859 läst ·
2 svar
859 läst
2 svar
Eldragning i biorum
Jag vill börja med att säga att jag kommer att ta hjälp av en elektriker och nedan frågor är för att jag själv skall få lite grepp om saker och ting och i "värsta" fall kanske dra något rör där det behövs för att kunna jobba vidare med bygget.
Kort bakgrund: Vi byggde hus för ett antal år sedan och biorummet var det sista som skulle färdigställas när "allt annat" var klart. Tyvärr kom en skilsmässa emellan och det var f d svärfar som gjorde elinstallationen. Nu har jag kommit till skott med att ta tag i biorummet.
Nåväl, i rummet finns inkommande 5 ledare (jord, neutral och tre fasledare såvitt jag förstår) draget till en kopplingsdosa i taket. Min fundering är kring hur elen skall dras vidare därifrån?
Min spontana tanke är att man borde kunna ha en grupp (kallas det så?) till belysning, ett tiotal LED-spottar och lite LED-lister, och de andra två till uttag för all apparatur (projektor, förstärkare, bluray-spelare etc). Är det rätt spår på funderingarna?
Kort bakgrund: Vi byggde hus för ett antal år sedan och biorummet var det sista som skulle färdigställas när "allt annat" var klart. Tyvärr kom en skilsmässa emellan och det var f d svärfar som gjorde elinstallationen. Nu har jag kommit till skott med att ta tag i biorummet.
Nåväl, i rummet finns inkommande 5 ledare (jord, neutral och tre fasledare såvitt jag förstår) draget till en kopplingsdosa i taket. Min fundering är kring hur elen skall dras vidare därifrån?
Min spontana tanke är att man borde kunna ha en grupp (kallas det så?) till belysning, ett tiotal LED-spottar och lite LED-lister, och de andra två till uttag för all apparatur (projektor, förstärkare, bluray-spelare etc). Är det rätt spår på funderingarna?
Nej, jag är inte elektriker, så ta mitt svar för vad det är. Men så gör man inte mig veterligen. Du drar inte ut trefas och sedan fördelar i en dosa till allt. Du säkrar per grupp i säkringsskåpet.B Bergling skrev:Jag vill börja med att säga att jag kommer att ta hjälp av en elektriker och nedan frågor är för att jag själv skall få lite grepp om saker och ting och i "värsta" fall kanske dra något rör där det behövs för att kunna jobba vidare med bygget.
Kort bakgrund: Vi byggde hus för ett antal år sedan och biorummet var det sista som skulle färdigställas när "allt annat" var klart. Tyvärr kom en skilsmässa emellan och det var f d svärfar som gjorde elinstallationen. Nu har jag kommit till skott med att ta tag i biorummet.
Nåväl, i rummet finns inkommande 5 ledare (jord, neutral och tre fasledare såvitt jag förstår) draget till en kopplingsdosa i taket. Min fundering är kring hur elen skall dras vidare därifrån?
Min spontana tanke är att man borde kunna ha en grupp (kallas det så?) till belysning, ett tiotal LED-spottar och lite LED-lister, och de andra två till uttag för all apparatur (projektor, förstärkare, bluray-spelare etc). Är det rätt spår på funderingarna?
Du bör nog ha dit en elektriker som kollar på hur det är gjort innan arbete påbörjas.
Bästa svaret
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag är inte heller elektriker. Men det är inte fel per definition att använda en uppdelad trefasgrupp, ungefär som du tänker.
Man vill helst ha separata enfasgrupper till sådant, men en trefasgrupp som delas upp är i många fall en nödåtgärd för att få fram mer el till ett rum
Å andra sidan så borde du inte har mer belastning i rummet, än att du klarar dig med en enfasgrupp för hela biorummet.
Man vill helst ha separata enfasgrupper till sådant, men en trefasgrupp som delas upp är i många fall en nödåtgärd för att få fram mer el till ett rum
Å andra sidan så borde du inte har mer belastning i rummet, än att du klarar dig med en enfasgrupp för hela biorummet.
Klicka här för att svara
