Hej,

Planerar för ett enskilt avlopp på sommarstället. Vill lägga mina rör ca 5 meter från grannens brunn. Enligt en av entreprenörerna som jag varit i kontakt med ska detta vara möjligt om man skyddar rören på något sätt.

Enligt grävarens budget har han tagit höjd för 30 meter rördragning med skyddsfaktor. Vad innebär det i praktiken? Och vad skiljer det i pris från vanlig rördragning? Om skillnaden är stor så kanske det är smartare att lägga rören annorlunda. Hade ju varit fint att dra ner kostnaden några kronor.

Bästa svaret

Claes Sörmland
HaV har gett ut allmänna råd om hur lagen ska tolkas:

Textdokument med riktlinjer för skyddsavstånd för täthetsprovade och icke täthetsprovade avloppsledningar.

https://www.havochvatten.se/hav/vag...gar-for-hushallsspillvatten-hvmfs-201617.html

De nämner bara täthetsprovade ledningar. Men eftersom det är en bör-formulering finns det kanske utrymme för att om man vidtar andra mer omfattande åtgärder så kan man flytta ledningen närmare brunnen?

Den uppenbara tekniska lösningen som jag ser det är att lägga ett 110 mm avloppsrör som täthetsprovats i ett 160 mm avloppsrör vars ändar ligger >20 m från dricksvattenbrunnen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.