Byggahus.se
C
C civilingenjören skrev:
De äldre fick eget rum när de började arbeta och vande sig vid telefoni och besöksmottagning.
Jasså, jag trodde telefonförsäljare och kundservice var nästan de enda jobb som finns tillgängligt för ungdomar nuförtiden?
Däremot känner jag igen det där själv. Även om man är uppväxt med eget rum så är det numera landskap som gäller där man får smussla med telefonsamtalen. Men det är å andra sidan nästan ingen som ringer på telefon längre förutom telefonsäljare. Förr gick telefonen varm hela dagarna.

En sak till. Om man använder BankID på kort, måste man köra t.ex. Skatteverkets webplats i samma dator som BankID-programmet (den virtuella datorn i detta fall)?
Det är olika på olika webbplatser. En del har en "BankID på annan enhet"-knapp.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag har svårt att se att det är en medborgerlig rättighet inom EU att kunna buda på ett hus i valfritt land? Man är ju inte ens skyldig att sälja till den som bjuder högst. Eller till någon av budgivarna över huvud taget...
Fastighetsbyrån har ju egentligen också vissa krav när man vill delta i budgivningen.

https://www.byggahus.se/ekonomi/fastighetsbyran-infor-bank-id-budgivningen

Då måste man t.ex. komma på visningen.

I en gammal Bygghus artikel från 2017 står.

- Fastighetsbyrån föreslår att regeringen initierar en utredning kring effekter av bindande bud och hur ett upplägg skulle kunna utformas på bästa sätt för säljare, köpare och budgivare i Sverige. Det skulle innebära en väldigt stor förändring för både konsumenter och mäklare och kräver lagändringar inom flera stora rättsområden – men är värt att se över då det finns tydliga fördelar, skriver de i ett pressmeddelande.

Men kravet som Fastighetsbyrån verkar ha är att man kommer till visningen och sen blir godkänd av mäklaren som budgivare. Man behöver inte ha bank ID eller lägga bud via internet.

Men som sagt, om det skulle bli någon form av lag kring detta då måste det vara säkerställt att alla inom EU har samma möjligheter att lägga bud på en fastighet.

Sen måste man ju ändå kunna styrka sin identitet om man t.ex. har köpt fastigheten.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
E Ewald skrev:
Fastighetsbyrån har ju egentligen också vissa krav när man vill delta i budgivningen.
Undrar om det någonsin blev något av det där... Fastighetsbyrån var mäklare när vi köpte vårt nuvarande hus och då var det inga som helst förbehåll för att få lägga bud. Det var förvisso i slutet av 2017 så inte långt efter artikeln. Men jag ser inte heller något om några förbehåll på deras webbsida. De enda de skriver där är att det är säljaren och ingen annan som avgör vilja bud som skall beaktas, samt att det finns möjlighet att lägga bud via deras webbsida med BankID.
 
C cpalm skrev:
Undrar om det någonsin blev något av det där... Fastighetsbyrån var mäklare när vi köpte vårt nuvarande hus och då var det inga som helst förbehåll för att få lägga bud. Det var förvisso i slutet av 2017 så inte långt efter artikeln. Men jag ser inte heller något om några förbehåll på deras webbsida. De enda de skriver där är att det är säljaren och ingen annan som avgör vilja bud som skall beaktas, samt att det finns möjlighet att lägga bud via deras webbsida med BankID.
I mitt fall var det så att man måste ha varit på visningen. Då ser ju mäklaren dig t.ex.
Sen kan du lägga bud hur som helst t.ex. via sms eller mejl eller ringa till mäklaren.
 
E Ewald skrev:
I mitt fall var det så att man måste ha varit på visningen. Då ser ju mäklaren dig t.ex.
Sen kan du lägga bud hur som helst t.ex. via sms eller mejl eller ringa till mäklaren.
Ush sjukt att man inte får handla osett...
 
Jag tror inte mäklarna kan motstå bud, så vad de säger att de har för regler och vad de faktiskt har för regler skiljer sig nog åt. Exempelvis tror jag ingen skulle neka en advokat som säger sig buda åt en klient som vill vara anonym fram till ett eventuellt kontraktsskrivande.

Så länge som bud på intet vis är bindande har jag svårt att tro att anonymitet helt kommer stoppas.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
E Ewald skrev:
I mitt fall var det så att man måste ha varit på visningen.
Hm. I vårt fall var ironiskt nog inte mäklaren själv närvarande på visningen. :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror inte mäklarna kan motstå bud, så vad de säger att de har för regler och vad de faktiskt har för regler skiljer sig nog åt. Exempelvis tror jag ingen skulle neka en advokat som säger sig buda åt en klient som vill vara anonym fram till ett eventuellt kontraktsskrivande.

Så länge som bud på intet vis är bindande har jag svårt att tro att anonymitet helt kommer stoppas.
Men är det inte så att en budgivare bara är känd för mäklaren under budgivningen?
 
Problemet kan ju vara att "anonyma" som kanske till och med har ett närstående förhållande till säljaren (??) skulle kunna driva upp priset. Om de är anonyma och det är budgivning på nätet?
 
Det är mycket riktigt främst det som är problemet. Men bara för att man vet vad problemet är betyder det inte att man kan lösa det.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Helt rätt, lösningen på problemet med bluffbudgivare är knappast BankID eller någon annan autentisering. Först och främst så vet vi väl inte om det är ett riktigt problem? Många har en känsla av att en som bjöd emot kanske var en bulvan, men känslor som dessa kan vara förrädiska. Kanske är det synnerligen ovanligt, kanske jättevanligt, men vi vet inte. Oftast är det bra att veta om man har ett problem innan man försöker lösa det. Sen kan och bör man försöka lösa saker innan de inträffar såklart, men då gäller det också att ha en lösning som faktiskt gör någon skillnad.

Om jag vill försöka hjälpa en kompis att trissa upp priset på hans hus genom lite falska bud så påverkar det inte mig ett dugg om jag gör det via BankID eller bara enkla SMS till mäklaren.
Köparen får någon form av kontaktuppgifter till mig, kanske telefonnummer (knappast personnummer och adress). När någon ringer så kan jag välja att inte svara eller så svarar jag och säger att ja, jag la bud på det huset.
Har vi löst problemet med falska bud? Nej
Känner dig folk säkrare på att inga falska bud varit inblandade? Kanske
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Fairlane Fairlane skrev:
Många har en känsla av att en som bjöd emot kanske var en bulvan, men känslor som dessa kan vara förrädiska.
Ja, det var en tråd under förra året där TS bestämt hävdade att hen hade bjudit mot en bulvan och så beskrevs budförloppet som då skulle visa att det var en bulvan i andra änden. Det var bara det att sättet som TS hade bjudit på var väldigt udda medan den andra hade lagt normala bud, så man mycket väl skulle kunna tänka sig att den påstådda bulvanen trodde att TS var en bulvan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Problemet med budgivningen osv. kan också vara speciella regelverk som man har i Sverige. Om man nu tar bostadsrätter så är köpet först godkänt när köparen är godkänd av föreningen dvs har blivit accepterad som medlem.

Samtidigt krävs ju ett köpkontrakt för att föreningen kan godkänna en medlem och för att få till ett köpkontrakt måste man väl ha vunnit budgivningen.

I fall att alltså en förening inte skulle godkänna någon måste ju hela försäljningsprocessen börja på nytt dvs att man startar en ny budgivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.