Byggahus.se
Vi har börjat vänja oss vid oljud och larm från grannen som gör en större renovering, ombyggnation

Ofta påbörjas det 08, och fortgår till 20-snåret

Dock har vi på sistone märkt av att de troligen har ställt in en cementblandare på någon "#¤?#"¤"# automat-funktion, vilket gör att den kör ungefär 20 gånger i timmen (ca 30s - 60s per gång)

Är detta helt okej är då min fråga?

Har redan frågat om de inte kan ha den stängd nattetid, vi har relativt isolerat för oljud men man hör mullrandet rakt in i sovrummet då de kör den på baksidan, som vetter mot vårt sovrum - utan resultat, den kör ännu!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
leffe-e och 5 till
  • Laddar…
tommib
Det låter inte helt ok.

Är du säker på att det är en cementblandare? Det låter helt orimligt att köra en sådan nattetid.

Dräneringspump? De kan låta mycket (och vara svåra att bara stänga av).

Grannarna bör göra allt för att minimera er olägenhet med tanke på hur länge de har hållt på. Jag skulle rekommendera kontakt med kommunens miljökontor om de inte frivilligt bättrar sig.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det låter inte helt ok.

Är du säker på att det är en cementblandare? Det låter helt orimligt att köra en sådan nattetid.

Dräneringspump? De kan låta mycket (och vara svåra att bara stänga av).

Grannarna bör göra allt för att minimera er olägenhet med tanke på hur länge de har hållt på. Jag skulle rekommendera kontakt med kommunens miljökontor om de inte frivilligt bättrar sig.
ja den mullrar precis som det låter när de kör cementblandaren dagtid!

nu låter det tex.. som om man kör smågrus i en torktumlare, och i ca 20 - 35s

sedan tystnad i kanske 3-6min, sedan kör den igång igen!
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 2 till
  • Laddar…
Det låter konstigt att den går dygnet runt, hjälper det inte att prata med dem så kan man vända sig till kommunens miljöavdelning och göra en anmälan.

Jag håller själv på att bygga till och för att hinna med barn och jobb så är det ofta sena kvällar som jag kan snickra. Försöker hålla mig lite tystare efter nio men det är inte alla kvällar jag har lyckats med det. Men i ditt fall med grannarna känns det som något annat ligger bakom? Hur är er relation i övrigt?

Det bästa är som sagt att prata med dem lugnt och sansat, en anmälan till kommunen kommer troligtvis inte göra er relation bättre.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Låt vara att vi inte kunnat nyttja vår tomt alls pga detta i sommar, konstant jobb och grävmaskiner/traktorer igång

Att den nu även börjar inkräkta på nattsömnen, där drar jag gränsen helt enkelt!

De har dessutom behövt gräva upp ca 0.5-1m in på vår tomt för att anlägga en stödmur,
ser överjävligt ut, och vi har inte ens kunnat klippa gräset på 4mån pga grushögar, betongklumpar, traktorskopor osv...
 
  • Wow
  • Ledsen
uribbhammar och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det låter helt orimligt. Går det inte att prata med dem?
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Det låter konstigt att den går dygnet runt, hjälper det inte att prata med dem så kan man vända sig till kommunens miljöavdelning och göra en anmälan.

Jag håller själv på att bygga till och för att hinna med barn och jobb så är det ofta sena kvällar som jag kan snickra. Försöker hålla mig lite tystare efter nio men det är inte alla kvällar jag har lyckats med det. Men i ditt fall med grannarna känns det som något annat ligger bakom? Hur är er relation i övrigt?

Det bästa är som sagt att prata med dem lugnt och sansat, en anmälan till kommunen kommer troligtvis inte göra er relation bättre.
Relationen? Falsk! :D

ärligt talat, bryr mig inte så mycket om dessa grannar.. för att ta en lång historia kort, mitt ex flyttade in hos grannen, hennes psykotiska far länsade det gemensamma hemmet på det mesta av värde (diskmaskin, micro, osv) när jag inte var hemma.. vilket resulterade i ett rent helvete när man skall på jobbfest, och upptäcker att duschblandaren "försvunnit" när man varit på jobbet!
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
MoggePogge och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Det låter helt orimligt. Går det inte att prata med dem?
svårt att säga.. eftersom det fortfarande är ett rejält oljud från deras tomt så antar jag att svaret är - Nej?

klockan är nu snart midnatt, och igår somnade jag först kring 02 om jag minns rätt
 
Dags att bjuda in dom till fika och snack.
Om dom förstår att ni inte vill djävlas utan försöka få lugnt vissa perioder så kanske det går att komma överens?
Dom kanske är så mycket uppe i sitt så dom inte ens inser att dom skapar problem för er.
 
  • Gilla
Jockej9
  • Laddar…
tttomten TomasJor skrev:
Dags att bjuda in dom till fika och snack.
Om dom förstår att ni inte vill djävlas utan försöka få lugnt vissa perioder så kanske det går att komma överens?
Dom kanske är så mycket uppe i sitt så dom inte ens inser att dom skapar problem för er.
tveksamt, går nog inte att missförstå när man kör verktyg i princip dygnet runt?

skulle man vara utomhus hade det förmodligen lätt hörts på 200m håll.. och detta är mitt i ett bostadsområde
 
  • Gilla
dwd
  • Laddar…
harry73
Så det är ditt ex som bor hos grannen som renoverar?
 
  • Gilla
  • Ledsen
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så det är ditt ex som bor hos grannen som renoverar?
exakt!
 
  • Haha
  • Gilla
roffer och 7 till
  • Laddar…
Efter lite mer info så verkar det ju som dom skapar ljud för att störa? I så fall är det nog bara att flytta som gäller. Finns många trådar om grannosämja och mig veterligen ingen som slutat med att grannarna blev vänner till slut. Tyvärr :cry:
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
tommib
Tja, då får du nog välja på att polisanmäla för ofredande, stöld (duschblandare, WTF!!) samt skadegörelse (tomten, om du inte gett dem tillstånd) eller bara ge upp och flytta.

Ett ex som flyttar in hos grannen har rimligen ingen skam i kroppen och troligen inte så mycket mellan öronen heller. Du får fundera på hur mycket det är värt för dig att "vinna".
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Tja, då får du nog välja på att polisanmäla för ofredande, stöld (duschblandare, WTF!!) samt skadegörelse (tomten, om du inte gett dem tillstånd) eller bara ge upp och flytta.

Ett ex som flyttar in hos grannen har rimligen ingen skam i kroppen och troligen inte så mycket mellan öronen heller. Du får fundera på hur mycket det är värt för dig att "vinna".
true story..

men nej, lite sunt förnuft bör ju de flesta ha?

låt vara att en stor del av vår ena tomt/gräns är "mer eller mindre skadad",
att de tydligen kommit på idén att gjuta en dränerings-brunn, eller något liknande på vår tomt?

tydligen är det bra för dräneringen överlag här, då det är lite sankmark just ovanför området,
men varför skall den ligga på vår tomt undrar jag?
 
  • Gilla
Norrköping2009
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.