1 636 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Oljud fläkt baxi innova - tråd #785
God dag! Jag vet att fläktljud är något som har tagits upp här ett flertal gånger, och läst igenom dom flesta trådar. Om ni hittat svaret på min fråga i en annan tråd så länka gärna till det, så får jag be om ursäkt.
Men det är såhär med min panna, som jag köpt begagnad:
Gamla fläktmotorn hade gjort sitt och har fått med en helt sprillans ny motor med fläkt. Jag har bara eldat 4 gånger, men varje gång är det samma sak, jag startar brasan, pannan kommer upp i temp och allt är frid o fröjd. Ljudet av fläkten hörs knappt i huset, nästan lika lågt som kylskåpskompressorn. Man tänker inte på det. Men sen rätt som det är hamnar den i någon slags svängning och det låter odrägligt. Stänger man av fläkten och startar den igen så blir det tyst igen (ibland krävs det flera försök).
Tagit bort fläkten flera gånger, och axlen sitter bra och går inte att flytta alls åt något håll. Fläkten och motorn snurrar fint för hand, och den är ny så mycket sot finns inte..
Jag förstår inte varför det blir så, och varför det kommer vid olika tillfällen, men undrar vad andra har haft för orsaker, och hur ni löst det isf. Jag funderar lite på att sätta en varvtalsregulator till fläkten och köra den på ca 90% av kapaciteten. Ifall det skulle hjälpa att den inte går på fullvarv, det bör väl inte spela någon större roll för förbränningen om man anpassar inkommande luft på pannan efter det?
Men det är såhär med min panna, som jag köpt begagnad:
Gamla fläktmotorn hade gjort sitt och har fått med en helt sprillans ny motor med fläkt. Jag har bara eldat 4 gånger, men varje gång är det samma sak, jag startar brasan, pannan kommer upp i temp och allt är frid o fröjd. Ljudet av fläkten hörs knappt i huset, nästan lika lågt som kylskåpskompressorn. Man tänker inte på det. Men sen rätt som det är hamnar den i någon slags svängning och det låter odrägligt. Stänger man av fläkten och startar den igen så blir det tyst igen (ibland krävs det flera försök).
Tagit bort fläkten flera gånger, och axlen sitter bra och går inte att flytta alls åt något håll. Fläkten och motorn snurrar fint för hand, och den är ny så mycket sot finns inte..
Jag förstår inte varför det blir så, och varför det kommer vid olika tillfällen, men undrar vad andra har haft för orsaker, och hur ni löst det isf. Jag funderar lite på att sätta en varvtalsregulator till fläkten och köra den på ca 90% av kapaciteten. Ifall det skulle hjälpa att den inte går på fullvarv, det bör väl inte spela någon större roll för förbränningen om man anpassar inkommande luft på pannan efter det?
Det är fastmurat, funderade på den lösningen med som någon annan på detta forum har gjort med muff och isolering, men känns inte som om det kommer hjälpa mycket, då den faktiskt är tyst första timmen/timmarna efter start..L lodin92 skrev:
Bästa svaret
Hej,
Hade samma problem för några år sedan när jag köpte mitt hus. Fläkten på min Solo innova 30 lät / vibrerade
när pannan blivit riktigt varm.Hittade dock inget fel på den men köpte en ny.
Tyvärr så blev det samma problem med den nya fläkten (kraftigt oljud i hela huset pga vibrationer när den blev varm).
Lämnade då fläkten till en mekanisk verkstad som balanserade den och nu är det knäpptyst.
Hade samma problem för några år sedan när jag köpte mitt hus. Fläkten på min Solo innova 30 lät / vibrerade
när pannan blivit riktigt varm.Hittade dock inget fel på den men köpte en ny.
Tyvärr så blev det samma problem med den nya fläkten (kraftigt oljud i hela huset pga vibrationer när den blev varm).
Lämnade då fläkten till en mekanisk verkstad som balanserade den och nu är det knäpptyst.
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden