Jag blev väldigt förvånad efter att jag skulle ta mig tid att koppla in en badrumsfläkt (med timer och fuktsstyrning) som förra ägaren hade kopplat ur utan att ha markerat hur det tidigare var kopplat.
Det är grön, vit och gul kabel som kommer ut. Det är så klart N, L och LT.
När jag tittar i strömbrytaren så är det de klassiska gul/grön, blå, brun så detta ger mig ingen idé. någonstans på vägen (bakom planket som jag inte vill riva ner) sitter troligtvis en plint med koppling.
1. Vilken färg tror ni hör samman med anslutningen?
2. Är det verkligen standard med dessa gul/grön/vit kablar? Har inte kunnat hitta något på internet om detta.
Jag förstår givetvis att jag inte kan lita fullt ut på svaret, men en fingervisning vore tacksamt.
Det är grön, vit och gul kabel som kommer ut. Det är så klart N, L och LT.
När jag tittar i strömbrytaren så är det de klassiska gul/grön, blå, brun så detta ger mig ingen idé. någonstans på vägen (bakom planket som jag inte vill riva ner) sitter troligtvis en plint med koppling.
1. Vilken färg tror ni hör samman med anslutningen?
2. Är det verkligen standard med dessa gul/grön/vit kablar? Har inte kunnat hitta något på internet om detta.
Jag förstår givetvis att jag inte kan lita fullt ut på svaret, men en fingervisning vore tacksamt.
Produkter som diskuteras: "badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Bästa svaret
Ingen kan svara med säkerhet på vilken funktion trådarna har, så här gäller det att mäta med spänningsprovare för att ta reda på funktionen.
Mät mot en jordpunkt som du vet säkert är jord.
Nollan bör visa 0, eller väldigt nära 0, volt mot jord.
Fasen ska vara ca 230V mot jord oavsett hur strömbrytaren är ställd.
Tändtråden skiftar mellan 0V och 230V beroende på hur strömbrytaren är ställd.
Mät mot en jordpunkt som du vet säkert är jord.
Nollan bör visa 0, eller väldigt nära 0, volt mot jord.
Fasen ska vara ca 230V mot jord oavsett hur strömbrytaren är ställd.
Tändtråden skiftar mellan 0V och 230V beroende på hur strömbrytaren är ställd.
Hej det har suttit en badrumsfläkt där innan med timer och fuktsstyrning. Den har jag plockat bort då den inte var inkopplad och väldigt dåligt skick
Men vill du ha en laglig elanläggning så måste du göra det.percivalor skrev:
Leta rätt på kopplingsstället, gör hål med dosfräs.
Fäll in dosa och VP-rör/flexslang om det saknas någonstans, så får du en korrekt och laglig el, där i alla fall.
Före 1971 (ca) så fanns det ingen nationell färgstandard för ledare.
Det fanns lokala standarder fastställda av ortens elverk, de kanske ibland fortfarande gällde fram till detta årtal, men troligen inte ens det, utan troligast gjorde elfirmorna på orten bara "som de brukar" år ut och år in.
Dagens nationella standard är inte ens tvingande i alla färger, utan det är bara gulgrön samt blå som är tvingande fastställda färger.
Det fanns lokala standarder fastställda av ortens elverk, de kanske ibland fortfarande gällde fram till detta årtal, men troligen inte ens det, utan troligast gjorde elfirmorna på orten bara "som de brukar" år ut och år in.
Dagens nationella standard är inte ens tvingande i alla färger, utan det är bara gulgrön samt blå som är tvingande fastställda färger.
Bästa svaret är detta.
Imorgon måndag, tag kontakt med behörig elektriker så löser man det åt dig.
Mycket kan man göra själv men pila med el i ett våtrum är nog inte lämpligt om man inte har bra kunskap om vad man håller på med.
Imorgon måndag, tag kontakt med behörig elektriker så löser man det åt dig.
Mycket kan man göra själv men pila med el i ett våtrum är nog inte lämpligt om man inte har bra kunskap om vad man håller på med.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
De fläktar jag stött på har inte varit skyddsjordade.
Är det samma färger som i mitt hus från -71 så är vit nolla och gul samt grön tändtrådar.
Men som @Mikael_L skriver, det är inget du kan anta, men du skulle kunna använda som utgångspunkt när man mäter.
Har du nått du kan mäta med? Multimeter till exempel?
Är det samma färger som i mitt hus från -71 så är vit nolla och gul samt grön tändtrådar.
Men som @Mikael_L skriver, det är inget du kan anta, men du skulle kunna använda som utgångspunkt när man mäter.
Har du nått du kan mäta med? Multimeter till exempel?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "Multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Jag skulle ju med minst 110% säkerhet mäta upp vad som är vad, men jag skulle dock börja med just detta antagande då jag börjar mäta.13th Marine skrev:
Jag arbetar som regel så, börjar med en arbetshypotes om vad som är vad, sen mäter jag och kontrollerar om det stämmer, byter hypotes mäter igen ...
Ja ungefär så är min metodik, om jag försöker beskriva den. Nu lät det som krångligt med "hypoteser" hit och dit, men ofta kommer de i huvudet av sig självt samma sekund jag har problemet framför mig, det är ju bara någon gång ibland som man verkligen behöver grunna fram vad det troligast kan vara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Ser nu att jag missade skriva att det var en utgångspunkt för mätning.
Jag håller med dig, mäta först, innan man kopplar.
Jag håller med dig, mäta först, innan man kopplar.
Mikael_L skrev:
Jag skulle ju med minst 110% säkerhet mäta upp vad som är vad, men jag skulle dock börja med just detta antagande då jag börjar mäta.
Jag arbetar som regel så, börjar med en arbetshypotes om vad som är vad, sen mäter jag och kontrollerar om det stämmer, byter hypotes mäter igen ...
Ja ungefär så är min metodik, om jag försöker beskriva den. Nu lät det som krångligt med "hypoteser" hit och dit, men ofta kommer de i huvudet av sig självt samma sekund jag har problemet framför mig, det är ju bara någon gång ibland som man verkligen behöver grunna fram vad det troligast kan vara.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 381 inlägg
Tänkte att det var lika bäst att förtydliga 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden