Vi har ett nytt badrum med fasat 10x20 kakel, dvs "klassiskt gammalt sekelskifte"-isch.

Vi vill nu montera upp diverse inredning. Krokar, speglar, hyllor etc. men helst utan att borra. Jag har dock inte kommit fram till hur det går att limma på denna vägg. Är det så att jag måste passa in att limmet alltid enbart fäster på en plan kakelyta, dvs att jag inte kan kleta lim över en fog exempelvis (där det då även går över fasningen vilket gör att det blir extra tjockt med lim)?

Ett alternativ är att jag köper lim och testar på två plattor jag monterar på en skiva plyfa eller liknande men frågar helst först innan jag lägger tid på det.

Bästa svaret

nikasp
Jag har satt upp hållare för schampoo och toaborste och ska de någonsin demonteras så gör man det genom att vrida den limmade plattan med en skiftnyckel. Gissar att det är risk att fog och kanske platta lär ta skada om man skulle limma över en fog.

Kan rek att bara limma på den släta ytan!

Toppen! Ni bekräftar dessvärre det jag misstänkte.
Det mesta kan jag nog lösa, men en spegel får jag nog bygga en liten fixtur till för fästpunkterna hamnar mitt för två fogar om jag inte sätter den på annan plats än önskat.

nikasp
tensiden tensiden skrev:
Toppen! Ni bekräftar dessvärre det jag misstänkte.
Det mesta kan jag nog lösa, men en spegel får jag nog bygga en liten fixtur till för fästpunkterna hamnar mitt för två fogar om jag inte sätter den på annan plats än önskat.
Jag *vet* ju inte men känslan är att den typ av lim jag fått med sitter så in i helsike. Lite fog går väl att fixa men tråkigare om man flisar/lyfter kanten på en platta vid demontering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.