Hej!
Jag har försökt att googla fram ett vettigt svar på min fråga men inte hittat något så förhoppningsvis kan någon på detta forum svara på frågan.

Golvet som vi ska flyta är en 10cm tjock och armerad och isolerad betongsula med ingjuten vattenburen golvvärme. Flytspacklet kommer att bli cirka 10-15mm tjockt.
Behövs fiberförstärkningen enbart när golvvärmen gjuts in i spacklet eller även när man avjämnar en betongsula med ingjuten golvvärme?

Bästa svaret

Nej, man behöver inte fiber på betong. Men det skadar ju inte heller å andra sidan.

Kanon, tack för snabbt svar!
Vi ska flyta golvet imorgon så jag började få panik men att välja flytspackel.
Där är tyvärr flera meterlånga sprickor i betongen, dock ingen bredare än max 1mm, så ur den aspekten kanske fiberförstärkning hade varit meningsfullt. Men förhoppningsvis har det spruckit klart vid det här laget då det är flera månader sen det blev gjutet.

C coccon skrev:
Kanon, tack för snabbt svar!
Vi ska flyta golvet imorgon så jag började få panik men att välja flytspackel.
Där är tyvärr flera meterlånga sprickor i betongen, dock ingen bredare än max 1mm, så ur den aspekten kanske fiberförstärkning hade varit meningsfullt. Men förhoppningsvis har det spruckit klart vid det här laget då det är flera månader sen det blev gjutet.
Det är till 99% krympsprickor och ingenting som behöver förstärkas ytterligare med.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jag har spacklar en del med Megaplan, det är fiberförstärkt men flyter ändå ut bra.
[länk]
Tack för förslaget. Detta flytspackel är billigare med fiber än det som jag tänkte införskaffa som var utan fiber.
Det får bli en pall av detta!

C C.Lundin skrev:
Det är till 99% krympsprickor och ingenting som behöver förstärkas ytterligare med.
Ok det låter bra, anade att det är så det var.
Räknade inte med sprickor då vi armerade och najade riktigt ordentligt och även vibrerade betongen men antar att det är näst intill oundvikligt...

C coccon skrev:
Ok det låter bra, anade att det är så det var.
Räknade inte med sprickor då vi armerade och najade riktigt ordentligt och även vibrerade betongen men antar att det är näst intill oundvikligt...
Du kan inte armera bort krympsprickor och najning hjälper ingenting förutom att hålla armeringen på plats. Värmesprickor kan också förekomma men sällan på så tunna konstruktioner som vanliga plattor.

• Gilla
coccon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.