53 694 läst ·
243 svar
54k läst
243 svar
Begäran om prisavdrag pga höga driftkostnader
Vad står i energideklarationen?
Det finns ett antal saker som kan förbruka el som inte har med huset eller fastigheten att göra. Motorvärmare, ladda elbil, småskalig legotillverkning, uppställd husvagn med boende under vintern, finns säkert fler mer eller mindre udda saker.
Skillnad i vanor, önskad innetemperatur och antal personer i hustet påverkar också, 7 000 kWh är i detta sammanhang en fullt möjlig differans för samma hus med olika innevånare.
Vad är det säljaren uppgivit felaktigt, energiförbrukning för uppvärmning eller total elförbrukning?
Det sistnämnda är, egentligen, mindre intressant, det förstnämna betydligt intressantare.
Men det behöver likväl inte stämma överrens med den förbrukning du kommer få.
Det finns ett antal saker som kan förbruka el som inte har med huset eller fastigheten att göra. Motorvärmare, ladda elbil, småskalig legotillverkning, uppställd husvagn med boende under vintern, finns säkert fler mer eller mindre udda saker.
Skillnad i vanor, önskad innetemperatur och antal personer i hustet påverkar också, 7 000 kWh är i detta sammanhang en fullt möjlig differans för samma hus med olika innevånare.
Vad är det säljaren uppgivit felaktigt, energiförbrukning för uppvärmning eller total elförbrukning?
Det sistnämnda är, egentligen, mindre intressant, det förstnämna betydligt intressantare.
I energideklaration (2014-2015) ligger elförbrukning på ca 18000kwh/år.Fotografen skrev:
Vad står i energideklarationen?
I objektbeskrivning anges ca 21000kwh.
Det som störde mig är varför man skriver en elförbrukning på ca 21000kwh när man i själva verket har förbrukat mer (28000kwh), och även vad man baserar den uppgiften på (exkluderar man pool och utgår enbart från fastigheten? Kan förklara saken, men vad är brukligt? Kanske skiljer sig från säljare till säljare vad man väljer att ta med)
Det beror nog helt på hur mäklarens frågeformulär är utformat i kombination med hur säljaren tolkade detta. Notera att mäklaren inte vill lägga en minut mer på arbetet med att sälja ett småhus än nödvändigt så räkna inte med att säljare och mäklare ens har kommunicerat kring detta. Troligen fick säljaren bara frågelistan, fyllde i efter eget huvud, skickade till mäklaren som sedan frågade om annonsen som gjordes med detta som grund var korrekt. Så var i alla fall processen när jag sålde hus för några år sedan. Ingen kvalitetskontroll alls.Sam1981 skrev:
Det som störde mig är varför man skriver en elförbrukning på ca 21000kwh när man i själva verket har förbrukat mer (28000kwh), och även vad man baserar den uppgiften på (exkluderar man pool och utgår enbart från fastigheten? Kan förklara saken, men vad är brukligt? Kanske skiljer sig från säljare till säljare vad man väljer att ta med)
Redigerat:
Att basera ett husköp på elförbrukningen brukar sällan vara en bra idé , hur ser det ut med vattenförbrukningen? Har sålt och köpt hus många gånger, statistiken för el och vatten brukar bli på en höft, då är det värre att ange boyta till 150 när det bara är 100, men det är sånt man ska kolla som köpare.
Personligen hade jag inte gjort något av detta om det inte visar sig att något faktiskt är trasigt i huset.
Du kanske sänker din förbrukning med 7 tusen per år.
Beskrivningen på mitt hus var med 4 personer och vi bor nu tre personer i huset och vi ligger nästan 5000kwh under deras siffror. Du kan påverka det mycket bara genom att tänka till en gång till.
Du kanske sänker din förbrukning med 7 tusen per år.
Beskrivningen på mitt hus var med 4 personer och vi bor nu tre personer i huset och vi ligger nästan 5000kwh under deras siffror. Du kan påverka det mycket bara genom att tänka till en gång till.
Ja säg det?Sam1981 skrev:
I energideklaration (2014-2015) ligger elförbrukning på ca 18000kwh/år.
I objektbeskrivning anges ca 21000kwh.
Tillhöftat, minndes fel eller medveten lögn, det får vi nog aldrig veta.
Även om säljaren är en dryg skitstövel är skillnaden för liten för att jag skulle bråka om det, men fel+skitstövel är en indikation på att dubbelkontrollera andra saker.
I fastighetsaffärer har man inga vänner.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Uppgiften är relativt ointressant. Beroende på din familjs "energiprofl" så kommer ni att få en förbrukning som ligger +/- 10 -15 000 kwh. Om du ex. väljer att hålla poolen värmd en månad längre per säsong än förre ägaren så blir det typ 4000 kwh (uppgiften bygger på hörsägen). Någon familjemedlem i tonåren som duschar i 90 minuter, 3ggr om dagen. Ni väljer en annan komforttemperatur osv.Sam1981 skrev:
Uppgiften om faktisk förbruklning är ointressant vid köpbeslutet. Däremot så har energideklarationen faktiskt ett värde. Den ligger nästan alltid helt uppåt väggarna fel. Men den brukar vara ungefär lika fel på alla hus, så den kan faktiskt ge ett rättvist jämförelsematerial. Men räkna med att din egen förbrukning kommer att ligga på en helt annan nivå än deklarationen.
Finns bara ett sätt att veekligen veta hur mycket som går åt till uppvärmning och tappvarmvatten
Det är en separat elmätare över dessa grupper
Sen beror det ju också på de faktorer som tidigare påtalats
Boyta, inomhustemperatur, antal boeende
Samma hus med olika familj jar olika energi användning
Det är en separat elmätare över dessa grupper
Sen beror det ju också på de faktorer som tidigare påtalats
Boyta, inomhustemperatur, antal boeende
Samma hus med olika familj jar olika energi användning
Bästa svaret
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Den faktiska förbrukning ni fått från elbolaget innehåller all förbrukning under året. I det finns även poolen. Att dra en slutsats på ett år blir intebra
Den kan vara borträknad i deras uppgifter. Alltså inget fel.
Det är ingen jätteskillnad.
Sen har jag aldrig brytt mig de siffror som anges. Allt beror på vilka som bott där.
Nä släpp det. Flytta in och njut.
Den kan vara borträknad i deras uppgifter. Alltså inget fel.
Det är ingen jätteskillnad.
Sen har jag aldrig brytt mig de siffror som anges. Allt beror på vilka som bott där.
Nä släpp det. Flytta in och njut.
Jag kunde se förgående ägares förbrukning 1 år tillbaks i tiden när jag köpte mitt hus. Minns inte om det var hos Vattenfall eller Telge, men jag kunde se det. Inte summorna, men förbrukningen.
OnTopic: För mig stämde inte heller förbrukningen mot förgående års förbrukning enligt Vattenfall, så jag vet inte vart de fick siffrorna från. Gubben som sålde var lite snurrig, jag frågade aldrig. Tänkte som andra skrivit att visst tänker man på driftkostnad, men inte på den nivån, för mig handlar det i så fall om väldigt stora skillnader mot likvärdiga hus. Köper man som jag ett hus från 70-talet med vattenburen elvärme, original fönster och tak, så vet man att det finns saker att förbättra.
Jag kan förstå säljaren om du kommer med de frågorna nu, det hade du kunnat undersöka innan du skrev kontrakt och betalade handpenning om du hade velat och i ditt fall har de antagligen räknart bort poolen, den kostnaden ingår ju inte i boningshusets driftkostnad. Strunta i att värma den så sparar du pengarna där i så fall.
OnTopic: För mig stämde inte heller förbrukningen mot förgående års förbrukning enligt Vattenfall, så jag vet inte vart de fick siffrorna från. Gubben som sålde var lite snurrig, jag frågade aldrig. Tänkte som andra skrivit att visst tänker man på driftkostnad, men inte på den nivån, för mig handlar det i så fall om väldigt stora skillnader mot likvärdiga hus. Köper man som jag ett hus från 70-talet med vattenburen elvärme, original fönster och tak, så vet man att det finns saker att förbättra.
Jag kan förstå säljaren om du kommer med de frågorna nu, det hade du kunnat undersöka innan du skrev kontrakt och betalade handpenning om du hade velat och i ditt fall har de antagligen räknart bort poolen, den kostnaden ingår ju inte i boningshusets driftkostnad. Strunta i att värma den så sparar du pengarna där i så fall.