7 394 läst ·
7 svar
7k läst
7 svar
Surt vatten ph 3,3 - hur höja PH-värde ?
Hej allesammans,
håller vattenanalys på nyborrad brunn i handen med ph värde på 3,3
Någon som har haft liknande resultat med välldigt låg ph värde ?
Borde ju vara kring 5 - eller 6 och högre
Vilka möjligheter finns för höjning av ph värde ?
tack för svar på förhand

håller vattenanalys på nyborrad brunn i handen med ph värde på 3,3
Någon som har haft liknande resultat med välldigt låg ph värde ?
Borde ju vara kring 5 - eller 6 och högre
Vilka möjligheter finns för höjning av ph värde ?
tack för svar på förhand
Vi hade pH 5.5 vid senaste mätningen vilket är för lågt. Blev erbjuden ett svindyrt filter + installation av en firma (notan skulle slutat på närmare 25.000), men valde istället att testa denna variant: https://www.winnerhaga.se/brunnsfilterHobbit skrev:
Har inte hunnit testa värdena ännu , men kopparrören har slutat färga av sig i handfatet vilket jag tar som ett gott tecken i alla fall (har haft denna variant i ca ett drygt år nu).
Lösningen ovan kostar 1995 kr plus kalket, men hade jag vetat hur simpel konstruktionen av filtret var hade jag byggt det själv.
Edit: Insåg nu att du verkar ha en borrad brunn. Vår är grävd. Så då går det nog inte med denna lösning
Har du verkligen 3,3 i pH värde?
Det måste vara fel! Dom måste ha gjort fel på labbet. Antingen det, eller så är något väldigt fel på din brunn.
Jag vill minnas att man har runt 3,5 på sitt magsaft. Vilket är fruktansvärt surt.
Det måste vara fel! Dom måste ha gjort fel på labbet. Antingen det, eller så är något väldigt fel på din brunn.
Jag vill minnas att man har runt 3,5 på sitt magsaft. Vilket är fruktansvärt surt.
Bästa svaret
Håller med om att det låter väldigt skumt med pH 3.3...M mogge_73 skrev:
TS: Det är inte °dH-värdet (tyska hårdhetsgrader) du menar då? Det är betydligt vanligare med värden på 3 °dH än 3 pH.
Kan tillägga att ett normalt pH-värde i ytvattnet i skogsområden brukar ligga på ca 5. Längre ned i marken är pH-värdet normalt högre. Därmed brukar borrade brunnar ha högre pH än ytvattnet. Detta gör att det låter ännu märkligare med så lågt pH som 3.3 i en borrad brunn.
lärjungen skrev:
återkommer med riktiga värde när jag lärt mig läsa ordentligt och hittad mina glasögon
Glömde nästan updatering
Står alltså med slutfacit i hand som talar om att den riktiga phVärden (inte dhVärden) ligger på just 8 !
Ber om ursäkt för denna tabbe som passar i tråden byggbloopers
I a f slipper man en kollosal dyr filteranläggning och kan nöja sig med en mera enkel järnfilter
Står alltså med slutfacit i hand som talar om att den riktiga phVärden (inte dhVärden) ligger på just 8 !
Ber om ursäkt för denna tabbe som passar i tråden byggbloopers
I a f slipper man en kollosal dyr filteranläggning och kan nöja sig med en mera enkel järnfilter
Klicka här för att svara