2 074 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Akutfråga. Passagebredd 430x?
Hej! Jag har en akutfråga. Jag håller just nu på att bygga en sandlåda (för odling) som står i närheten av en pallkrage ( som det också odlas i). Jag står bokstavligen med sågen i handen... Vilken minsta bredd klar en HQ Automower 430X? ( jag får min leverans av den i morgon...)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 204 inlägg
Vad är det den behöver klara? Ska du inte ha guide- och eller begränsningskabel där behöver du i princip bara klipparens bredd. Å andra sidan klipper ju inte klipparen ända ut i kanten på chassit, så ska du klippa mellan odlingarna måste du ändå gå med trimmer eller stensätta runt så att det inte växer gräs ca 20 cm ut från kanten.
Jag skulle nog satsa på att hindra klipparen att gå in mellan odlingslådorna och grusa eller stensätta där.
Jag skulle nog satsa på att hindra klipparen att gå in mellan odlingslådorna och grusa eller stensätta där.
Tack. Just nu vill vi inte grusa/stensätta. Bredden på 430x är 56 cm, så den kan alltså klara att komma förbi om det är typ 60 cm emellan?Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det den behöver klara? Ska du inte ha guide- och eller begränsningskabel där behöver du i princip bara klipparens bredd. Å andra sidan klipper ju inte klipparen ända ut i kanten på chassit, så ska du klippa mellan odlingarna måste du ändå gå med trimmer eller stensätta runt så att det inte växer gräs ca 20 cm ut från kanten.
Skogsägare
· 23 204 inlägg
Jag skulle inte sätta så smalt om det gick att undvika. Om det är så smalt och klipparen kommer lite snett in i passagen får den svårt att backa och vinkla om, även om det nog går. Om möjligt skulle jag lämna en meter mellan, även om det nog är mer än vad som behövs.
Måste klipparen emellan där för att gå mellan olika delar sv gräsmattan eller kan den också köra runt?
Måste klipparen emellan där för att gå mellan olika delar sv gräsmattan eller kan den också köra runt?
Den behöver inte gå emellan där för att nå andra delar av trädgården, Men det blir på många sätt smidigare om den kan ta sig genom där samt att det blir klippt där.Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle inte sätta så smalt om det gick att undvika. Om det är så smalt och klipparen kommer lite snett in i passagen får den svårt att backa och vinkla om, även om det nog går. Om möjligt skulle jag lämna en meter mellan, även om det nog är mer än vad som behövs.
Bästa svaret
Skogsägare
· 23 204 inlägg
Då skulle jag minst ta klipparens diagonalmått och sätta som minimibredd mellan lådorna. Det kommer som sagt inte bli så bra klippt då klipparen kommer lämna ca 15 cm mot respektive kant, men det gäller ju mot alla hårda kanter, inte bara mellan lådorna.
Tack! Nu kan jag starta sågenNötegårdsgubben skrev:
Klicka här för att svara