Byggahus.se
Badar verkligen mycket under sommaren och vill nu flytta min standard Bestway runda 4,5m diameter pool till mer solig del, närmare huset. Tänkte också bygga trall runt, staket, och ansluta den till altanen. Även installera värmepump. Den hamnar dock i en slänt... Se bild.

a) plintar i slänten
b) gräva ur
c) halvvägs gräva och färre/lägre plint

Trycket blir ju över ett ton per kvadratmeter (1,2m djup ca) men det borde väl finnas lösningar?

Det är 70 cm höjdskillnad totalt och kanske 25 cm/meter som ”värst”.

Alternativ d) som är tråkigast är att lägga ner drömmarna :surprised:
 
  • Trädgård med rund pool, möbler, leksaker och hus, markerad slänt och avstånd med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgård med en blå uppblåsbar pool, gräsmatta, solstolar och ett hus, markerad med 70 cm höjdskillnad för flyttplanering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Gräv ur, har du inte berg så är det ju en baggis och det är inga massor att tala om.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
Blir poolen nedkyld av att vara i marken tror du?
 
  • Gilla
Patrik8409
  • Laddar…
Nej för du kan inte återfylla mot poolen så den kommer inte vara i marken.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
F
H Hammarman skrev:
Blir poolen nedkyld av att vara i marken tror du?
Köp 50mm XPS isolering (rosa eller blå frigolit) på tex Byggmax och lägg ett jämnt lager under poolbotten. Du tjänar lite på det och så blir det en bra yta.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej för du kan inte återfylla mot poolen så den kommer inte vara i marken.
Förlåt jag förstår inte riktigt. Inte mot marken? Återfalla?
 
F
H Hammarman skrev:
Förlåt jag förstår inte riktigt. Inte mot marken? Återfalla?
Poolen står såklart på marken men förslagsvis med lite isolering under men du kan inte återfylla på sidorna. Då måste se till att marken har släntlutning så det inte rasar eller bygga nån mindre mur.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…

Bästa svaret

H Hammarman skrev:
Förlåt jag förstår inte riktigt. Inte mot marken? Återfalla?
Du frågade om den inte skulle bli nedkyld av marken och jag föreslår att det inte blir någon skillnad mot tidigare eftersom pooltypen du har inte kan stå emot marktryck dvs du kan inte återfylla med schsktmassor.

Generellt med ovanmarkspooler ska du försöka ordna med stillastående luft runt poolens väggar, det isolerar bra. Men, viktigast är täckning uppåt. Nedåt är minst viktigt.
 
  • Gilla
Hammarman
  • Laddar…
F fsn skrev:
Poolen står såklart på marken men förslagsvis med lite isolering under men du kan inte återfylla på sidorna. Då måste se till att marken har släntlutning så det inte rasar eller bygga nån mindre mur.
Ja, nu är jag med. Återfyllnad blir det icke. Och slänt / mur låter ju tillsammans med grävandet som ett större besvär än att sätta plintar och bygga en plan yta av trä. Eller om det räcker med delvis trä och övre delen bara står på mark.
 
F
H Hammarman skrev:
Ja, nu är jag med. Återfyllnad blir det icke. Och slänt / mur låter ju tillsammans med grävandet som ett större besvär än att sätta plintar och bygga en plan yta av trä. Eller om det räcker med delvis trä och övre delen bara står på mark.
Nä det blir nog inte så mycket jobb. Tror det totalt blir mer jobb att fixa till ett plintat trädäck att ställa den på.
 
Om jag gräver ur hela vägen till väggen, hur blir det med husväggen och dess dränering, stabilitet för husväggen med mera? Tanken nu är att gräva ur hela vägen in till husväggen så behöver jag inte tänka på någon form av rasrisk eller murning för att hålla emot jorden som blir kvar. Blir förvisso kvar en del jordkant på sidan men den kanske är lite enklare och skapa en naturlig lutning på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.