56 308 läst · 164 svar
56k läst
164 svar
Varning för IKEAs måttanpassade köksdelar
Nja, snarare verkstäder. Man går alltså inte före i kön, man har kvar sin plats i kön. Det är enkelt, kunden reklamerar sin skiva, ett priomeddelande skickas till verkstan där en ny skiva bearbetas helst samma dag och skickas med nästa leverans.Ögonfröjd skrev:
Min bror fick felleverans av en mått anpassad bänkskiva från ikea. De fick behålla den felaktiga bänkskivan tills den rätta kom och extrakostnaden för snickarna stod faktiskt ikea för. Tycker det var bra service
Bästa svaret
Medlem
· Stockholm
· 2 161 inlägg
Ytterligare en liknelse för den som tycker att reklamationen ska vänta på alla andra i kön:
Ponera att det blir något strul vid tillverkningen. Säg att en maskin står still i en kvart. Ska bänkskivan som inte bearbetades under tiden belönas med sex veckors ytterligare väntetid för att ”inte drabba efterföljande”. Rimligen inte. Vad är skillnaden?
Eller om de precis efter att de kapat skivan själva märker att den är en centimeter för kort. Fixar de det på en gång eller är det sex veckor i kön som gäller? Vad är skillnaden?
Ponera att det blir något strul vid tillverkningen. Säg att en maskin står still i en kvart. Ska bänkskivan som inte bearbetades under tiden belönas med sex veckors ytterligare väntetid för att ”inte drabba efterföljande”. Rimligen inte. Vad är skillnaden?
Eller om de precis efter att de kapat skivan själva märker att den är en centimeter för kort. Fixar de det på en gång eller är det sex veckor i kön som gäller? Vad är skillnaden?
Tror även facket i Italien om nu skivorna görs där godkänner övertid på en kvart. Tror dock det tar betydligt längre än en kvart att göra en bänkskiva.F fiskbuggaren skrev:Ytterligare en liknelse för den som tycker att reklamationen ska vänta på alla andra i kön:
Medlem
· Stockholm
· 2 161 inlägg
Husägare
· Östergötland
· 49 inlägg
Du kan ju försöka tänka lite mer innan du ryter. På många restauranger kan man beställa hämtmat och då får man 9 gånger av 10 en tidsestimering. Det är inte helt ovanligt att få vänta upp till 45 min om det är många kunder. Om din beställning då blir fel så accepterar du alltså att vänta ytterliggare 45 min på din mat som tar 10 min att tillaga? Kudos till dig i sådana fall även om jag har en stark känsla på att du inte skulle acceptera det med tanke på din trevliga ton. Att du sen inte klarar av att skära en köttbit eller hålla ditt glas är inte mitt problem (med tanke på hur uppjagad du blir av "dåliga" jämförelser så verkar du vara en mästare själv). Sen vet jag inte hur du gör, men jag brukar aldrig boka in hantverkare för att montera Ikea prylar, inte heller en bänkskiva. Men jag bugar mig för mästaren på jämförelser, jag har mycket att jobba på för att komma upp på din nivå.D DFYD123 skrev:Av många jämförelser här inne så var faktiskt din riktig usel. Om du går på restaurang så får du sällan en leveranstid när du beställer maten. Således kan inte nästkommande gäst sitta och hota om ARN för att det tog två minuter extra att få sin köttbit stekt. Sen vet jag inte för dig men jag brukar inte boka upp ett företag som sen ska skära köttbiten åt mig som står i startgroparna två minuter innan din köttbit kommer till bordet som då måste avboka just din tid och därför inte blir klara innan nästa företag kommer för att hålla glaset när jag dricker. Vad i din jämförelse har ngt att göra med det vi pratar om här inne??
Oj vad många halvt teoretiska inlägg. Problemet för andra kunder uppstår ju bara om fabriken är belagd till 100%.
Om det är 6 veckor till leverans så skulle jag hävda att det jag beställt inte har levererats.
