52 307 läst · 146 svar
52k läst
146 svar
AKUT - Hantverkare kräver betalning samma dag som jag fått fakturan!
Jag driver absolut inte med dig! Väldigt ledsen om du uppfattade det så.B bjaurgen skrev:
Precis som Protte skriver asgarvar jag åt det idiotiska i att fackmän skulle få göra avsteg från anvisningar som lekmän inte får göra. Det kan finnas skäl att göra avsteg i vissa situationer men dessa skäl är då rimligen lika relevanta vare sig utföraren är en lekman eller en fackman.
Du visste väl att du ändå inte skulle få mer än 10 dagars kredit vilket kanske varit tight att hinna besiktiga i semestertider. Om ni nu har diskuterat faktureringen så vore det kanske lämpligt att nämna att du ville göra en besiktning innan betalning så att ni kunde planera det tillsammans, eller du tänkte göra det utan hans vetskap så du kunde slänga felen i ansiktet på honom när du fått mer på benen...
Arbetet skulle ha varit klart i mitten på maj egentligen och då hade jag redan talat med en besiktningsman. Det fick jag avstyra då. Jag har ju dock redan påtalat problemen för dem, men de ser inga bekymmer med att det är felaktigt gjort. Hur ska man kunna planera in detta när man aldrig vet när de behagar vara färdiga. Alla förseningar har berott på misstag från deras sida. Inget har varit på grund av att vi förhindrat dem. Tvärtom har vi försökt vara väldigt samarbetsvilliga.G Grävkalle skrev:Du visste väl att du ändå inte skulle få mer än 10 dagars kredit vilket kanske varit tight att hinna besiktiga i semestertider. Om ni nu har diskuterat faktureringen så vore det kanske lämpligt att nämna att du ville göra en besiktning innan betalning så att ni kunde planera det tillsammans, eller du tänkte göra det utan hans vetskap så du kunde slänga felen i ansiktet på honom när du fått mer på benen...
Redigerat:
Bästa svaret
Har de varit lika slarviga med badrum 2 som med badrum 1?
I din situation hade jag kontaktat en jurist och kollat möjligheterna att häva avtalet med firman, definitivt för badrum 1 och om det går även för badrum 2. (Oavsett om badrum 2 verkar riktigt utfört är det väl tämligen uppenbart att man inte vill att den firman ska utföra det jobbet...)
Med tanke på hot om både inkasso och arbetsstopp, kombinerat med månader av förseningar och dessutom uppenbara brister i väsentliga delar av bygget så borde det inte vara omöjligt. Jag hade också bestridit fakturan och om motivering behövs så skulle den bli att hela summan innehålls då hela jobbet troligen behöver göras om. Möjligen kan kostnader för möbler och liknande, som inte skulle påverkas av att jobbet görs om, betalas. Om det innebär att färdigställandet försenas ytterligare, ja då kanske det är värt det för att få ett riktigt utfört jobb...?
En annan sak bjaurgen, försök att ignorera de inlägg som ifrågasätter ditt sätt att ge information, formulera frågor och så vidare. Ibland går det lite för fort att reagera och feltolka. Det är inte alltid man ser den stress, okunskap, förvirring eller rent av rädsla som kan drabba någon i din situation. Då är det lätt att ifrågasätta och till och med anklaga. Det kanske inte görs medvetet men ibland blir det bara fel. Ta ett par djupa andetag, kämpa på och rid ut stormen! Både i projektet och i tråden.
Någon som kan tipsa bjaurgen om var denne kan hitta en jurist som kan hjälpa?
I din situation hade jag kontaktat en jurist och kollat möjligheterna att häva avtalet med firman, definitivt för badrum 1 och om det går även för badrum 2. (Oavsett om badrum 2 verkar riktigt utfört är det väl tämligen uppenbart att man inte vill att den firman ska utföra det jobbet...)
Med tanke på hot om både inkasso och arbetsstopp, kombinerat med månader av förseningar och dessutom uppenbara brister i väsentliga delar av bygget så borde det inte vara omöjligt. Jag hade också bestridit fakturan och om motivering behövs så skulle den bli att hela summan innehålls då hela jobbet troligen behöver göras om. Möjligen kan kostnader för möbler och liknande, som inte skulle påverkas av att jobbet görs om, betalas. Om det innebär att färdigställandet försenas ytterligare, ja då kanske det är värt det för att få ett riktigt utfört jobb...?
En annan sak bjaurgen, försök att ignorera de inlägg som ifrågasätter ditt sätt att ge information, formulera frågor och så vidare. Ibland går det lite för fort att reagera och feltolka. Det är inte alltid man ser den stress, okunskap, förvirring eller rent av rädsla som kan drabba någon i din situation. Då är det lätt att ifrågasätta och till och med anklaga. Det kanske inte görs medvetet men ibland blir det bara fel. Ta ett par djupa andetag, kämpa på och rid ut stormen! Både i projektet och i tråden.
Någon som kan tipsa bjaurgen om var denne kan hitta en jurist som kan hjälpa?
Du har fått jättebra tips på slutet.
- Kontakta en jurist
- Betala det som är skäligt för att kunna åtgärda vid fel
- bestrid fakturan skriftligen
Jag skulle ha tagit ett antal fotografier av sakerna som du är missnöjd med, saker som du tror är fel.
Om firman inte följt monteringsanvisningarna skulle jag vara väldigt orolig, speciellt i ett badrum.
Hur är ekonomin på firman? Det kan vara värt att kontrollera ekonomin och betalningsanmärkningar, finns flera tjänster (exempelvis allabolag.se) som gör detta. Om det finns många anmärkningar skulle jag varit ännu mer orolig och inte betalat. Risken är att du står med ett felaktigt badrum och en konkursad firma.
Informera att du bestrider fakturan, kräv att de åtgärdar enligt monteringsanvisningar och att du kommer ta dit en besiktningsperson.
Utifrån vad DU skrivit (vi har ju bara din version) så skulle jag inte lita på hantverkaren för 5 öre.
- Kontakta en jurist
Jag skulle ha tagit ett antal fotografier av sakerna som du är missnöjd med, saker som du tror är fel.
Om firman inte följt monteringsanvisningarna skulle jag vara väldigt orolig, speciellt i ett badrum.
Hur är ekonomin på firman? Det kan vara värt att kontrollera ekonomin och betalningsanmärkningar, finns flera tjänster (exempelvis allabolag.se) som gör detta. Om det finns många anmärkningar skulle jag varit ännu mer orolig och inte betalat. Risken är att du står med ett felaktigt badrum och en konkursad firma.
Informera att du bestrider fakturan, kräv att de åtgärdar enligt monteringsanvisningar och att du kommer ta dit en besiktningsperson.
Utifrån vad DU skrivit (vi har ju bara din version) så skulle jag inte lita på hantverkaren för 5 öre.
Tack för ännu ett bra svar! Jag håller med om att jag fått mycket hjälp i tråden.mathiash77 skrev:Du har fått jättebra tips på slutet.
- Kontakta en jurist
Har jag förstått det rätt att jag har rätt att få materialet som använts och jag därmed också köpt, med i själva fakturan? I nuläget har jag en faktura där det endast står "badrum uppe".
Ingen ytterligare info finns. När jag bad om att få specificerat fick jag ett mail med en del material listat, men inte antal och även en del saker som jag inte fåtr (en karm och innerdörr exempelvis).
För kännedom pratade jag även med advokat igår och han sade att jag har rätt att få det betalningsvillkor som är avtalat från den dag då jag fick fakturan, detta eftersom jag (jag och även farsan var med då han anlitat samma firma) hade diskuterat fakturering med hantverkaren den 26/6. Alltså hade inte hantverkaren enligt honom rätt att kräva betalning tidigare än 15 dagar (det var 15 dagar i avtalet, jag har dubbelkollat nu och gav fel info om 10 dagar tidigare i tråden).
Dessutom visar det sig att fakturan för badrummet uppe som jag fått är fel. Han har satt priset på badrummet nere. Han har alltså förväxlat offerterna.
Det normala är att man specificerar i offerten vad det är som ingår i priset, åtminstone de större delarna.
Tex, Kakel 20*20 Tillverkare_modell, Blandare tillverkare_modell. Sen är ju inte varje rörbit eller skruv specad, det brukar gå under installationsmaterial.
Om det är gjort ska det ju inte behövas någon sådan information i fakturan, den kan bara hänvisa till att det som är beställt är utfört. Hur ser din offert ut?
Tex, Kakel 20*20 Tillverkare_modell, Blandare tillverkare_modell. Sen är ju inte varje rörbit eller skruv specad, det brukar gå under installationsmaterial.
Om det är gjort ska det ju inte behövas någon sådan information i fakturan, den kan bara hänvisa till att det som är beställt är utfört. Hur ser din offert ut?
Den innehåller inte sådant. Matta vald av kund står det. Fibo vald av kund.K kindvall skrev:Det normala är att man specificerar i offerten vad det är som ingår i priset, åtminstone de större delarna.
Inget annat. Hade det varit specat inofferten så hade det givetvis räckt.
En uppdatering. Jag har idag varit i kontakt med en advokat som gav mig rådgivning via telefon. Han ansåg att jag inte skulle betala någonting då det fanns risk att allt arbete skulle behöva göras om. Utifrån detta meddelade jag hantverkaren via SMS att jag ville reklamera felen och tänkte hålla inne betalningen tills arbetet var korrekt utfört och godkänt. Gör om och gör rätt helt enkelt.
Jag reklamerade fall golv och väggar som inte är korrekt uppsatta. För att fixa detta är min bedömning att allt måste rivas ut igen och göras om från början. Gjorde även en ny tråd här på forumet då jag filmade hur jag använde en dank för att demonstrera fallet för att få lite feedback, vilket jag fick.
Det slutade med att de två som var här och arbetade i badrummet nere packade sina grejer och åkte. Sedan fick jag ett samtal från chefen att "nu betalar du annars jävlar!". Jag sade ingenting. De kopplade ur vattnet till badrummet nere som var nästan färdigt
En annan händelse i sammanhanget är lite rolig. Min granne berättade att han ringt hantverkaren (chefen) för någon vecka sedan och klagat på att när de står på innergården och kapar, så lämnar de sågblad, metallbitar och annat skrot på asfalten när de åker. De städar inte undan. Då skyllde han på MIG och sade att det måste varit JAG som arbetat utanför. Min granne som sett alltihop sade givetvis till honom som det var. Lustigt sätt ändå, men det är så här det har varit, alltid ursäkter, lappa och laga, aldrig en ursäkt för något som blivit fel.
Ber om ursäkt i förväg om något är förvirrande skrivet. Jag är lite chockad över hela situationen.
Jag reklamerade fall golv och väggar som inte är korrekt uppsatta. För att fixa detta är min bedömning att allt måste rivas ut igen och göras om från början. Gjorde även en ny tråd här på forumet då jag filmade hur jag använde en dank för att demonstrera fallet för att få lite feedback, vilket jag fick.
Det slutade med att de två som var här och arbetade i badrummet nere packade sina grejer och åkte. Sedan fick jag ett samtal från chefen att "nu betalar du annars jävlar!". Jag sade ingenting. De kopplade ur vattnet till badrummet nere som var nästan färdigt
En annan händelse i sammanhanget är lite rolig. Min granne berättade att han ringt hantverkaren (chefen) för någon vecka sedan och klagat på att när de står på innergården och kapar, så lämnar de sågblad, metallbitar och annat skrot på asfalten när de åker. De städar inte undan. Då skyllde han på MIG och sade att det måste varit JAG som arbetat utanför. Min granne som sett alltihop sade givetvis till honom som det var. Lustigt sätt ändå, men det är så här det har varit, alltid ursäkter, lappa och laga, aldrig en ursäkt för något som blivit fel.
Ber om ursäkt i förväg om något är förvirrande skrivet. Jag är lite chockad över hela situationen.
Skaffa något så du kan spela in samtal med företaget med.
Om hantverkaren har en nyckel, byt lås.
Be advokaten om råd för nästa steg och informera om hotet. Diskutera polisanmälan.
Du får nog tyvärr vänta med att hitta en annan firma tills advokaten bekräftar att det är ok.
Starkt jobbat, kämpa vidare, förstår att det är tufft.
Om hantverkaren har en nyckel, byt lås.
Be advokaten om råd för nästa steg och informera om hotet. Diskutera polisanmälan.
Du får nog tyvärr vänta med att hitta en annan firma tills advokaten bekräftar att det är ok.
Starkt jobbat, kämpa vidare, förstår att det är tufft.