Byggahus.se
Jag har en bostadsrätt där det i dagsläget finns en väldigt ful dragning av el i taket. Någon lägenhetsinnehavare före mig har rivit en vägg. På denna vägg verkar elcentralen tidigare suttit med några rör upp i taket till olika brytare och uttag. Elcentralen har blivit flyttad och ledarna som gå via rör i taket har förlagts i två kabelkanaler.
Min första fråga är om detta ens är en godkänd dragning av el? (se bild nedan)
Min andra fråga hur ni tycker att man lämpligt skulle snygga till detta? Elarbetet ska såklart utföras av en elektriker. Men jag planerar att göra lite andra jobb i närheten av detta så just nu vill jag bilda mig en uppfattning om hur mycket som krävs för att detta ska bli korrekt och rätt.

Två alternativ som jag själv ser det är att:
-Antigen fräsa upp kanaler som flexslang eller vp rör kan monteras i och sedan dras ledare i dessa. Ser dock att det kanske är svårt att få vp rör eller flexslang att ansluta bra mot befintliga rör. Detta skulle också damma ner all väldigt mycket, vilket tar emot.
-Alla ledare monteras utanpåliggande i flexslang som går an mot befintliga rör. Allt täcks in av två smyglister som löper på vardera sida som flexslangarna. På smyglisterna fästs ett bredare foder som skapar ett täcklock över allt. Hela täckningen skulle då löpa från vägg till vägg. Detta tänker jag då skulle skapa känslan av att det är en slags balk där istället för nuvarande fula kabelkanaler.
 
  • Vitt tak, vägg, dörrkarm med synliga självstängande dörrstängarmekanismer. Inomhus, konstruktion, arkitektur, detalj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg och tak med synliga kablar i öppen kabelkanal och elledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det är troligen inte OK elsäkerhetsmässigt. Man får fra FK trådar (de lösa trådarna vi ser) i kanaler. Om kanalen inte går att öppna utan verktyg. De flesta kanaler uppfyller inte det kravet. men det finns en eller två varianter som är OK.
Jag tror att lösningen med en balkliknande inkapsling i taket blir bra. Givetvis skulle det bästa vara att fräsa in slangar, men det blir ett rejält ingrepp.

Troligen skulle man behöva sätta någon form av kopplingsdosa över rörmynningarna, soch rör/slang från dosan. Det blir för tvär krök om man skarvar ihop rören vid mynningarna. I så fall behöver inkapslingen vara öppningsbar så man kan komma åt dosorna. Det borde vara OK om den är skruvad.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man får fra FK trådar (de lösa trådarna vi ser) i kanaler. Om kanalen inte går att öppna utan verktyg.
Gäller det även om kanalen sitter så att den inte är normalt åtkomlig?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gäller det även om kanalen sitter så att den inte är normalt åtkomlig?
Väldigt Bra fråga. Hade bara koll på att det behövs verktyg som hempularen sa. Ska ta och bläddra lite i reglerna vid tillfälle och se om det står något där men förhoppningsvis har någon annan bättre koll än mig här 🙂

Normalt får man inte använda skyddsmetoden icke åtkomligt men det är nog inte riktigt det vi efterfrågar.
 
H hempularen skrev:
Det är troligen inte OK elsäkerhetsmässigt. Man får fra FK trådar (de lösa trådarna vi ser) i kanaler. Om kanalen inte går att öppna utan verktyg. De flesta kanaler uppfyller inte det kravet. men det finns en eller två varianter som är OK.
Jag tror att lösningen med en balkliknande inkapsling i taket blir bra. Givetvis skulle det bästa vara att fräsa in slangar, men det blir ett rejält ingrepp.

Troligen skulle man behöva sätta någon form av kopplingsdosa över rörmynningarna, soch rör/slang från dosan. Det blir för tvär krök om man skarvar ihop rören vid mynningarna. I så fall behöver inkapslingen vara öppningsbar så man kan komma åt dosorna. Det borde vara OK om den är skruvad.
Dessa kabelkanaler går med lätthet att lossa för hand.
Du menar att om det sitter en kopplingsdosa under inkapslingen och hela fodret är skruvat, räcker det för att det ska räknas som öppningsbar. Eller ska det vara en dedikerad lucka för kopplingsdosan?
 
A avh67f skrev:
Väldigt Bra fråga. Hade bara koll på att det behövs verktyg som hempularen sa. Ska ta och bläddra lite i reglerna vid tillfälle och se om det står något där men förhoppningsvis har någon annan bättre koll än mig här 🙂

Normalt får man inte använda skyddsmetoden icke åtkomligt men det är nog inte riktigt det vi efterfrågar.
useless useless skrev:
Gäller det även om kanalen sitter så att den inte är normalt åtkomlig?
Taket är förvisso 2.70 högt, så det är ju inte "lätt åtkomligt".
 
Det finns ingen specifik regel kring åtkomligheten för ledningskanaler vad jag vet. Man kan nyttja regeln om att doslock på under 2 meters höjd ska vara fastsatta med skruv, men det är inget krav utan ett råd i reglerna. Det finns utrymme för att göra en egen bedömning här. Kanaler i tak på en höjd av 2.7 meter skulle jag inte vara orolig för.

Reglerna gäller allmänt för normal användning vilket även kan man tolkas som normala förhållanden. Dvs det är inte normalt att man av misstag plockar fram en trappstege och rotar i dessa kanaler, utan det är en medveten handling.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Nu är jag inte riktigt med. Menar du Bo att det skulle vara OK med fk tråd i en öppningsbar kanal? Om den bara sitter tillräckligt svårtåtkomlig? Nytt för mig i så fall.
 
Det handlar om dubbel isolering här. Den enda regel där som är relevant säger bara typ att FK ska vara innesluten i ett isolerande hölje. Rådet om skruvfastsättning av doslock finns för just denna paragraf. Mer relevant står inte, förutom den allmänna paragrafen då.

Jag ser ingen egentlig skillnad mellan att
- med akrobatiska övningar nå förbjudna saker i ett badrum från duschen,
- ta fram en skruvmejsel och lossa på ett doslock, eller
- ta fram en stege så att man når kanalen.

Vi pratar inte om idiotsäkra installationer på ett hem för folk med bokstavsdiagnoser.

Så, det är därför jag säger att man kan och bör använda huvudet här.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
De oisolerade skruvarna i kanalen ställer nog till det en del när det gäller lös FK, i praktiken är det nog riskfritt.

Får TS det att se ut som en balk kommer ingen att reflektera mer över det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.