Alltså är de försenade redan när jag kontaktar dom.
Men det är jag villig att bortse från om de agerar utan vidare dröjsmål.
Om det är 6 veckor till leverans så skulle jag hävda att det jag beställt inte har levererats.
Alltså är de försenade redan när jag kontaktar dom.
Men det är jag villig att bortse från om de agerar utan vidare dröjsmål.
TS svartmåla inte IKEA för att de begått ett misstag, utan för att de inte hanterar sina misstag på ett bra sätt.T trojlee skrev:
Jag har reklamerat reparationer på prylar. Aj, det var dåligt av oss säger de då, och fixar det bums. Att de skulle lägga reklamationen sist i kön är mycket konstigt.

Mats-S
Byggveteran
· Sollentuna
· 2 492 inlägg
Mats-S
Byggveteran
- Sollentuna
- 2 492 inlägg
Har hört ett antal liknande "IKEA-historier" när det kommer till deras "icke-standard-sortiment". Det värst jag hörde var när dom lyckades att mäta fel 2ggr på samma skiva, tog närmare 2 månader innan den rätta kom på plats.
IKEA klarade inte vår kravspec på vårat nya kök, deras konkurrenter är klart mera flexibla på måtten.
IKEA klarade inte vår kravspec på vårat nya kök, deras konkurrenter är klart mera flexibla på måtten.
Om Du då blir drabbad med en dags försening med inbokad rörmokare, tycker du alltså det är ok att Du måste vänta 6 veckor tills nästa leverans. Du kommer säkert uppskatta det.D DFYD123 skrev:Jag kommer aldrig vilja förstå ditt önskemål om att ”alla andra” får vänta...tycker fortfarande dock att en leverantör borde kunna ta höjd för dessa problem. Kan inte vara så svårt att kasta in några timmars övertid för att lösa problemet. En försening på en dag är lika allvarlig den om nu rörmokaren var inbokad just den dagen.
jag vet inte när jag skrev att jag tyckte TS skulle uppskatta sin sits. Förvisso bad jag någon läsa mellan raderna men du har nog tolkat det mellan raderna efter eget önskemål. Ponera att TS skiva skulle prioriteras. Tror du då att den skulle komma dagen efter?? Det är ju trots allt en tillverkningsprocess. När den är avslutad så återstår att få upp den till sverige om det nu ex är Italien den kommer ifrån för att sen (kanske) Ikeas killar ska köra ut den. Rörmokarna här där jag bor brukar inte bara sitta och rulla tummarna utan brukar ha ganska bra med att göra. Om du missar din tid så är det inget som garanterar att rörmokare och plattsättare och gud vet allt som kanske behövs har tid dagen efter. Utan kanske måste boka in dig igen om en vecka eller två eller kanske tre. Min byggare eller jag hade förmodligen valt att montera en provisorisk lösning och bett rörmokaren att komma tillbaka när det fanns möjlighet efter att ha monterat blandaren såklart och kanske diskmaskinen. Då hade det inte gjort mig ngt om det kanske tog 2 eller kanske 4 eller t.o.m. 6 veckor. Uppskatta det skulle jag troligtvis inte göra men det har jag nog inte heller sagt.Tony Berg skrev:
Nä det är fabriker stora som flera fotbollsplaner. Jag har som sagt varit i en sådan fabrik. Stenskivor brukar ha en leveranstid på ca 6veckor och laminat ca 4veckor.H Husbuset skrev:
Okej, så här då, det finns både verkstäder och fabriker. Jag har arbetat med just en sådan verkstad i några år. En stenskiva sågar man och slipar samma dag om materialet finns tillgängligt. Nu vet jag inte var Ikea i dagsläget har sin tillverkning, men det är vanligt med stenskivebearbetning i östländerna. Det går att få hit skivan på några dagar eller en vecka, beroende på när de har leverans. Men Ikea borde åtminstone ha en lokal verkstad som de samarbetar med som snabbt kan ta hand om reklamationerna.Ögonfröjd skrev: