Byggahus.se
S snowjim skrev:
Batteriet har en livstid på ca 1-2 år,
Så illa är det verkligen inte normalt. Är det din erfarenhet måste du haft extrem otur. Jag har flera maskiner som är över fem år och fungerar bra. Någon är över tio och ännu i drift. Säkert försämrad kapacitet mot när de var nya men inte så mycket att det direkt märks vid normal användning.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Mina äldsta maskiner med Li-jon-batteri har hängt med i 7 år tror jag utan någon direkt märkbar försämring av batterierna. Skruvdragaren som är flitigast använd är drygt 4 år och båda batterierna funkar hur bra som helst.
 
  • Gilla
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Min 18V Bosch skruvdragare har jag kört hårt med i över 7 år nu och jag märker ingen skillnad mot ny. Har två små och lätta 1,4Ah batterier som laddas på typ 45 minuter max. Laddar alltid upp dem efter avslutat jobb så de är fulladdade till nästa gång. Jag kör dock mer och mer med min 12V Bosch då den klarar 95% av det jag håller på med. Har hölster till den vilket är bra när man klättrar och har sig.
 
Absolut. Jag köpte den för 750kr när det var 50% rabatt. Så ett riktigt klipp
 
Har en Ryobi R18N16G-L15S, skulle ni klassa Makitan som bättre så länge som man har en kraftig nog kompressor?
 
Jag har haft en Paslode FN1850 i några år och har precis köpt Makitan. Jag gillar Makitan men har inte helt vant mig vid dens gumminos än. På Paslode sköt man ”igenom” nosen medans på Makitan är det en gummibeklädd pinne under munstycket. Inga problem på platta lister men har man allmogeprofil så får man dubbelkolla att munstycket kommer nära nog så inte dyckerten sticker ut. Men jag tror bara det är en vanesak. Ett plus med Makitan är kroken för att hänga den i byxorna (y). Jag tror man kan köra med vilken kompressor som helst, jag har en 28L och den behöver ladda en gång på ett helt magasin typ :)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
S snowjim skrev:
Har en Ryobi R18N16G-L15S, skulle ni klassa Makitan som bättre så länge som man har en kraftig nog kompressor?
Så länge kompressorn klarar att ladda upp 8 bar är den ju kraftig nog, men i mitt fall som bara har en liten på 6 liter så går de ju bara ca 8 skott sen får den börja jobba igen. Men då man bor i lgh så får man nöja sig med en sån liten. Tips om man har en liten tank som jag, köp lång slang och ställ kompressorn i ett annat rum.
 
Aha, den kompressorn jag har är på 50l, 245l/min(luftmängd) och 10 bar så den bör hantera en sådan pistol fint :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Skulle utan tvekan välja Metabo. Mycket bra pris för kvalitetsmaskin som ger ett betydligt mer gediget intryck än grön Bosch.
Betydligt kraftigare maskin än Bosch P 18
Har större chuck (mer användbar) än BoschPSR 1800
 
  • Gilla
Lambr1
  • Laddar…
Sticksåg Bosch professional GST 90 E + sågblad 25 st 989 :- på Bauhaus är väl åtminstone ett skapligt pris.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
AXS
hscn hscn skrev:
Skulle utan tvekan välja Metabo. Mycket bra pris för kvalitetsmaskin som ger ett betydligt mer gediget intryck än grön Bosch.
Betydligt kraftigare maskin än Bosch P 18
Har större chuck (mer användbar) än BoschPSR 1800
Håller med till 100%.
 
F
A arowe17 skrev:
Hur står sig denna mot Boschs gröna PSR 18 eller PSR 1800?

PSR 18:
[länk]

PSR 1800:
[länk]
Den äter grön Bosch till frukost..... det är en jäkligt bra pris faktiskt. Just nu är det synd att jag är så inkörd på Makita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.