Hej, vi har rivit en vägg och har nu ett större rum där det saknas golv. I de ursprungliga rummen stod garderober under dessa fanns tyvärr inget golv. Det saknas även golv där väggen var.
Av olika anledningar skulle jag helst slippa riva upp golven. Jag skulle vilja komplettera där det saknas golv i vissa delar. Det behöver inte bli osynligt men helst inte apfult heller.
Det enda jag hittar om golvet är att det är från Tarkett, inte vi som byggt huset.
Dessutom är det lagt från två håll. Golv med en rektangulär, avlagd sektion där en vägg har tagits bort och en lucka där ett skåp stått, behov av komplettering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv möter betongunderlag där en vägg tidigare har varit belägen.
Skapa konto

Jag kan tänka mig att göra en linje i mitten, där väggen gick men vill gärna fylla i rutan där garderoberna stod. Trägolv med osynlig del där en vägg tagits bort och en del saknas under tidigare garderob.
Skapa konto

För att komplicera ytterligare använder vi rummet som sovrum...
Tar tacksamt :love: emot förslag enligt rubrik.

Ställ sängen över tomrummet:D

I Interista88 skrev:
Ställ sängen över tomrummet:D
Smart;), tyvärr kommer vi inte in i rummet då eftersom den skulle blockera båda dörrarna. :rofl:

Bästa svaret

Ser ju ut som vanlig tre-stav ek så att hitta något liknande borde inte vara så svårt...

Jag skulle såga bort gamla noten och sen såga till bitar som du bara fäster i varandra på kortsidorna och limmar dem med ett bra golvlim (t.ex. Kiilto Flex Parkettlim).
Lite beroende på hur rädd du är för knarr så får du lämna lite springa som du kan fylla med silikon eller ev. golvax (reparationskit).

Färgen kommer det att ta några år innan den blir samma skulle jag tro...

anders07 anders07 skrev:
Ser ju ut som vanlig tre-stav ek så att hitta något liknande borde inte vara så svårt...

Jag skulle såga bort gamla noten och sen såga till bitar som du bara fäster i varandra på kortsidorna och limmar dem med ett bra golvlim (t.ex. Kiilto Flex Parkettlim).
Lite beroende på hur rädd du är för knarr så får du lämna lite springa som du kan fylla med silikon eller ev. golvax (reparationskit).

Färgen kommer det att ta några år innan den blir samma skulle jag tro...
Ja trestav ek, stämmer bra. Ditt förslag låter genomförbart. När du säger limma, menar du då limma den nya parketten i den gamla parketten eller mot golvspånet?
Skulle du såga till smala bitar och lägga där väggen har varit?
Hur sågar jag bort noten? Går det med en japansåg tror du?

Jiji Jiji skrev:
Ja trestav ek, stämmer bra. Ditt förslag låter genomförbart. När du säger limma, menar du då limma den nya parketten i den gamla parketten eller mot golvspånet?
Skulle du såga till smala bitar och lägga där väggen har varit?
Hur sågar jag bort noten? Går det med en japansåg tror du?
Limma fast den i golvspånet menar jag... Där väggen varit såga till smala bitar, ja, den större delen kan du se om det går att få ihop en större bit där parketten fäster i varandra.

Japansåg kan fungera med enklare med en "fein"... Har du ingen så är Jula's hel OK: https://www.jula.se/catalog/verktyg.../elektriska-multiverktyg/multiverktyg-005118/
Köp lite bättre sågblad till bara, de som kommer med är inte något vidare men fungerar säkert för parketten...

anders07 anders07 skrev:
Limma fast den i golvspånet menar jag... Där väggen varit såga till smala bitar, ja, den större delen kan du se om det går att få ihop en större bit där parketten fäster i varandra.

Japansåg kan fungera med enklare med en "fein"... Har du ingen så är Jula's hel OK: [länk]
Köp lite bättre sågblad till bara, de som kommer med är inte något vidare men fungerar säkert för parketten...
Ok tack!
Nix äger ingen sådan såg. Men kanske värt att skaffa. Tack för tipset.

Har köpt fein(?)såg idag. Ska pröva att såga i parketten. Återkommer med resultatet. :D
Jag har aldrig använt ett sådant verktyg... Kan bli spännande. :p

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Har köpt fein(?)såg idag. Ska pröva att såga i parketten. Återkommer med resultatet. :D
Jag har aldrig använt ett sådant verktyg... Kan bli spännande. :p
Det är lite som att ett bubbelbad kallas för Jacuzzi... Fein var först med den typen av maskin så nu kallas det allmänt "Fein" men korrekta benämningen är väl egentligen "multiverktyg"...

Håll koll på hastigheten och så kan man styra bladet lite med fingret om man håller fingret mot på sidan (med handske på förstås) så vibrerar det mindre och är lättare att "sikta".

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Uppdatering: multiverktyget startade inte. Rastlös som jag är, ibland, kunde jag inte vänta tills butiken öppnade och jag kunde byta så jag prövade om det gick med en ryggsåg. Det gjorde det. Men längre än så har vi inte kommit än. (bytte till ett fungerande verktyg iallafall för det verkar bra att ha.)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.