Hejsan!
Har problem med min diskmaskin. Den startar helt enkelt inte. Låter lite några sekunder. Stannar och larmar att den inte får vatten.

Har kollat så långt så jag vet att den får vatten från kranen. Om jag häller i vatten manuellt så pumpar den ut den och sen stannar.

Har läst att inloppsventilen är ett ganska vanligt fel och att det ska gå att mäta med multimeter på om den är kass. Visst en ny kostar en femhundring men vill inte bara chansa om det går att mäta. Så ska väl dra fram maskinen imorgon och leta efter stopp. Annars ska jag försöka lära mig att kolla om ventilen är kass.

Någon som har andra idéer eller tips och tricks så är jag väldigt tacksam. Skulle underlätta mycket om jag slapp byta diskmaskin. Inte riktigt läge just nu.

Tack på förhand

P
Typiskt ventilen

Okej. Får dra ut diskmaskinen och försöka hitta och montera bort o mäta. Ska försöka rensa alla slangar och filter jag hittar så hoppas jag att den kan hoppa igång sen.
Tack för tipset

Någon som vet hur man får loss plast clipsen som håller ventilen?

• Plastventil med clips under diskbänk, omgiven av servetter, med fokus på klipssystemet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppdatera för mig själv;). Fick loss den. Multimetern (biltema) inställd som bilden. Ger värden som följande bild....

Ena spolen är paj va?

• Digital multimeter inställd för mätning, med röd och svart mätprobe.
    Skapa konto
Ena spolen

• Digital multimeter från Biltema som visar mätvärdet 110.
    Skapa konto
Andra.....

Värdet på den andra är som om jag inte håller multimetern mot något står 1 då med..... help please!

• Multimeter från Biltema med inställningsvred, display visar '1', olika mätningsfunktioner synliga.
    Skapa konto
Mätte så här...
Är jag ute och cyklar?
Ena på bläcket och andra på stiftet där kontakten sitter.

Tack på förhand om någon vill hjälpa mig

• Händer som håller en elektrisk kontakt medan en multimeter testsond mäter spänning.
    Skapa konto
P
den är paj

Bästa svaret

P
den skall visa lika på båda dvs ca 1kohm

Okej.
Stort tack för hjälpen . Då lärde jag mig lite felsökning. Beställer en ny. Kanske kan min lilla tråd och bilder hjälpa någon annan som jag som försöker lära mig.
Mvh / j

Tack för dina utförliga bilder och beskrivning.
Har samma problem (samma maskin DM 730) , och fick värdet som du beskrev:

Min spole 1, (dvs samma som din spole 1)
Min spole 2 0.999 (ditt värde

Min fundering är bara, beställde du en ny och löste det ditt problem

Hejsan.

Tack för uppskattningen. Kul att kunna ge tillbaka och hjälpa någon när man själv haft så mycket nytta av forumet.

Ja jag beställde en ny och den gick igång så snällt och fint efteråt. Funkade perfekt.

Mvh jonte

Tusen tack för återkopplingen, blir att beställa en på en gång.

Klart man försöker hjälpa varandra! Hoppas det löser ditt problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.