om jag bara haft de två Makita-skenorna, men kombinationen med befintlig Festool-skena funkade inte. Vill inte behöva ställa om sågen beroende på vilken skena som används.
Beställde därför en till Makita-skena för att få tre likadana. MEN - den Makita-skenan var ett par tiondelar smalare än de andra Makita-skenorna, så problemet kvarstod.
Löste det med att köpa tre Makita-skenor till och försiktigt öppna förpackningarna och mäta upp. Hittade tillslut tre av sex skenor som hade ungefär samma mått, så att sågen kan ställas in för en skena och passa alla. Så får jag lämna tillbaka tre stycken, då det är öppet köp.
Kan vara värt att veta för alla er som går i samma tankar!
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
För ett år sedan köpte jag 2*1500 mm Makitaskenor från K-rauta. När jag slarvade dem var en något tightare och en något lösare. En ohållbar kombination. Jag gick tillbaka, sa som det var och prövade mig fram tills jag hittade två skenor som matchade varandra.
Men det går ju att justera sågen. Däremot är det trist att behöva justera om sågen mellan skenor.
Men det går ju att justera sågen. Däremot är det trist att behöva justera om sågen mellan skenor.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden