Byggahus.se
Har dykt upp div funderingar king skötsel av elpanna (värmning av vatten till element och varmvatten i kranar med elpatroner) som ska ha varit inköpt ca 2000.

Har hört rykten om att panntemperaturen inte får understiga 60 * C, är det sant och varför måste det vara så? Har ingen temperaturvakt i pannan så får springa ner och kolla så den inte sticker iväg neråt.

Sen sitter det en söt liten cirkulationspump i anslutning till radiatorsystemet. Har gått sen husinköpet och har inte petat på den alls. Kan stängas av via en liten brytare på pannan. Man kan visst reglera pumpeffekten i 3 lägen, den är inställd på lägsta.

Finns det någon anledning att ha den igång på sommaren när det inte finns något större behov av uppvärmning?

Pumpen sitter på utloppet för varmvatten, precis innan pumpen finns ett reglage för att ställa in hur mycket varmvatten som skickas ut i röret (shunt-ventil tror jag den kallades i manualen).
 
  • Cirkulationspump av märket DAB inställd på låg effekt för varmvatten i hemvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng inte av pumpen, låt den gå annars kanske den kärvar fast under sommaren och inte vill starta. Det med tempen, vad är det för panna du har, normalt styrs värmen av en shunt. Ett foto på pannan är bra
 
Krokben
Har svårt att tro att det blir skadligt. Min panna har aldrig nått över 40 grader så vitt jag vet (bara grundvärme, kör luft luftvärmepump).

Cirkulationspumpen har jag igång året om.

Bör tillägga att jag har separat vvb och elpanna
 
Redigerat:
Om du har en inbyggd förrådsberedare för varmvattnet så är det risk för legionella när vattnet inte är tillräckligt varmt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Stäng av pumpen på sommaren, vi kör aldrig vår pump till golvvärmen, brukar försöka komma ihåg att slå på den nån gång/år.

Vi har 51gr i VV temp, inga problem...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Nu har jag strul att få över bilder från telefonen så den här bilden tog jag i samband med en tidigare genomgång på pannan. Det är en CTC 1100 Family 25.

Osäker på om det är inbygd vattenbehållare i pannan dock.

Om pumpen inte behövs stänger jag gärna av den då det ju så fall drar en massa onödig ström. Klart man kan testköra den då och då. Vad tror ni om det?
 
  • Översikt av en grön CTC 1100 Family 25 panna med öppna servicepaneler och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den pannan har en VVB i sig och då behöver du ha termostaterna på 65 C, ska du stänga av pannan helt för värma så täpp till i rökröret om du inte eldar, det med att stänga av pumpen,Nja du får starta upp den 1 ggr i månaden minst för att inte fastna, men går att hjälpa igång genom skruven på mitten vid skylten
 
J jonaserik skrev:
Den pannan har en VVB i sig och då behöver du ha termostaterna på 65 C, ska du stänga av pannan helt för värma så täpp till i rökröret om du inte eldar, det med att stänga av pumpen,Nja du får starta upp den 1 ggr i månaden minst för att inte fastna, men går att hjälpa igång genom skruven på mitten vid skylten
Den gick ner till typ 40 C när jag provkörde radiatorsystemet på max. Antar att den inte hängde med riktigt. Kan ju misstänka att det är en risk om det blir riktigt kallt, eller så anpassar den sig efter en tids körning.
 
Klart den suckade, var ju nästan isvatten i systemet och det tar ett bra tag innan den har värmt allt, vet du hur många Kw som patronen är. Om du kan stänga av utgående vatten till elementen så kan den klara VV, ( det sitter ventiler på pumpen på den gula delen insex eller stor mejsel ) både före och efter för att kunna byta pumpen utan att tömma systemet. Stäng av pumpen elektriskt då
 
N nickspi skrev:
Den gick ner till typ 40 C när jag provkörde radiatorsystemet på max. Antar att den inte hängde med riktigt. Kan ju misstänka att det är en risk om det blir riktigt kallt, eller så anpassar den sig efter en tids körning.
Det är en (faktiskt riktigt bra) oljepanna med elkasett. Primärt alltså bygd för olja, och kan kanske funka med pellets också om man byter brännare/tank/inmatning...

Med oljebrännare kan den ge upp till 25 kW effekt om jag minns rätt.

Elpatronen är på max 12 kW, dvs ungefär hälften, men kan ställas in så den aldrig startar "sista steget" - då blir det max 9 kW, men man slipper elabonnemang för 25A säkring...

Frågan är hur stor effekt som krävs för att hålla ditt hus "beboeligt" vid dimensionerande utetemperatur - DUT. För olika ställen i landet räknar man med olika kallt någon vecka mitt i värsta vintern. Sedan beror det på Ditt hus - hur stor väggyta har det, hur bra är väggarna isolerade, hur stor vindsyta, hur bra isolering, hur stor yta fönster/dörr - hur bra isolering.

Och hur mycket släpper Du ut med (nödvändig) ventilation?

Om Du kan leva med 17 grader inne någon vecka (braskamin?) går det att vara "tuffare" med snåldimensionering.

Det jag skrivit ovan gäller lika oavsett bränsle/el/värmepump givetvis.

Cirkpumpar i stora fastigheter stängs av över sommaren, men körs normalt 5 minuter varje dygn för att inte fastna.

En gång i månaden är ett minimum för en enfaspump som detta är.

Obs att pumpen drar kanske 20W när den snurrar, och det blir värme som stannar i Ditt hus. Ungefär som två LED-glödlampor. Kanske inte så mycket att bråka om egentligen?

Med schuntventilen styr du hur varmt vatten som kommer ut till elementen (genom att blanda som vid badkaret - det röda kommer från pannan, det blå är "returvattnet" som kommer tillbaka från elementen. Med schunten på 0 körs alltså vatten runt runt i elementen, men inget varmvatten matas till.

Pannan är en vattenbehållare (med "elementvatten" i), den agerar "buffert" - och har en termometer på framkant av själva pannan. Den bör Du låta hålla jämn (hög) temperatur. Vid oljeledning gärna 75 - 80 grader, vid el kan man låta den bli lite kallare.

När Du använder varmvatten i huset görs det genom en liten värmeväxlare och pump som cirkulerar vatten från pannan och med det värmer upp det rena vattnet på väg mot Din kran. Kallare panna ger mindre beredskap för stort uttag av varmvatten - helt enkelt kortare tid innan duschen blir kall.

Med oljeeldningen igång brukar pannan klara att driva en dusch "hur länge som helst", dvs effekten är större än vad duschen drar.

Se tidigare råd, att om Du inte eldar se till att det inte finns "tjuvdrag" genom pannan och skorstenen som kyler vattenförrådet inifrån. Stäng spjället och ev proppa igen rökröret.

Och om Du inte eldar - gör ren pannan noga från allt sot en gång för alla! Skruva bort den lilla luckan uppepå (ca 15 x 25 cm" med två rattar som skruv), de 6 rör, kanske 50 mm diameter, du hittar där är var rökgaserna går och lämnar över värme till vattnet. I några av rören sitter det järnspiraler för att bromsa farten på röken.
Lyft upp dessa, stålborsta rubbet rent, och sätt sedan tillbaka.
Gör rent runt om ovanpå vid rörens övre ände, och slutligen nere i eldrummet, innanför brännaren. Där ser Du rören gå ut ur taket.

Orsak : gammalt sot och aska kan binda fukt och ligga och sura - rosta upp din panna med andra ord. soten kan även innehålla lite svavel/svavelsyrlighet/svavelsyra som fräter stålet...
 
Mina egna erfarenheter, rätt lång tid bakåt. Jag fick rådet att stänga av cirkulationspumpen på sommaren. Efter ett par år när jag skulle starta så gick det inte. Vid reparationen fick jag rådet att låta den gå på låg effekt hela tiden. Vi ökade sedan cirkulationen när det var kallt ute till andra läget och till tredje vid stark kyla. Fungerade sedan problemfritt i massor av år, kanske har nya ägare fortsatt på samma sätt.
 
Normalt klarar 9 kw ett hus upp till 200 m2, sen beror det på hue varmt man vill ha det, att sätta huset på sparlåga ed inställning av shunten till lågt ( frostfritt 5 C ) drar inte så mycket EL
 
"Normalt klarar 9 ..." - är ett helt orimligt uttalande.

Det går inte att säga så - man måste veta mer om huset - byggår / isoleringsstandard, var i landet, och inte minst hur varmt man vill ha det inne,

Jag har egen erfarenhet av ett hus byggt 71, 140 kvadrat, beläget i Bergslagen, med 12 kW elpanna efter oljekrisen 74... Några av de kalla vintrarna i början på 80-talet var det allt bra kallt inne, upplevdes som dålig komfort då vi var vana något annat. 12 kW räckte alltså Inte för det huset och våra önskemål då.

Idag bor jag i en 40-talsvilla, och håller rätt svalt inne hela värmesäsongen, (17-18 grader) och upplever inte detta som någon låg standard, men det ligger i att ha det så hela tiden och vänja sig. Däremot blir det jobbigt varmt när jag ligger på hotell någon natt pga. jobbet...

Obs att många av våra grannländer tycker vi är konstiga i Sverige med våra 21 grader inne dygnet runt. Det är rätt vanligt med betydligt svalare sovrum, och ett bra duntäcke! Inte tycker människorna i dessa länder att de lever dåligt eller snålt.

"Tröja på" framför TV:n låter helt normalt i mina öron!
 
Om man eldar olja eller pellets ska man inte ha en lägre panntemperatur än 60grader eftersom det kan orsaka kondens i pannan som får den att rosta sönder snabbt.

Har man varmvattenberedare så ska den vara tillräckligt var för att undvika legionella. 60grader brukar rekommenderas. Men det är inte en temperatur som aldrig får underskridas, det ska vara under 50grader länge innan det blir problem. Många värmepumpar värmer upp varmvattnet till 60grader en gång i veckan.
 
Har ägaren till huset fått offert på 200000 kan det vara dåliga markförhållanden. Om du berättar exakt vilken panna det gäller så kan du få tips om en pelletskonvertering skulle vara möjlig. Någon händig person i bekantskapskretsen kan nog hjälpa till med installering av brännarre. Om en bra beg.brännare köps för 5000 och sedan säljs för 3000 när du installerar bergvärme så har du inte förlorat mycket.
Eller titta på ett annat billigare hus. Man ska aldrig ligga på marginalen vid husköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.