Hej på er
Pular med badrum träbjälklag, på ovanvån 1/5 plans. 195 or cc 600, takstol 120cc. Har kottlat o förstärkt genom att skruvlimma på befintliga balkar. Kommer inte åt att regla 300cc måste ut till kattvinden, och även om jag river gles så kanske jag kan ansluta 2 reglar till. Räcker det till kaklat badrum o standard badkar? Bifogar takstolsritning, rött är badrum.
Mvh Ivan
Pular med badrum träbjälklag, på ovanvån 1/5 plans. 195 or cc 600, takstol 120cc. Har kottlat o förstärkt genom att skruvlimma på befintliga balkar. Kommer inte åt att regla 300cc måste ut till kattvinden, och även om jag river gles så kanske jag kan ansluta 2 reglar till. Räcker det till kaklat badrum o standard badkar? Bifogar takstolsritning, rött är badrum.
Mvh Ivan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är lite svårbedömt mht ritningsunderlaget. Eftersom det är en assymetrisk belastning (närmare ena upplaget) kan det ev fungera. En planritning och en närmare beskrivning av hur du gjort förstärkningen vore bra.
Tack för snabbt svar. Helt enkelt skruvlimmat 170x45 där jag kommit åt 3 st, från stödben mot blå streck, 1860mm som längst. Dels för att ha upplag för nytt spån och för att förstyva. Kottlat där jag kommit åt också. Badrummet är 1.85x2.85. Kommer 22m spån o flyt/arm efter. Varit badkar tidigare på samma plats men då med plastmatta.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det betyder att du har minst tre bjälkar som du inte har förstärkt. Ett enklare men mer effektivt sätt att förstärka på är att skruvlimma 4 st lister (t.ex. 22x60 mm) upptill och nertill på båda sidor om de befintliga 45x195 bjälkarna.så att det ser ut som en I-balk. Jag tycker alla bjälkarna i badrummet bör vara förstärkta. Badkaret är inte ett stort problem om det får en bra placering nära husmitten. Det är ju sällan fyllt med vatten. Flytspackel + keramik är värre.
Tack för svar. Blir villrådig. Förstärka alla reglar ska jag iaf göra, inte bättre med 90x45/70x45? Skulle i värsta fall kunna riva gles o ta mig ut i kattvinden o ansluta reglarna hela vägen. Är det värsta som kan hännda sprucken klinker eller rasar hela huset?
Bästa svaret
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Nej, huset rasar inte, men du har kanske slängt ut en farlig massa pengar till ingen nytta. Jag tror inte det ger så mycket att gå ut i kattvinden i förhållande till besväret, även om det är det allra bästa. Du kan använda vilka dimensioner som helst till försstärkning bara du utnyttjar de befintliga bjälkarnas höjd. Att förstärka med en 25x195 mm bräda ger lika mycket som med en 45x170 mm. Efterlikna I-balkar eller U-balkar.
Klicka här för att svara