Hejsan! Fick så sanslöst bra svar i min förra tråd om att ta bort ett skåp, nu har det dykt upp ett par funderingar kring själv installationen av min diskmaskin.
Diskmaskinen fick jag av en vän, därför har jag kanske inte alla delar som ingick vid nyköp.
1) På bild "helheten" antar jag följande:
2) Den gula "avloppslangen" är mycket mindre än själva hålet, skall det vara så eller bör jag försöka ordna någon koppling som gör att det blir tätt?
3) På bild "vattenplugg" har sitter det en skruv som är väldigt svår att få bort, när jag försöker vrida på den så vrider jag hela röret, tips på hur man får bort en "mutter" som inte vill ge vika?
4) På blandaren har jag ett "vattenstopp"? som jag antar man kan slå på eller av vattnet med, jag kan skruva den åt båda hållen utan att det tar stopp, det känns faktiskt som att en gänga gått sönder. Skall man kunna skruva den åt båda hållen hur långt som helst?
5) Något annat jag borde tänka på som jag missat?
Tacksam för eran expertis!
Diskmaskinen fick jag av en vän, därför har jag kanske inte alla delar som ingick vid nyköp.
1) På bild "helheten" antar jag följande:
- Röd går till Röd
- Gul till gul
- Blå är ett hål jag borrade i skåpet för att dra sladdarna.
2) Den gula "avloppslangen" är mycket mindre än själva hålet, skall det vara så eller bör jag försöka ordna någon koppling som gör att det blir tätt?
3) På bild "vattenplugg" har sitter det en skruv som är väldigt svår att få bort, när jag försöker vrida på den så vrider jag hela röret, tips på hur man får bort en "mutter" som inte vill ge vika?
4) På blandaren har jag ett "vattenstopp"? som jag antar man kan slå på eller av vattnet med, jag kan skruva den åt båda hållen utan att det tar stopp, det känns faktiskt som att en gänga gått sönder. Skall man kunna skruva den åt båda hållen hur långt som helst?
5) Något annat jag borde tänka på som jag missat?
Tacksam för eran expertis!
Den röda är en 15 koppling utvändigt och akvastoppet har 20, en bussning från 15 invändigt till 20 utvändigt och gummipackningar till dito, angående avloppet så finns det ingen anslutning till en DM där, det blir till att skaffa en gummibussning som passar i den gula inringade och slangen från DM. Den sist bilden två polygriper eller skiftnycklar så går det att ta isär, kan vara draget rätt hårt
Produkter som diskuteras: "polygriper"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Tror du att den lilla "adaptern" som ligger på bilden räcker eller behöver jag något annat? (15/20)?J jonaserik skrev:Den röda är en 15 koppling utvändigt och akvastoppet har 20, en bussning från 15 invändigt till 20 utvändigt och gummipackningar till dito. angående avloppet så finns det ingen anslutning till en DM där, det blir till att skaffa en gummibussning som passar i den gula inringade och slangen från DM. Den sist bilden två polygriper eller skiftnycklar så går det att ta isär, kan vara draget rätt hårt
Några tips på gummibussning som skulle passa för detta endamål?`
Skall definitivt köpa mig en polygrip och se om jag får loss den.
Kolla här så ser vad som finns https://www.google.com/search?q=gummitätning+avlopp&oq=gummitätning+avlopp&aqs=chrome..69i57j0l2.14688j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8 , lämpligt då att du mäter hål och plugg när du ska köpa. PS du behöver en lite större skiftnyckel med , två verktyg för att lossa
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden