Byggahus.se
Cahlis Cahlis skrev:
Har aldrig upplevet att den stannat pga för mycket gräs vid knivarna. Hur högt är gräset före klippning? Vilken höjd är klipparen inställd på?
Mystiken kring kantklippning har jag inte riktigt listat ut ännu. Kanske ska jämföra inställning i menyn på klippare och inställning i appen. De bör väl vara samma...
Har väl ca 5cm såhär års. Tycker den är otroligt känslig vad gäller den punkten.
Nån som vet var ”högtalaren” sitter? Funderar på att sätta något som dämpar pipandet.
 
"högtalaren" eller buzzer sitter på moderkortet. Sätt en tejpbit över den. Se bild
 
  • Öppnat elektroniskt fordon visar moderkort med markerad högtalare/buzzer klädd för ljuddämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes nr1 och 1 till
  • Laddar…
M Miramithe skrev:
"högtalaren" eller buzzer sitter på moderkortet. Sätt en tejpbit över den. Se bild
Perfekt!
 
Känner igen mig med vad de flesta skriver, opålitligt robot men klipper snabbt och fint när den funkar.

Nu till mitt aktuella problem, vid ett specifikt område stannar min lyfco 1750 ca 2 meter från kabeln och larmar typ "Mower outside working area, please check" eller nått sånt. Detta sker alltid vid typ samma område +- 5 meter. Nån som haft liknande problem eller kan tänka sig vad problemet är? Jag har grävt ner kabeln men har svårt att tro att det blev för djupt och att det skulle vara anledningen, och jag har aldrig märkt att den inte känner av kabeln och åker utanför liksom. plus att den inte stannar jämnt då den åker förbi där utan bara ibland.

Så drygt när klipparen äntligen fungerar bra och klipper överallt men så måste man gå ut och sätta igång den igen för att den stannar där minst 1 gång per klippning.

Tacksam för hjälp!
 
Har du en ö i närheten eller en skarv på kabeln?
Har du en ö. Kolla så kabeln går åt rätt håll och att den inte är korsad.
Har du en skarv, gör om den
 
Ja jag har en Ö där faktiskt, vad menar du med korsad? Kabeln går bakom lekstugan (Ön) och sedan tillbaka till början av lekstugan, och sedan runt hela stugan fram till slutet av stugan, där det då alltså blir 3 kablar som möts (2 st som går bakom och den tredje som kommer runt stugan). Allting utan en skarv. Gjorde så eftersom gräsklipparn får plats att klippa en rad bakom lillstugan men det är för trångt för att kabeln ska kunna gå ifrån staketen till stugan och sedan runt stugan för att sen mötas i mitten bakom stugan, så som bilderna visar att man ska bygga en ö.

Känns lite konstigt för när jag har linjeklippning så fungerar det och den väljer att gå bakom stugan istället för runt den. Men jag har ju egentligen noll koll på hur robotarna fungerar. Tror du det kan funka om jag ändrar det och endast låter kabeln gå runt lekstugan och inget bakom?
 
Ja, det där med lekstugan är lite lurigt att förstå hur du menar men det är troligen för avancerat för maskinen.
För övrigt är enda gångerna när min 1800 har stannat när det regnat och det är blött i gräset och det sitter massa blött gräs under klipparen. Man kan ju tro att det blir svårt att känna kabeln då. Det sägs också i manualen att den inte ska grävas ner och absolut inte mer än 5cm. När man lägger kabel över jord, så kommer den ju ändå ganska snart att bli överväxt av gräset.
 
A Arkitrosen skrev:
Ja jag har en Ö där faktiskt, vad menar du med korsad? Kabeln går bakom lekstugan (Ön) och sedan tillbaka till början av lekstugan, och sedan runt hela stugan fram till slutet av stugan, där det då alltså blir 3 kablar som möts (2 st som går bakom och den tredje som kommer runt stugan). Allting utan en skarv. Gjorde så eftersom gräsklipparn får plats att klippa en rad bakom lillstugan men det är för trångt för att kabeln ska kunna gå ifrån staketen till stugan och sedan runt stugan för att sen mötas i mitten bakom stugan, så som bilderna visar att man ska bygga en ö.

Känns lite konstigt för när jag har linjeklippning så fungerar det och den väljer att gå bakom stugan istället för runt den. Men jag har ju egentligen noll koll på hur robotarna fungerar. Tror du det kan funka om jag ändrar det och endast låter kabeln gå runt lekstugan och inget bakom?
Jag förstår inte riktigt hur du menar med 3 kablar.
Kan du försöka rita en bild hur kabeln är dragen?
Om den är korsad tror roboten att den är utanför. Se min bild nedan. Den undre visar var den kan vara korsad.
 
  • Handritad skiss som visar rätt och fel dragning av kabel mellan två hus med en markerad korsning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Arkitrosen
  • Laddar…
Haha kände att min förklaring inte var klockren. Ritar en enkel bild där strecken ska symbolisera gräsklippartråden så kanske det blir tydligare! Om jag förstod din bild rätt är det nog så att tråden är korsad. Har ändrat nu och tagit bort all tråd bakom lekstugan (växte knappt gräs där ändå märkte jag). Håller tummarna att det ska funka nu!

och det var ju inte riktigt 3 trådar, jag som tänkte fel
 
  • Enkel handritad karta som visar gräsklippartrådar runt lekstuga, hus och garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var lite lättare med en bild att se hur du mena. Men nu är jag rätt säker på att de fungerar utan stopp. Du är varken den första eller sista som råkar ut för det tror jag :)
 
Cahlis: Enligt min manual iaf så ska man kunna komplettera med att gräva ner kabeln om man inte har tillräckligt med fästen, men att man, som du skrev, inte får gräva djupt alls :)

Miramithe: Tack, nu har den inte stannat nått på några dagar, så det verkar fungera!
 
  • Gilla
Miramithe
  • Laddar…
leiftintin leiftintin skrev:
Hej ! Har haft problem hela tiden med min också och jag jag har haft den inskickad för reparation men den kan klippa lite ibland rätt som det är står den bare och snurrar och man får ej någon hjälp dom säger garantin gått ut ? Men den har aldrig funger någon gång ? Vad gör man ??? Tur man har gammla klippan kvar
Jag har haft det problemet länge! Fick hjälp av en granne och han rekommenderade att bytta kabeln helt för den som följde med robotgräsliparen var värdelös! Så mitt tips till alla som har problem med att den tappar signalen och börjar snurra helt plötsligt eller köra över kabeln är att bytt ut gröna kabeln som följde med till tjockare och starkare kabel! Nu funkar min gräsklippare suveränt
 
Precis. Den du byter till ska ha förtennade trådar som inte korroderar. Använd också skarvstycken med fett som förseglar tråden. De medskickade är helkass.
 
Jag har också problem med appen (android). Började med att uppdatera klipparens mjukvara till den senaste. Har sedan följt alla stegen så noga jag kan i telefonen men när jag kommer till "Device is configurating" och mätaren börjar närma sig 100% så hamnar jag tillbaka till startsidan och får något märkligt felmeddelande. Se bild. Någon annan som fått samma problem och kanske har en lösning?
 
  • Skärmdump av en mobilapp som visar felmeddelandet "Distribution network is overtime, please try again.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade liknande problem fast med iPhone. Mellan varje försök fick jag fabriksåterställa maskinen. Många försök men till slut funkade allt. Sedan dess kopplar telefonen upp direkt varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.