Byggahus.se
607,20 efter prisgaranti på Bauhaus.

Förpackning av Makita spikpistol modell AF505N vid sidan av en byggplatsradio på en filt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Tillverkar han mycket saft och sylt?
Oerhörda mängder med våra mått. Glömde enligt uppgift både att betala skatt och skaffa nödvändiga tillstånd...
 
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
B
L lob skrev:
Fast nu var det ju inte gemene man även om ganska många har sådana släpvagnar som jag nämner. Men ännu fler har ju mindre släpvagnar såklart. Men min fråga rörde ju släpet på bilden. Ett fyrhjuligt släp med relativt litet flak. Ser ut att vara byggt för att klara rejält med vikt och att det är två axlar måste ju vara någon ide' med.
Har sett att det finns obromsade 750kg-släp på dubbla axlar. Förstår inte vad nyttan är, förutom att öka risken för överlast vilket inte är så bra.

https://www.wttrailer.se/produkt/hogbyggt-boggie-292-obromsat/
 
Dom släpen är nog byggda för att gå med överlast gissar jag men dom bromsar ju inte bättre för det.
 
B
Inte direkt ett verktyg... men passar in i bra-att-ha-kategorin likt verktyg. Ett 4P-släp i vad jag anser bra skick, om än lite skitigt. (och ja, jag ska laga positionsljuset :p )

Ett 4P-släp parkerat på en asfalterad yta, lite smutsigt och med ett trasigt positionsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
Om inte mina ögon lurar mig så ser den ut att ha tipp men saknar tippskruven. Köp en jag lovar du kommer inte ångra dig, det är helt suveränt.
 
B
Rickard. Rickard.ag skrev:
Om inte mina ögon lurar mig så ser den ut att ha tipp men saknar tippskruven. Köp en jag lovar du kommer inte ångra dig, det är helt suveränt.
Ja det är tipp på vagnen. Finns det skruvtipp att köpa lös för eftermontering, vart isf?
 
Redigerat:
Först och främst vill jag tacka @Frustrator som äntligen gett mig möjligheten att få slabba med pysslargrogg, som jag skrev i PM jag är skyldig dig ett par öl på nästa träff.

Efter en del strul är den hemma och provstartad.
Äldre kombinerad plan- och rikthyvel i garagestorlek på en pall, redo för service och reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En äldre modell hyvelmaskin i ett rörigt garage, redo för underhåll och reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En ejca plan och rikthyvel av nim garagestorlek.
Första projektet blir att byta lite strömbrytare samt remmen och kolla över cuttern. Kommer också behöva bygga ett rullstativ till den.
 
  • Gilla
4star och 7 till
  • Laddar…
A
Får mig att tänka på våra idiotiska fordonsregler angående dragvikt kontra dragbil! har själv en stor suv totalvikt 2800kg,får bara dra ett 750kg släp medans en liten fiat får dra ett säkert dubbelt så tungt släp som själva bilen,kan inte förstå det trafiksäkra med de lagarna :thinking:
 
  • Gilla
Peter_Bromma och 2 till
  • Laddar…
Tss skrev:
Får mig att tänka på våra idiotiska fordonsregler angående dragvikt kontra dragbil! har själv en stor suv totalvikt 2800kg,får bara dra ett 750kg släp medans en liten fiat får dra ett säkert dubbelt så tungt släp som själva bilen,kan inte förstå det trafiksäkra med de lagarna :thinking:
Det är inte reglerna det är fel på, det är ditt körkort som är problemet.....
 
  • Gilla
Joachim Johansson och 6 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte reglerna det är fel på, det är ditt körkort som är problemet.....
jag ifrågasatte bara om det är mer trafiksäkert att en fiat 500 får dra ett 1000kg släp men inte jag,jag vet att man kan köra upp för utökat b-kort,men det behöver inte någon med en lätt bil göra,känns inte som trafiksäkerheten gynnas :D
 
B breakman skrev:
Ja det är tipp på vagnen. Finns det skruvtipp att köpa lös för eftermontering, vart isf?
Tror inte den vagnen är förbered för skruv tipp och dom brukar vara rätt dyra runt 2000 kr har jag för mig men riktigt bra om man ska köra tex skoter på vagn annars använder jag aldrig tippen.
 
  • Gilla
K_arlstrom
  • Laddar…
Tss skrev:
jag ifrågasatte bara om det är mer trafiksäkert att en fiat 500 får dra ett 1000kg släp men inte jag,jag vet att man kan köra upp för utökat b-kort,men det behöver inte någon med en lätt bil göra,känns inte som trafiksäkerheten gynnas :D
Well, det finns några få lastfall där det blir lite konstigt, men i normala fall så får fiatägaren endast lasta ett par hundra kilo vilket säkert bilen klarar av. Ska erkänna att jag har lite döva öron för klagomål på reglerna för jag tycker egentligen att man ska ha ett E för att få nudda en släpvagn öht. Det finns för många korkbollar för att släpgvagnar ska vara så fritt som nu.
 
  • Gilla
LennartN och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Well, det finns några få lastfall där det blir lite konstigt, men i normala fall så får fiatägaren endast lasta ett par hundra kilo vilket säkert bilen klarar av. Ska erkänna att jag har lite döva öron för klagomål på reglerna för jag tycker egentligen att man ska ha ett E för att få nudda en släpvagn öht. Det finns för många korkbollar för att släpgvagnar ska vara så fritt som nu.
Väldigt stelbent med totalvikt, med en 4-hjulsdriven pickup som sväljer nåt ton på släpvagn utan förändrade vägegenskaper får man på b-kort lasta typ 500kg men kör man ett framhjulsdrivet miniskåp typ Berlingo får man lasta 1000+ och det påverkar körningen väldigt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.