Byggahus.se
Well, du överdriver lastvikterna en aning men jag håller med om att det finns några scenarier där du med en stor bil inte får dra mer än ett lätt släp och en något mindre bil får dra mer. Dock manövrerar du fortfarande ett tyngre ekipage, det handlar inte bara om vad som hänger på kroken utan också vad fordonskombinationen väger. B kortsförare ska inte köra så tunga saker (att jag som har B från före 96 får köra en husbilsreggad turistbuss med tungt släp bakom är i sammahanget mycket knasigare än det du ogillar...:))

Man kan säkert hitta på några regler som gör att tunga bilar kan dra lite mer iförhållande till sin vikt, men det skulle antagligen skapa nya specialfall som också blir konstiga åt ena eller andra hållet.

Nu är reglerna rätt enkla, du behöver bara ha koll på totalvikten och max släpvagnsvikt på din bil + vad du har för körkort i fickan, så är du hemma. Enkelt och tillräckligt bra tycker jag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
I dag räknas inte totalvikten på släpen man kan få dra en vagn med hög totalvikten med en mindre bil om vagnen inte är max lastad och även bilens last påverkar har jag för mig.
 
Givetvis räknas släpets totalvikt, men den diskussionen kan kanske tas i en annan tråd........:=)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Visdt kan vi ta det i en annan tråd men kolla på tex släpvagns kalkylatorn så ser du att en bil med max släpvagnsvikt på 1100 kg går bra att dra en vagn med totalvikt på tex 1200 kg på B kort med vissa begränsningar hur tungt bilen är lastad.
 
S smurfen72 skrev:
Visdt kan vi ta det i en annan tråd men kolla på tex släpvagns kalkylatorn så ser du att en bil med max släpvagnsvikt på 1100 kg går bra att dra en vagn med totalvikt på tex 1200 kg på B kort med vissa begränsningar hur tungt bilen är lastad.
Ja, men det betyder inte att du inte behöver titta på totalvikten.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Först och främst vill jag tacka @Frustrator som äntligen gett mig möjligheten att få slabba med pysslargrogg, som jag skrev i PM jag är skyldig dig ett par öl på nästa träff.

Efter en del strul är den hemma och provstartad.
[bild] [bild]

En ejca plan och rikthyvel av nim garagestorlek.
Första projektet blir att byta lite strömbrytare samt remmen och kolla över cuttern. Kommer också behöva bygga ett rullstativ till den.
Snyggt! När du tröttnat på den får du skicka den vidare till mig :)

Jag är bara liiiiite bitter för att jag inte lyckades lösa transport och köpa den själv :D
 
  • Gilla
Händighemma
  • Laddar…
Vi får se hur det går ;)
Det trillar säkert ut en billigare och närmre snart ;)

Nu ska jag bara luska ut vad det är för en, och hur man justerar den ifall jag skulle demontera den.
 
Uppgradering :)
Förpackning med SKF-logotyp och produktkod 3304 som antyder en uppgradering av maskindelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att ersätta funktionella Essve lådor?
 
  • Haha
kulle
  • Laddar…
Hämtade ut min Bosch GSR 12V-15 FC idag. Med tre olika tillbehör ovh två 2 Ah batteri. Fantastisk trevlig och smidig maskin. Alla borde ha en :) jepp, den kom i den nya L-Box lådan :) premiäranvände den till att skruva ihop lite IKEA lådor/skenor.
 
  • Gilla
ceson och 3 till
  • Laddar…
Ett set med tolkar för innerdiameter, används tillsammans med en mikrometer

s-l400.jpg
 
  • Gilla
Chaly och 8 till
  • Laddar…
När jag kom hem idag hade min fru köpt ett 50 cm låmgt formbart måttband. Fanns på Lidl för typ 30 kr. Passar utmärkt till arbete med såväl trä som textil.
Ett formbart 50 cm långt måttband på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Passade på och köpte en LED-lampa nu när det är 20% på Bauhaus. 400kr.
Har retat mig på andra LED-lampor som är statiska. Väldigt svårt att få ljuset där det behövs. Den här kan man ställa exakt i rätt position och batterier har jag gott om.
Dag

Flexibel LED-arbetslampa monterad på batteri i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Flexibel LED-arbetslampa med justerbar arm fastsatt vid verktygsmaskin med AEG-batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Idag kom den här med posten (y)
 
  • Bosch Professional sladdlös borrskruvdragare GSR 12V-15 i originalförpackning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.