Byggahus.se

Mäklarfirma inför krav om bank-ID på budgivare

1. E
    Medlem Nivå 7
    Men då borde det gå bra att man kontaktar mäklaren, styrker sin identitet och sen får man tillgång till appen eller säljverktyget?

• Svara
  2. E
    Medlem Nivå 7
    Bra fråga.

Men som sagt, att i slutänden kunna styrka sin identitet är väl helt normalt.

• Svara
  3. E
    Medlem Nivå 7
    Alltså vill mäklarfirman bygga upp en säljportal som t.ex. Hemnet?

Men köpare och säljare kan ju lika bra hitta varandra via Blocket.

Vad gör mäklaren exakt? Den är väl till om någon behöver hjälp med att komma igång med deras säljpryl?

• Svara
  4. C
    Medlem · Nivå 17
    Absolut, så är det. Men då talar vi om köp och inte budgivning. Och det finns definitivt inget krav på att man skall legitimera sig med just BankID.

Den naturliga följdfrågan är så klart vad som då är skillnaden mellan bud och köp? Det första är så klart att det är helt olika regelverk att förhålla sig till. Det andra är att när köpekontraktet skall upprättas så har man god tid på sig att hantera lite mer komplicerade situationer som att köparen t.ex. är juridisk person, saknar svenskt personnummer, agerar genom ombud, osv.

En anekdot är t.ex. att mitt bolag hyr ett antal lokaler av HSB. HSB har en hyresgästportal där man kan logga in med BankID och se sina hyresavier m.m. Tyvärr har de inte tänkt på att hyresgästen t.ex. kan vara en juridisk person så det finns ingen ombudsfunktion. Vilket leder till absurda diskussioner med deras kundtjänst som inte förstår problemet;
    - Det är bara att logga in på "Mina sidor" och klicka där och där.
    - Ja, men jag kommer inte in med mitt BankID
    - Jaha, vad konstigt, det måste vara något fel på ditt BankID
    - Nä, men det är väl inte så konstigt, hur vet ni att jag är behörig att företräda bolaget?
    - Det skall gå automatiskt
    - Hur skall det gå till? Ni vet ju inte vilka som är behöriga företrädare för bolaget.
    - Ja, men det skall inte behövas, det skall bara vara att logga in
    ...osv... :seenoevil:

• Svara
  5. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    I det här fallet har man valt en mobilapp som kräver bankid. Det är troligen ett rent affärsmässigt beslut från företaget för att slippa sitta och hantera användare och identiteter manuellt.

• Svara
  6. E
    Medlem Nivå 7
    @ cpalm

HSB fungerar smidigt. Det är bara att logga in med sitt personnummer och lösenordet :).

Så om du har ett företag så måste du (eller andra) kanske logga in med org.numret istället för personnumret?

@ useless

Men är inte mäklaren kontaktbar vid eventuella problem?

Annars är det väl bara samma sak som att köpa vin på Systembolaget där man måste legitimera sig?

Redigerat 15 feb 00:22
    • Svara
  7. C
    Medlem · Nivå 17
    Säkert jättesmidigt för fysiska personer men inte för företag.
    Går inte ens att trycka sig vidare om man skriver in ett org.nr. i inloggningsrutan - "ogiltigt personnnummer"...

• Laddar…
    • Svara
  8. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Vilken världsfrånvänd idé. Det svåra vid försäljningar är ju typiskt att få det första budet; alla potentiella köpare är nervösa. Sen rasslar det ofta på snabbt och marknaden avslöjar sitt pris på fastigheten. Då ligger det inte i säljares och mäklares intresse att försvåra det första budet med inloggningar i appar som skapar juridisk osäkerhet.

• Svara
  9. C
    Medlem · Nivå 17
    För att inte tala om att behöva installera en ny app för att lägga ett bud...

• Laddar…
    • Svara
  10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Här tror jag vi har en generationsskillnad. Generellt: Är man äldre vill man prata över telefon med mäklaren. Är man yngre vill man helst inte göra det.

• Svara
  11. C
    Medlem · Nivå 17
    Alltså, jag har inget emot att det finns möjlighet att lägga bud, m.m. med hjälp av en app. Men att erbjuda det som enda alternativ känns helt galet.
    De flesta budgivningar jag deltagit i är det mäklaren som ringt upp mig och undrat om jag vill lägga ett (nytt) bud.

• Svara
  12. A
    Medlem · Nivå 19
    Visst är det så, varje generation påverkar och förändrar, men så även teknik och användandet av den.
    De seriösa forskarna säger även att att vår förmåga att förutsäga framtiden är mycket begränsad utifrån att vi använder det som varit, det som finns idag och lite framför oss som referens för framtiden, vilket visat sig inte varit så framgångsrikt i att förutsäga 20-30-50 år framöver.

• Svara
  13. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, det här är något jag (som jobbar med den yngre generationen) märker dagligen och stundligen. De kan slå vilka krumbukter som helst på sig själva, så länge de slipper ta upp en telefon och ringa till någon de inte talat med förut.

Detta gör ofta saker som hade kunnat ordnats med ett kort samtal till stora stormar (i ett vattenglas).

• Svara
  14. C
    Medlem Nivå 6
    De äldre fick eget rum när de började arbeta och vande sig vid telefoni och besöksmottagning. Vanan sitter i även när de hamnar i kontorslandskap. De yngre hamnade direkt i kontorslandskapet och fick aldrig den vanan. Ska de telefonera måste de gå till ett särskilt telefonrum. När de behöver se någonting på datorn måste de säga "ett ögonblick", smyga tillbaka till datorn och titta, sedan smyga till telefonrummet igen och fortsätta samtalet. De antar också att den de ska ha kontakt med är i en liknande situation. De skriver till och med e-post (eller någon annan sorts textmeddelanden) till den som sitter intill. De vande sig för övrigt att sitta och skriva till varandra redan i skolan. När de äldre var unga var det telegram eller brev/lappar som fanns om man skulle skriva till varandra.

En sak till. Om man använder BankID på kort, måste man köra t.ex. Skatteverkets webplats i samma dator som BankID-programmet (den virtuella datorn i detta fall)? Har för mig att man kan använda mobilt BankID mer som en dosa utan sladd för att autentisera kommunikation på sin vanliga dator. Det vore också en betydelsefull skillnad.

• Svara
  15. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Ja, alltså jag träffar dem innan de ens fått det där jobbet i kontorslandskapet, på högskolan, när min generation fick lära sig att lyfta luren även om det tog emot.

Men dagens ungar gör inte det. Det är "veckans chat-app" för hela slanten.

• Svara