Hej!

I ett litet, gammalt hus med kombipanna (Ved / pellets / elpatron). Är det bäst att justera värmen för sommar/ höst/ vinter med shuntventilen eller hastigheten på cirkulationspumpen? C-pumpen är från 2009 och har steglös inställning.

PS. Tråden handlade först om nåt helt annat men jag var bara klantig och fyllde inte systemet så det nådde cirkulationspumpen. Kunde inte ta bort tråden så jag bytte fråga istället.

Redigerat:

Bästa svaret

S
Första missen var att slå på pumpen innan anläggningen var avluftad.
Stäng pumpen och öppna alla ventiler och shunt helt. Avlufta sedan hela anläggningen eftersom pumpen skyfflat runt luft som hamnat över allt.

S Stegatorparn skrev:
Första missen var att slå på pumpen innan anläggningen var avluftad.
Det blev visst lite rörigt. Trodde jag hann ändra tråden innan någon hann läsa, än mindre svara. Men ändå bra för jag trodde man skulle ha pumpen igång när man luftat så luften hamnar överst i systemet. Tack, man lär sig nåt varje dag. :-) (oftast learn by failure.)

Samt att försöka se vilken som är första radiatorn på slingan/or och börja där och i källaren om det finns

Shuntens jobb är att shunta ut ”rätt” temperatur till radiatorerna.
Pumpens uppgift är att förflytta tillräckligt mycket vatten per tidsenhet så att lagom mängd vatten passerar radiatorerna.

Om flödet är för lågt så måste shunten pytsa in mer varmvatten än nödvändigt samt väldigt ojämn temperatur på varje radiator, varm vid inlopp å iskallt vid utlopp. Om flödet är för högt så finns det risk att termostatventilerna på radiatorerna tjuter.

• Gilla
Olle Åkerstam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.