Just den du länkar till verkar ju tåla "10A" iaf enl databladet. Men jag har som tumregel att heter något "hjälpkontakt" så tål den ingen eller liten last, styra andra kontaktorer eller signallampa.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vad vill du bryta med den? Det är samma hjälpblock som passar på kontaktorer i många storlekar. Enligt sidan du länkar till kan det bryta 10A. Men det framgår inte vilket driftfall. Principen brukar vara att stora elaka laster skall gå genom kontaktorns huvudkontakter medan hjälpblocket är gjort just för mindre laster.

Vill svära på att jag på udda-hissar har sett en Y/D start som bestod av en huvudkontaktor och en kontaktor med ett NC hjälpblock för Y/D funktionen... Motorn borde ligga på under 2kw.

Detta istället för en huvudkontaktor och två kontaktorer för Y/D.

Läste också databladet så jag blev lite fundersam...

Om det är starka hjälpkontakter så borde det kunna funka, men sannolikt är det just vanliga hjälpkontakter och då är det 10 A resistivt(*) som gäller. Sannolikt kan du köra typ 1-2 A induktivt innan du börjar få problem. Hjälpkontakter är just hjälpkontakter och skall normalt inte användas i kraftändamål.

(*) Fick tydligen hjälp att ändra denna felstavning till resistent... ;-)

Det finns ju kontaktorer med som är utrustade med både slutande och brytande kontakter (för "laster").

• Gilla
Millox
  • Laddar…

Bästa svaret

norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
Vill svära på att jag på udda-hissar har sett en Y/D start som bestod av en huvudkontaktor och en kontaktor med ett NC hjälpblock för Y/D funktionen... Motorn borde ligga på under 2kw.
Jag har fått lära mig att det måste vara två brytställen. Om den ena kontaktorn ger kontakt till motorn i båda lägen så uppfylls inte detta. Eller var det något så udda som en linhiss med YD-start? I så fall så ger ju upp respektive nerkontaktorn ett brytställe till. Men de enda hissar jag sett med YD-start har varit hydraulhissar.

Jag vill svära på att på firman jag jobbar på skulle ingen komma på idén att använda hjälpblock till en motor.

A Avemo skrev:
Jag har fått lära mig att det måste vara två brytställen. Om den ena kontaktorn ger kontakt till motorn i båda lägen så uppfylls inte detta. Eller var det något så udda som en linhiss med YD-start? I så fall så ger ju upp respektive nerkontaktorn ett brytställe till. Men de enda hissar jag sett med YD-start har varit hydraulhissar.

Jag vill svära på att på firman jag jobbar på skulle ingen komma på idén att använda hjälpblock till en motor.
Gammal otis-hydraulare. Men jag har kanske inbillat mig... Iofs brukar det finnas ett gäng kontaktorer i en kontaktorkedja som ska Förhindra start. Iofs hjälper det ju inget mot en svetsad huvudkontaktor varvid det är solklart att man ska ha två Y/D kontaktorer.

Man lär så länge man lever.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.